امام باقر(ع)، امامی که جهالت را کنار زد
کد خبر: 3739795
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴

امام باقر(ع)، امامی که جهالت را کنار زد

گروه معارف ــ رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان خرم‌دره گفت: امام باقر(ع) امامی است که جهالت را کنار زد و به همین علت به باقرالعلوم ملقب شد.

امام باقر(ع)؛ امامی که جهالت را کنار زدحمدالله مرادی، رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان خرم‌دره در گفت‌وگو با ایکنا، از زنجان، با گرامیداشت سالروز شهادت امام باقر‌(ع) گفت: به همین مناسبت مراسم عزاداری در مساجد و هیئات مذهبی شهرستان خرم‌دره برگزار می‌شود.
وی اظهار کرد: امام باقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) است که در زمان واقعه کربلا چهار ساله بوده و توسط جابر، سلام پیامبر اکرم(ص) به ایشان رسانده شده است.
مرادی در ادامه به شرایط زمانی امامت امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: در زمان ایشان، درگیری سیاسی بین بنی‌امیه و بنی‌عباس تزلزلی در حکومت ایجاد کرده و همین موضوع فرصت تبلیغی برای امام باقر(ع) فراهم می‌کند که ایشان در ایجاد کلاس درس، تربیت شاگرد و ترویج فرهنگ نبوی تلاش کند.
وی با تأکید بر اینکه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) جایگاه مرجعیت علمی امام معصوم را در جامعه اسلامی احیا کردند، افزود: پیش‌تر، جامعه شیعه مسائل فقهی‌اش را از اهل سنت اخذ می‌کرد، اما در این دوره با احیا مرجعیت علمی امام معصوم، کار به جایی رسید که بزرگان هر چهار مذهب اهل سنت، در مکتب تدریس امام صادق(ع) حضور پیدا می‌کردند و از شاگردان آن حضرت(ع) به شمار می‌آمدند.
رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان خرم‌دره تصریح کرد: در زمان امام باقر(ع) نزدیک به یک قرن از وفات پیامبر اسلام (ص) سپری شده و نسل جدید از احکام اسلام و عقاید آگاهی درستی نداشت و تلاش‌های شصت ساله امویان در محو آثار دین و ایجاد شبهات اعتقادی به بار نشسته بود.
رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان خرم‌دره بیان کرد: در این دوران حاکمان اموی به دلیل تعارضات داخلی از نهضت عظیم علمی امام باقر(ع) غافل بودند، به همین دلیل ایشان تا حد زیادی موفق به نشر معارف اسلامی شدند.
وی در رابطه با اخلاق و فضائل امام محمد باقر(ع)، گفت: همه آنچه از اخلاق و فضائل و ویژگی‌های انسان کامل است در وجود آنان در حد اعلی موج می‌زند.
رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان خرم‌دره بر الگوگیری از سیره و منش اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تاکید کرد و ادامه داد: دوران زندگی این بزرگان سراسر درس است و افراد جامعه به ویژه نسل جوان باید با مطالعه زندگی و سیره امامان، آن را در زندگی و کار خود به کار گیرند.
مرادی خاطرنشان کرد: حضرت امام محمدباقر(ع) 19 سال و 10 ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین‌العابدین(ع) زندگى کرد و در تمام این مدت به انجام دادن وظایف خطیر امامت، نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامى، تعلیم شاگردان، رهبرى اصحاب و مردم، اجرا کردن سنت‌هاى جد بزرگوارش، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبرى و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعى و امام معصوم پرداخت و لحظه‌ای از اين وظيفه غفلت نفرمود و سرانجام در هفتم ذيحجه سال 114 هجری در سن 57 سالگی در مدينه به وسيله هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست.
انتهای پیام
captcha