عبور صفحات معارفی از اخبار برگزاری مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3739832
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵

عبور صفحات معارفی از اخبار برگزاری مسابقات سراسری قرآن

گروه اندیشه ــ چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در استان قم در حال برگزاری است و این در حالی است که هیچ یک از صفحات معارفی رسانه‌ها به این رویداد نپرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بخش معارفی رسانه‌ها امروز 28 مردادماه به اخبار متنوعی پرداختند که می‌توان به خبرها و گزارش‌هایی در مورد سیره زندگی امام باقر(ع) اشاره کرد، اما نکته قابل توجه این است که هیچ یک از صفحات معارفی رسانه‌ها به برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن که در استان قم در حال برگزاری است، توجه نکرده‌اند.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد یازده خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «تاریخچه استحاله فرهنگی/ حکمرانی ۱۳ ساله هویدا و بسط نفوذ فرهنگی یک فرقه»، «آخرین سخنرانی امام حسین(ع) در کربلا از زبان امام باقر(ع)»، «پاسخ شگفت‌انگیز امام باقر(ع) به معمای تاریخی یک دانشمند مسیحی»، «امام باقر از نقد علمی آموزه‌های دین استقبال کرد / رسانه ملی باید وارد عرصه مناظرات معرفتی شود»، «نوسروده جهاندار در مدح امام باقر(ع): راوی نور، شکافنده علم ازلی»، «توصیف اهل تقوا در کلام امام باقر(ع)»، «تولیدات محتوایی متنوع در مرکز علوم اسلامی نور درباره سیره امام باقر(ع)»، «آغاز ثبت‌نام آموزش‌های کوتاه‌مدت قرآن ویژه کارگران سراسر کشور»، «تلویزیون هم‌نوا با مناجات عرفه»، «نمایشگاه تجهیزات مساجد و بقاع متبرکه برگزار می‌شود» و «امام باقر(ع)، راوی موثق کربلا است» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «تولیدات محتوایی متنوع در مرکز علوم اسلامی نور درباره سیره امام باقر(ع)» آمده است مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از جمله مؤسسات علمی و پژوهشی حوزه علمیه قم است که توسط مقام معظم رهبری ‌به منظور نشر فرهنگ غنی اسلام، تسهیل در دستیابی به منابع و متون اصیل دینی، تسریع در امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی و انسانی با بهره‏‌گیری از فنّاوری اطلاعات و به‏ کارگیری امکانات رایانه‌‏ای، برای ارائه معارف حقّه اهل ‏بیت علیهم‌السلام به جهانیان در عصر اطلاعات و ارتباطات در شکل و قالب جدید در سال 1368 ﻫ‌ .‌ش تأسیس شد.
این مرکز به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده نرم ­افزارهای علوم اسلامی تاکنون نرم افزار‌های متعددی را روانه بازار کرده است. نرم افزار «سیره معصومان علیهم‌السلام»، از جمله آنان است که دارای متن کامل 445 عنوان کتاب از مهم‌ترین منابع تاریخ اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی مانند: مسند الامام الباقر (علیه‌‌السلام)، حیاة الامام محمد الباقر (علیه‌‌السلام) و... است.
