قرآن استعدادهاى انسان را به سوى بالندگى سوق مى‌دهد
کد خبر: 3739937
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳

قرآن استعدادهاى انسان را به سوى بالندگى سوق مى‌دهد

گروه فعالیت‌های قرآنی - امام جمعه اهر، اظهار کرد: قرآن به صورتى موزون و دل‌انگيز، قوا و استعدادهاى انسان را به سوى رشد و بالندگى سوق مى‌دهد و همواره بر آن است كه بين جسم و روح، عاطفه و عقل، دين و دنيا، فكر و عمل، كار و عبادت و درنهايت، بين انسان و خدا، ارتباطى منسجم و پيوندى ناگسستنى و پايدار ايجاد كند.

 قرآن استعدادهاى انسان را به سوى بالندگى سوق مى‌دهد

حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن به صورتى موزون و دل انگيز، قوا و استعدادهاى انسان را به سوى رشد و بالندگى سوق مى‌دهد و همواره بر آن است كه بين جسم و روح، عاطفه و عقل، دين و دنيا، فكر و عمل، كار و عبادت و درنهايت، بين انسان و خدا، ارتباطى منسجم و پيوندى ناگسستنى و پايدار ايجاد كند.
وی افزود: براى شناخت مبانى تعليم و تربيت در قرآن، بايد قبل از هر چيز، انديشه‌ها را از يافته‌ها و بافته‌هاى ذهنى مكتب‌هاى مختلف فلسفى و تربيتى غيرالهى و عادت‌هاى جاهليت جديد و قديم خالى كنيم و در جست و جوى اصولى برآييم كه آيات قرآنى، ما را بر اساس فطرت پاک انسانى مان، رهنمون مى‌سازد.
وی با استناد به آیه ۱۵۱ سوره بقره خاطرنشان کرد: ‌در این آیه می‌خوانیم: چنان که در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت می کند و نفوس شما را(از پلیدی جهل) پاک و منزّه نموده و به شما تعلیم کتاب و حکمت می‌دهد و آنچه را نمی‌دانید به شما می‌آموزد.
حجت‌الاسلام حاجی‌زاده ادامه داد: بشر، با همه پيشرفت‌ها در زمينه علوم و تكنولوژى، به علت انحرافات اخلاقى و تربيتى كه حاكى از عدم وجود يک نظام صحيح تعليم و تربيت است، گرفتار بحران و نابسامانی‌هاى فراوانى شده است و در این میان نداشتن يک جها‌ن بينى صحيح و فقدان يك ديدگاه درست درباره خدا و جهان و انسان و تعليم و تربيت وهمچنين عدم آشنايى با ساختار وجودى انسان از ديدگاه وحى، سبب بروز بحران شديدى در ارزش‌ها و ناهماهنگى فراوان در فرايند نظام آموزش و پرورش در جهان شده است.
امام جمعه اهر، بیشترین پیوند زبان قرآن را با تعليم و تربيت دانست و اظهار کرد: زبان قرآن بيشترين پيوند را با تعليم و تربيت دارد و در سراسر فرآيند آموزش و پرورش، امكان بهره‏ گيری از معارف قرآن وجود دارد. انجام اين امر به همّت كارشناسان تعليم و تربيت بستگی دارد كه تا چه حد بتوانند در اين حوزه به فعاليت بپردازند. عملياتی كردن مفاهيم قرآن در عرصه تعليم و تربيت نيازمند تلاش كارشناسانه در دو قلمرو نظريه و عمل است.
وی، از کاربردی شدن سرمایه‌های قرآنی در زمینه ‌تعلیم و تربیت گفت و یادآور شد: کاربردی کردن آنچه که به عنوان سرمایه قرآنی در زمینه ‌تعلیم و تربیت به مدد نیروی علم و دانش ممکن است. بدیهی است که بدون یاری گرفتن از دانش بشری در این زمینه، این سرمایه خدادادی و این گنجینه گرانقدر بلااستفاده باقی خواهد ماند.
حجت‌الاسلام حاجی‌زاده، ضمن بازگو نمودن لزوم استخراج راهکارهای تربیتی از قرآن تاکید کرد: قرآن هدایت و تربیت بسیاری از راهکارهای تربیتی را نیز در بردارد که باید استخراج شده و در عمل به کارگرفته شود. از این جهت دستاوردهای علم تعلیم و تربیت جهت هر چه بهتر فهمیدن متون دینی به خصوص قرآن و کاربرد بهتر یافته‌های قرآنی در مرحله عمل قابل استفاده است.

انتهای پیام

captcha