اصول ثابت دین در طول زمان رنگ کهنگی نمی‌گیرد
کد خبر: 3739939
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

اصول ثابت دین در طول زمان رنگ کهنگی نمی‌گیرد

گروه معارف - مکاتب و ادیان اصول ثابتی دارند که در طول زمان تغییر نمی‌یابد ولی اینکه مشاهده می‌شود برخی انسان‌ها قواعد دینی را جور دیگری تفسیر می‌کنند به خاطر این است که افراد درصدد هستند جنبه‌هایی از دستورات دینی که طبق میل آنها است را به نفع خود تغییر داده و سود ببرند.

اصول ثابت دین در طول زمان رنگ کهنگی نمی گیرد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، برخی افراد معتقدند ادیان در طول زمان با فراز و نشیب‌های گوناگونی مواجه هستند، در طی برهه زمانی طرفداران بی شماری دارند و برخی سال‌ها دچار افول شده و طرفداران خود را از دست می‌دهند در این حالت می‌گویند که نوعی دین‌گریزی نسبت به دین و اندیشه‌های دینی در جامعه پدید آمده است.

نباید گفت ادیان در طول سال دچار کهنگی و عقب ماندگی می‌شوند بلکه این انسان‌ها هستند که در مقطع مختلف زمانی قرائت‌ها و برداشت‌های مختلفی از دین دارند و سبک زندگی افراد طی زمان‌های مختلف دستخوش تغییرات گسترده می‌شود.

کارشناسان دینی معتقدند رفتار دینی و غیر دینی طرفداران یک مکتب نیز در گرایش و عدم گرایش سایر افراد به دین موثر و تاثیر گذار است.

علی فتوت، کارشناس علوم دینی و قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا معتقد است مکاتب و ادیان دینی اصول ثابتی دارند که در طول زمان تغییر نمی‌یابد ولی اینکه مشاهده می‌شود برخی انسان‌ها قواعد دینی را جور دیگری تفسیر می کنند به خاطر این است که افراد درصدد هستند جنبه‌هایی از دستورات دینی که طبق میل آنها است را به نفع خود تغییر داده و سود ببرند.

اصول کلی ادیان دچار تغییر نمی‌شود
وی افزود: وقتی این نوع رفتارها در جامعه افزایش پیدا کرد عموم مردم فکر می‌کنند اصول دینی در گذر زمان دستخوش تغییر شده است در حالی که این موضوع صحت ندارد و اصول کلی ادیان دچار تغییر نمی‌شود. به عنوان مثال موضوع حجاب و پوشش در اسلام یک اصل کلی است و در طی سالیان سال اصل حجاب از بین نمی رود ولی ممکن است نحوه تفسیر حجاب و پوشش در طی زمان عوض شود.

این کارشناس علوم دینی، با اشاره به اینکه برخی انسان‌ها در طول زندگی خود در مقطع زمانی نسبت به انجام آموزه‌های دینی بسیار افراط کرده و سعی می‌کنند تمام واجبات و مستحبات دینی را به نحو احسن انجام دهند، در برخی اوقات همان فرد در یک بعد دیگر از زندگی خیلی به صورت افراطی تمام دستورات دینی را با جزییات آن انجام نمی دهد یا اینکه نمی‌خواهد انجام دهد در نتیجه فکر می‌کنند دچار دین گریزی یا ضعف دینی شده‌اند.

کاهش انجام اعمال عبادی
فتوت اظهار کرد: با بروز این رفتارها نمی‌توان گفت فرد مورد نظر دچار دین گریزی شده است این موضوع نشان دهنده کاهش انجام اعمال عبادی شخصی است. وقتی فرد به اصل دین اعتقاد دارد فقط در انجام دستورات دینی انجام مستحبات را کاهش داده دلیلی بر دین گریزی فرد نیست.

وی با اشاره به عوامل تضعیف دین در جامعه اسلامی گفت: یکی از عواملی که باعث ضربه زدن به دین می‌شود بد دفاع کردن و در واقع خوب دفاع نکردن از دین است، وقتی یک سری افراد در مقابل دین اسلام شروع به تخریب می کنند دفاع بد و نامناسب افراد متدین از دین باعث ضربه زدن به مبانی دینی می‌شود.

موضوع دفاع نامناسب از حقانیت دین تنها مختص افراد متدین در جامعه نیست بلکه روشنفکران و نخبگان جامعه نیز وقتی بعد از هجمه‌های مختلفی که نسبت به دین صورت می‌گیرد سیاست سکوت در پیش می‌گیرند باعث آسیب رساندن به ماهیت دین می‌شوند.

فتوت ادامه داد: گاهی اوقات مشاهده می‌شود افراد به دستورات دینی ریشخند زده و آن را متعلق به هزار سال پیش می‌دانند و می پندارند احکام دینی فقط متعلق به آن زمان است در حالی که نحوه آفرینش بشر در طی ادوار مختلف تفاوتی نمی‌کند بلکه عقل و ادراک بشر در اثر پیشرفت علم، آگاهی و دانش سیر صعودی داشته و قوه عقلی او تکمیل می شود.

عوامل دین گریزی
وی تصریح کرد: یکی از عواملی که باعث دین گریزی افراد از دین می‌شود بحث قرائت‌ها و تفسیرهای شخصی و مختلف است. افرادی که با دین عناد می کنند خواسته‌های شخصی خود را مغایر با دستورات دینی می پندارند و به استفاده ابزاری و برداشت‌های مختلف از دین می پردازند که انتشار این دیدگاه در جامعه به خطرات زیاد اعتقادی و مکتبی در جامعه منجر می شود.

کارشناس امور مذهبی، رفتار افراد متدین و مذهبی را یکی از شاخص‌های جامعه دینی ذکر کرد و افزود: گاهی اوقات رفتار افراد متدین در نحوه گرایش به دین یا دین گریزی افراد در جامعه به شدت موثر است، با وجودی که احکام دینی، علمی و اجتماعی اسلام در ۱۴۰۰ سال قبل برای بشر نازل شده است ولی اکنون مشاهده می کنیم برخی افراد دینی رفتاری مغایر با آموزه‌ها و توصیه‌های دینی در حوزه‌های مختلف دارند و این موضوع باعث می گردد افراد این نوع رفتارهای متضاد از همدیگر را به پای دین بنویسند.

فتوت با ذکر مثالی در این رابطه گفت: وقتی یک فرد مومن ‌مسلمان دستورات دینی را در ظاهر به خوبی رعایت می‌کند ولی در منزل اخلاق خوبی با همسر و فرزندان خود ندارد این نشان می‌دهد که دستورات و آموزه‌های خوش خلقی و اخلاق نیکوی اسلام در او بی تاثیر بوده و وقتی اقوام و دوستان چنین رفتار متضادی را مشاهده می کنند باعث دور شدن از گزاره‌های دینی می پندارند.

انتهای پیام

captcha