در این نرم‌‌افزار امکان اتصال 5938 فیش پژوهشی از 106 عنوان کتاب به درختواره امام باقر (علیه‌‌السلام) در سرشاخه‌های: احوال شخصی، امامت، سیره، مناقب، پس از امام باقر (علیه‌‌السلام)، اصحاب و راویان، سال‌شمار، کتابشناسی، ارائه رخدادهای زمانی مرتبط با زندگانی امام باقر (علیه‌‌السلام) به سه زمان شمسی، قمری و میلادی؛ ارائه نموداری و مشجر تبار امام باقر (علیه‌‌السلام) با قابلیت اتصال به متن؛ ارائه صلوات مخصوص امام باقر (علیه‌‌السلام) و 11 قطعه شعر زیبا در مدح ایشان با قابلیت پخش صوت گنجانده شده است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «نماز چه کسانی باطل و اعمالشان بیهوده است؟»، «موازی‌کاری در تبلیغ، بلای جان دستگاه‌های فرهنگی است/ ضرورت حمایت از گروه‌های خودجوش» و «ثبت‌نام دوره‌های آموزش قرآن ویژه کارگران کشور آغاز شد» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است این دوره‌های آموزشی به صورت دوره‌های کوتاه مدت یک‌ماهه و در رشته‌های روخوانی، روانخوانی، فصیح‌خوانی، تجوید مقدماتی، صوت و لحن، حفظ، ترجمه و مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن کریم به صورت حضوری و غیرحضوری در سراسر کشور برگزار می‌شود. این آموزش‌ها به صورت رایگان برگزار و کارگران به همراه خانواده‌های خود می‌توانند تا 31 مرداد جهت ثبت‌نام به شعب خانه کارگر در سراسر کشور و یا از طریق سایت www.workerhouse.ir و سامانه سدا اقدام کنند. همچنین علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 66487547-021 تماس بگیرند و یا نام استان خود را به سامانه 10000100100 پیامک کنند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «جاده مخصوص تهران ـ کرج حتی نمازخانه بین راهی ندارد»، «پخش دعای عرفه از شبکه‌های تلویزیونی»، «دومین نشست هم اندیشی اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت جهان اسلام برگزار می‌شود» و ««صلح امام حسن علیه‌السّلام با ترجمه آیت‌الله خامنه‌ای» هستند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «القای ناکارآمدی نظام هدف دشمنان انقلاب است» و «قم در سالروز شهادت امام باقر(ع) غرق در ماتم است» هستند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار یازده خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «نافرمانی خدا در کلام امام حسین(ع)»، «صلوات خاصه امام محمد باقر(ع)»، «امام باقر(ع) ظلم را چگونه تعبیر می‌کنند؟»، «فیلمی از حضور میثم مطیعی در میان زلزله‌زدگان کوهبنان»، «درباره "خلیل الله" / حضرت ابراهیم(ع) چطور خلیل الله شد؟»، «نمایشگاه تجهیزات مساجد و بقاع متبرکه برگزار خواهد شد»، «امام باقر (ع) در احیای معارف عاشورایی نقش به سزایی داشته‌اند»، «زندگی نامه شهيد فرامرز پالهنگ»، «نخستین همسر حضرت ابراهیم (ع) که بود؟»، «شرح مختصری از زندگینامه امام باقر (ع)/ نقش امام پنجم شیعیان بعد از واقعه کربلا» و«مروری کوتاه بر زندگی حضرت اِسحاق (ع)» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشاراخباری پرداخته که تیتر آنها عبارت از «امام باقر جامعه را از انحطاط فکری نجات داد/احیای مرجعیت علمی امام»، «اقدامات مصدق، زمینه کودتا را فراهم کرد/ ثمره اتکا به قدرت امریکا»، «رسانه ها در موضوع فعالیت های قرآنی باید مطالبه‌گر باشند»، «راهکارهای اساسی پیشگیری از تشویش افکار عمومی در فضای مجازی»، «امام باقر جامعه را از انحطاط فکری نجات داد/احیای مرجعیت علمی امام»، «نگاهی به زندگانی شکافنده علم و برپا کننده پرچم دانش»، «ایران تنها کشوری است که قبل و بعد از اسلام فلسفه داشته است»، «نقد کتاب نقش دیوان عدالت اداری در ارتقاء و گسترش حقوق شهروندی»، «نخستین کتاب محمدعلی مرادی در فقدانش منتشر شد» و «کتابی برای آموزش تفکر نقادانه به کودکان» هستند.
خبر «ایران تنها کشوری است که قبل و بعد از اسلام فلسفه داشته است» مربوط به سخنرانی غلامرضا اعوانی در نشست «عرفان و تصوف ایرانی» در کشور چین است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم در کتاب‌های قدیمی و به نقل از محققان اسلامی، چندین معنا برای کلمه صوفی ثبت شده است. شریعت، طریقت و حقیقت از اصول تصوف است و میان این سه ارتباط وجود دارد شریعت گفتار، طریقت کردار و حقیقت حال است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت خبری را روی خروجی خود منتشر نکرده است.
میزان
«باقرالعلوم برترین ویژگی امام محمد باقر(ع)/هزاران حدیث از این امام بزرگوار به جا مانده است» نیز عنوان تنها خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha