صدور کارت سلامت رایگان برای خادمان موکب‌های اربعین
کد خبر: 3739874
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹

صدور کارت سلامت رایگان برای خادمان موکب‌های اربعین

گروه اجتماعی ــ رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‎ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در آستانه اربعین حسینی اداره بهداشت برای تضمین سلامت زائران، کارت سلامت به صورت رایگان برای خادمان موکب‌ها صادر می‌کند.

صدور کارت سلامت رایگان برای خادمان موکب‌های اربعین

به گزارش ایکنا از همدان، حسینعلی نوروزی، رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‎ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان امروز در نشست هم‌اندیشی دست‌اندرکاران نظام سلامت استان همدان در بحث اربعین، اظهار کرد: بیشترین مشکلات در بخش آب، غذا، اسکان و تهیه و محل غذا است و با وجود اقداماتی که در این پنج سال انجام شده همچنان در بسیاری از مباحث اساسی گرفتاری‌های خاص خود را داریم.
وی بیان کرد: هماهنگی بین‌بخشی مطلوب، اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی، کنترل و بازرسی بهداشت، پیگیری گزارش‌های مردمی از طریق سامانه 190 به عنوان سیاست‌های بهداشت محیط در زمینه اربعین محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها در آموزش‌های سفر اربعین استفاده کرد، ادامه داد: صداوسیما در این حوزه به خوبی وارد شده است اما جای کار دارد و باید از این طریق زائران درباره نحوه مراقبت‌های ممکن در سفر آشنا شوند.
رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‎ای مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه زائران در انتخاب موکب‌های استراحت باید دقت‌نظر داشته باشند، عنوان کرد: موکب‌داران باید مکان مناسبی مجزا از مکان طبخ و تهیه غذا را به استراحت و صرف غذای زائران اختصاص دهند و تأکید شود که زائران باقیمانده غذای خود را به همراه خود نبرند چرا که ممکن است به علت گرمی هوا، غذا فاسد شده باشد.
وی درباره بهداشت آب نیز گفت: موکب‌داران، موکب‌های خود را در مکان‌هایی مستقر کنند که به منابع آب سالم و سیستم دفع مناسب فاضلاب دسترسی داشته باشد و برای طبخ غذا با آب سالم بهداشتی این امر انجام شود.
نوروزی با بیان اینکه از ایجاد موکب‌های با ظرفیت زیاد و خارج از دسترسی به شهرها و روستاها جلوگیری شود، تأکید کرد: باید فرهنگسازی شود تا زائران داخل موکب‌ها از استعمال دخانیات خودداری کرده و از وسایل شخصی مانند ملحفه و پتو استفاده کنند و به هیچ عنوان باقیمانده غذاها را به داخل اتاق‌های خود نبرند.
انتهای پیام

 

captcha