عقل و دین مکمل هم هستند/ کمرنگ شدن عقلانیت؛ ریشه مشکلات امروزی
کد خبر: 3739930
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

عقل و دین مکمل هم هستند/ کمرنگ شدن عقلانیت؛ ریشه مشکلات امروزی

گروه معارف - استاد حوزه‌ علمیه اصفهان با بیان اینکه عقل و دین مانند راه و چراغ با هم همراه و مکمل هم هستند، گفت: بسیاری از مشکلات امروز کشور به خاطر کم‌رنگ شدن عقلانیت است.

عقل و دین مانند چراغ و راه به یکدیگر وابسته‌اند

آیت‌الله احمد عابدینی، استاد حوزه‌ علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره نسبت میان عقل و دین، اظهار کرد: عقل و دین مانند راه و چراغ با هم همراه هستند، یعنی هر دو به یکدیگر نیاز دارند و مکمل هم هستند.
وی درخصوص دیدگاه فلاسفه اسلامی در خصوص عقل و دین ادامه داد: فلاسفه اسلامی این دو را هماهنگ با یکدیگر می‌دانند. فیلسوفان بزرگی مانند ابوعلی سینا و ابوریحان دین را قبول داشته و آن را مانند چراغ و عقل را راه تلقی می‌کنند که منافاتی با یکدیگر ندارند.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: عقل بعضی از مسائل را متوجه می‌شود و بعضی را نه. مثلاً مسائلی در مورد معاد وجود دارد که عقل انسان به طور کامل توانایی فهم آن را ندارد. عقل در هر ساحتی که توانایی فهم داشت و نظر داد، نظرش حجت است، اما به طور کلی محدوده دسترسی عقل انسان، کم است.
عابدینی خاطرنشان کرد: فرقه‌هایی از اهل سنت مانند اشعری وجود دارد که جبرگرا هستند و عقل را قبول ندارند، اما فرقه‌هایی مانند معتزله، عقل را قبول دارند. شیعیان نیز برای عقل اهمیت قائل شده و دین را عاقلانه می‌فهمند و معتقد هستند که هیچ مطلب خلاف عقلی در دین وجود ندارد.
وی درباره شباهت میان تفکرات شیعه و فرقه معتزله، اظهار کرد: با وجود شباهتی که وجود دارد، این فرقه اشکالاتی نیز دارد که برای ما غیرقابل قبول است.
عابدینی با بیان اینکه عقلانیت در جامعه امروز ما نه تنها کم‌رنگ شده، بلکه صفر است. بسیاری از مشکلات امروز کشور به خاطر کم‌رنگ شدن عقلانیت است؛ در مراسم‌های مذهبی مانند عزاداری یا جشن‌ها، سخنرنان نه براساس عقل، بلکه به صورت شعاری صحبت می‌کنند و یا تصمیمات نیز براساس احساسات اتخاذ می‌شود.
انتهای پیام

captcha