آمادگی اورژانس هوایی؛ از وظایف فوریت‌های پزشکی در پیاده روی اربعین
کد خبر: 3739853
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶

آمادگی اورژانس هوایی؛ از وظایف فوریت‌های پزشکی در پیاده روی اربعین

گروه اجتماعی - رئیس ستاد نظارت بر امور درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آمادگی حداکثری ناوگان عملیاتی ۱۱۵ برای پاسخگویی به حوادث احتمالی در پیاده روی اربعین، آمادگی و تجهیز اتوبوس آمبولانس و تعیین محل‌های مناسب برای استقرار آن و آمادگی مضاعف اورژانس هوایی و موتوری بخشی از وظایف فوریت‌های پزشکی است.

آمادگی اورژانس هوایی از وظایف فوریت‌های پزشکی در پیاده روی اربعین

به گزارش ایکنا از همدان،، فامیلی رئیس ستاد نظارت بر امور درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان یکشنبه 28 مرداد در نشست هم‌اندیشی دستاندرکاران نظام سلامت استان همدان در بحث اربعین به بخشی از فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی در راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: آمادگی حداکثری ناوگان عملیاتی 115 برای پاسخگویی به حوادث احتمالی، آمادگی و تجهیز اتوبوس آمبولانس و تعیین محل‌های مناسب برای استقرار آن و آمادگی مضاعف اورژانس هوایی و موتوری بخشی از وظایف فوریت‌های پزشکی است.
فامیلی افزود: استقرار کدهای عملیاتی در اماکن پر از ازدحام و طراحی فرآیند دسترسی سریع با توجه به ترافیک و مسیر حرکت‌های عزاداری اربعین، آمادگی اورژانس‌های بیمارستانی و سوپروایزرهای باتجربه در روزهای تعطیل و هماهنگی با معاونت بهداشت برای نظارت بر امور مرتبط با بهداشت آب، غذا و محیط باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی بیان کرد: استقرار آمبولانس مجهز در مسیر موکب‌ها، هماهنگی برای فعالیت شبانه‌روزی مراکز بهداشت، بازدید از سرویس‌های بهداستی در طول مسیر، ایجاد ایستگاه‌های بهداشت و درمان در کل مسیر عبور زائران، ایجاد ایستگاه‌های بهداشت و درمان در کل مسیر عبور زائران باید در دستور کار فرمانداران و نهادهای متولی قرار بگیرد.
فامیلی به اقدامات سال گذشته در مسیر پیاده‌روی اربعین اشاره و بیان کرد: در سال گذشته اعزام آمبولانس با 3 نفر تکنسین، اعزام اتوبوس آمبولانس در مسیر پیاده‌روی، اعزام 6 دستگاه آمبولانس به شهرهای مرزی و بیمه کردن همه زائران در دستور کار بهداشت قرار داشت.
این مقام مسئول با بیان اینکه انتقال سریع بیماران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: آمبولانس‌های هوایی و بالگردها و در صورت زیاد بودن بیماران، اتوبوس آمبولانس‌ها همچون سال گذشته در امدادرسانی زائران فعال خواهند بود.
وی پیشگیری از بروز بیماری‌ها را از اقدامات اورژانس عنوان و تصریح کرد: پیگیری تزریق واکسن آنفلوانزا در فصول سرد و جلوگیری از بیماری‌های احتمالی در فصول گرم، در دستور کار اداره بهداشت قرار دارد.

سازمان حج و زیارت می‌تواند آموزش های لازم را به زائران ارائه دهد
آرزو کرم‌پوریان عضو هیئت علمی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به شرح وظایف فوریت‌های پرشکی در ایام اربعین اشاره و اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین، حج و به تازگی راهپیمایی 28 صفر برای شهادت امام رضا(ع) به عنوان اصلی‌ترین تجمعات انبوه مذهبی شناخته می‌شوند.
وی با اشاره به تجمع جمعیتی زیاد در مراسم اربعین، عنوان کرد: با توجه به جمعیت زیاد و اهمیت این برنامه، دو سال زمان برای برنامه‌ریزی این مراسم نیاز است که متأسفانه همه برنامه‌ریزی‌های ادارات ما در یک‌ماه مانده به آغاز اربعین انجام می‌شود.
این مدرس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: در طول سال 61 مراسم مذهبی در کشور انجام می‌گیرد که بیشتر این موارد در تکایا و مساجد برگزار می‌شود و لزوم اهمیت مکان‌های این مراسم امری انکارناپذیر است.
وی تصریح کرد: در سال 1396 در پیاده‌روی آخر صفر 31 هزار زائر به مشهد سفر کردند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 1399 این تعداد به 800 هزار زائر افزایش یابد.
کرم‌پوریان تأکید کرد: اربعین یک تجمع بین‌المللی است که بیشتر کشورها، ایران را برای عبور انتخاب می‌کنند که این مسأله باعث تمرکز و توجه بیشتر مسئولان استانی به بحث بهداشت و نظارت‌های مستمر به عبور و مرور این افراد را چندین برابر می‌کند.
وی اظهار کرد: از آنجایی‌که اربعین براساس تقویم قمری مشخص می‌شود از این رو جابجایی تاریخ این رویداد در فصول سرد و گرم وجود دارد که هر فصل بیماری‌ها و مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.
این مدرس به برخی از خطرات احتمالی در حاشیه این رویداد اشاره و بیان کرد: حوادث ترافیکی، حوادث آب‌وهوایی، مسمومیت منوکسیدکربن در فصول سرد، مسمومیت‌های غذایی، اپیدمی بیماری‌ها، حوادث تروریستی و آتش‌سوزی‌ها بخشی از خطرات هستند.
وی عنوان کرد: زائران باید با آمادگی بیشتری به این سفر بروند که سازمان حج و زیارت می‌تواند آموزش های لازم را به زائران ارائه دهد.
انتهای پیام

captcha