تبیین واژه ایثار در «بازگشت پرستوها»
کد خبر: 3739973
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

تبیین واژه ایثار در «بازگشت پرستوها»

گروه جهاد و حماسه ــ ششمین شماره نشریه «فرهنگ ایثار» به تبیین واژه ایثار پرداخته و با معرفی کتاب‌های مرتبط در این حوزه، در قالب «بازگشت پرستوها» به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ «فرهنگ ایثار»؛ ویژه‌نامه ششمین جشن ایثار همزمان با مردادماه سال جاری با عنوان «بازگشت پرستوها» روانه بازار نشر شد.

پیام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری و‌ ارائه گزارش از نگارخانه و تندیس ایثار، از جمله مطالب ارائه شده در این نشریه به شمار می‌آید.

بخشی از عملکرد دفتر امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشریه ارائه شده است که تدوین و نشر چهار جلد کتاب مردمی ایثار که توسط مردم به نگارش درآمده است،‌ نخستین جایزه ایثار و رسانه با توجه به تعداد 4000 اثر رسیده به دبیرخانه جایزه که اختتامیه آن با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اهدای 5 هزار جلد نسخ قرآن و کتب ادعیه و سایر کتاب‌ها به کتابخانه مهربانی و ارسال آن به مناطق محروم و کم‌برخوردار، آغاز به کار دبیرخانه ایثارنوشت،‌ مصاحبه با بیش از 375 نفر از ایثارگران و رزمندگان شاغل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولید و نشر دو جلد کتاب تحت عنوان طرح شکوه ایثار از جمله این فعالیت‌ها هستند.

«سلاح کارآمد ایثار» اثری از محمد رحیمی است که در قالب مقاله ارائه شده است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «امنیت دفاعی و نظامی مبتنی بر توانمندی نیروهای نظامی برای حفاظت از ملت،‌ دولت و ارزش‌های اساسی و حیاتی آنها در برابر تهدید و تهاجم نظامی خارجی است. امنیت سیاسی را موجودیت کشور و ملت،‌ وحدت، انسجام و آشتی ملی و تعامل سازنده بین گروه‌ها و نخبگان سیاسی تعریف کرده‌اند.»

در بخش مربوط به یادداشت این شماره از نشریه «فرهنگ ایثار»، واژه ایثار از زبان امیردریادار حبیب‌الله سیاری،‌ رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی با عنوان «ایثار، از سپر دفاعی تا درمان اجتماعی» بیان شده و در قالب این نوشتار چنین آمده است: «برای درک ایثار اجتماعی و ابعاد آن باید به بازتعریف و بازشناسی مفهوم ایثار در ذهن‌ها بپردازیم. در واقع باید مفهوم ایثار در اذهان عمومی را از جزء به کل باز گردانیم و آن را با تعریف پایه‌اش از نو یادآوری کنیم. بعد از آن است که می‌توان نیاز امروز کشور به ایثار اجتماعی را تبیین کرد و انتظار اجرای آن را از سوی فرد فرد جامعه داشت.»

مصاحبه با فرهاد مجلسی، مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت،‌ مطلب دیگر این شماره از نشریه را به خود اختصاص داده است. در این مطلب از هدف راه‌اندازی این دفتر یاد شده که تسری مفهوم ایثار به اقشار و لایه‌های مختلف اجتماعی است و براساس همین هدف برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که راه‌اندازی کتابخانه مهربانی بر پایه دریافت آثار از مردم و ارائه آنها به مناطق محروم و کمتر برخوردار از مواردی است که در این باره در نظر گرفته شده است. همچنین مشارکت گسترده رسانه‌های مختلف در ترویج و توسعه فرهنگ ایثار از دیگر برنامه‌های این دفتر به شمار می‌آید. ارج نهادن به حماسه و فداکاری ایثارگران و به ویژه ایثارگران شاغل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتشار کتاب مردمی ایثار که به منظور انحصارشکنی ایثار با مراجعه به مردم است، در این رابطه بیان شده است.

در بخش دیگری از این نشریه به بهانه سالروز ورود آزادگان به ایران اسلامی و نگرانی از شرایط کنونی،‌ مطلبی در قالب خاطره به نقل از قادر آشنا،‌ رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر درج شده است. وی در این مطلب از صبر و مقاومت آزادگان یاد کرده است که سبب خسته شدن نیروهای بعثی شده بود. اسرا اعتقاد داشتند که طبق آیات قرآن پس از این سختی‌ها آسانی در انتظارشان است.

در بخش معرفی نشریه نیز می‌توان به کتاب «ایستاده چون سرو» و «تلخ و شیرین» اشاره کرد. در مطلب این بخش که با تیتر «خاطرات شفاهی ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکتوب شد» به چاپ رسیده است،‌ می‌خوانیم: «مرور خاطرات حماسه‌سازان،‌ یک خصیصه را برای نسل جوان و نسل‌های آینده روشن می‌کند که آنچه امروز از استقلال،‌ امنیت و سربلندی در این خاک و میهن وجود دارد مرهون ایثار،‌ فداکاری و از خودگذشتگی مردان و زنانی است که عاشقانه هستی خویش را در این راه نثار کردند و امروز بر همه ما واجب است که نگذاریم غبار فراموشی بر آئینه درخشان انقلاب سربلند ایران اسلامی بنشیند.»

در یادداشت دیگری از این نشریه به قلم سعید الفتی که پیش از این در مسئولیت مشاور وزیر ارشاد در حوزه ایثارگران به فعالیت مشغول بود،‌ از آنچه دفاع مقدس به ما آموخته سخن به میان آمده است که به ما یاد داد در مقابل نداشته‌هایمان به داشته‌هایمان اتکا کنیم. همچنین به این موضوع اشاره کرده است که فرهنگ غنی دفاع مقدس امروز هم می‌تواند موتور قدرتمند حرکت در جامعه اسلامی ایران باشد،‌ به شرط آن که مسئولان و جامعه فرهنگی ما بتوانند به طور مناسب برای ترویج این فرهنگ غنی برنامه‌ریزی کرده و با استفاده از ابزارهای فرهنگ در راستای ترویج این فرهنگ تلاش کنند.

یادداشت‌های پایانی این نشریه به «راز چفیه و مسئولیت رسانه‌ها» به قلم محسن قائمی‌نسب و «واکسن ایثار برای بیماران اقتصاد؛ حالا وقت ایثار است» اختصاص پیدا کرده است.

انتهای پیام

captcha