مسلمانان فیلیپین حج را پالایش روح می‌دانند/ تفاوت عید قربان در اسلام و مسیحیت
کد خبر: 3740011
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸
رایزن فرهنگی ایران در مانیل در گفت‌وگو با ایکنا:

مسلمانان فیلیپین حج را پالایش روح می‌دانند/ تفاوت عید قربان در اسلام و مسیحیت

گروه بین‌الملل - محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل گفت: مسلمانان فیلیپین بر این باورند که گناهان آنها با انجام مناسک حج بخشوده می‌شود و نتیجه این سفر معنوی پالایش روح انسان است.

محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره روند اعزام به حج در این کشور و میزان استقبال مسلمانان فیلیپین از این فریضه عبادی گفت: حج سالانه یک تعهد مذهبی است که توسط مسلمانان در سراسر جهان از جمله کسانی که از فیلیپین هستند انجام داده می‌شود. این یک امر ضروری برای مسلمانی است که از لحاظ معنوی، مالی، فیزیکی و روانی آمادگی لازم را دارد و سلامتی وی از سوی یک پزشک تأیید شده است.

وی با ارائه آماری از زائران حج فیلیپین افزود: در 13 آوریل سال جاری میلادی(2018)، ثبت نام برای حج، در فیلیپین به پایان رسید و مقامات کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپینی صدور 5 هزار و هشتصد ویزا برای زائران از طریق اداره وزارت حج را خواستار شدند.

جعفری ملک تصریح کرد: نخستین گروه زائران شامل 668 زائر فیلیپینی بودند که برای زیارت قبر پیامبر محمد(ص) به مکه رفتند تا خود را برای مراسم نهایی حج در روزهای 19 تا 23 اگوست 2018 آماده کنند. نخستین هواپیما از فیلیپین با مجموع 333 زائر در 22 ژوئیه در فرودگاه بین‌المللی شاهزاده محمد بن عبدالعزیز در مدینه المنوره فرود آمد و 335 زائر دیگر نیز در تاریخ 23 جولای وارد عربستان شدند. نخستین گروه پس از ورود به مدینه توسط «اچ ای ادنان آلونتو»، سفیر فیلیپین در عربستان مورد استقبال قرار گرفتند. آخرین پرواز خروج از مانیل به مدینه برای ششم آگوست برنامه‌ریزی شد. آخرین برنامه سفر از راه زمینی از مدینه منوره تا مکه مکرمه نیز 13 آگوست بود.

پروازهای بازگشت
رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل درباره زمان بازگشت حجاج فیلیپینی گفت: پس از پایان عید قربان در 22 آگوست(31 مرداد) و انجام مناسک عبادی نخستین پرواز بازگشت از جده به مانیل انجام می‌شود و این پرواز در 28 آگوست و آخرین پرواز نیز 10 سپتامبر خواهد بود.

وی به هزینه اعزام به حج در فیلیپین اشاره و بیان کرد: هزینه سالانه حج برای فیلیپینی‌ها 1883 دلار (حدود 100000 پزو/ واحد پول فیلیپین) برای غذا، هتل در مکه و مدینه و حمل و نقل در عربستان است. بلیط رفت و برگشت از حج شامل مبلغ فوق نمی‌شود.

مسلمانان فیلیپین حج را پالایش روح می‌دانند/ تفاوت عید قربان در اسلام و مسیحیت

محمد جعفری ملک ادامه داد: زائران فیلیپین بر این باورند که گناهان آنها با انجام مناسک حج بخشوده می‌شود. به مردان بازگشته از حج حاجی و به زنان حاجیه گفته می‌شود. «والیما/ولیمه» به ملاقات‌ با مهمانان و پذیرایی از آنان با غذا، می‌گویند و معمولا برای زائران بازگشته از حج به عنوان شکلی از شکرگزاری برای این سفر معنوی برگزار می‌شود.

تعطیلی عید قربان در فیلیپین
جعفری ملک تصریح کرد: عید قربان، همانطور که در قانون فیلیپین بیان شده است، پایان حج را نشان می‌دهد، این عید با عنوان «جشن قربانی»  از زمانی که اسلام به فیلیپین آمد، توسط مسلمانان این کشور جشن گرفته شده است. با این حال، در سال 2002 بود که عید قربان در منطقه خودمختار مسلمان‌نشین «میندانائو» تعطیل اعلام شد و در سال 2009 میلادی نیز این عید که در دهم ذی‌الحجه ماه دوازدهم قمری واقع شده است، به عنوان یک تعطیلی ملی رسما ثبت شد.

وی همچنین بیان کرد: اگرچه 9 سال است كه عید قربان به عنوان یک تعطیلی رسمی ملی در فیلیپین شناخته شده است و غیر مسلمانان به ویژه مسیحیان فرصتی برای بهره‌مندی از آن دارند، اما هنوز اقدامات زیادی برای تبدیل آن به یک فرصت و نزدیک‌کردن هر چه بیشتر مسلمانان و مسیحیان نیاز است انجام شود؛ زیرا مسیحیان معتقدند که این تعطیلات صرفا یک سنت برای مسلمانان است و برخی نیز بر این باورند که این واقعه متعلق به کسی جز ابراهیم پیامبر که نام او در کتاب مقدس آمده است، نیست و آنها نیز به او احترام می‌گذارند.

اعتقاد مسلمانان و مسیحیان
رایزن فرهنگی ایران در مانیل با اشاره به جایگاه عید قربان نزد مسلمانان و مسیحیان یادآور شد: مسیحیان اعتقاد دارند این اسحاق(از پیامبران الهی و فرزند دوم ابراهیم پس از حضرت اسماعیل) بود که به عنوان قربانی به حضرت ابراهیم(ع) پیشنهاد شد، در حالی که مسلمانان معتقدند اسماعیل(فرزند ابراهیم) بود که خداوند او را برای قربانی‌شدن به حضرت ابراهیم پیشنهاد داد.

مسلمانان فیلیپین حج را پالایش روح می‌دانند/ تفاوت عید قربان در اسلام و مسیحیت

وی در پایان اظهار کرد: امروز علی‌رغم مسئله بحث‌برانگیز بین مسلمانان و مسیحیان در مورد اینکه چه کسی برای قربانی به حضرت ابراهیم پیشنهاد شد، مراسم قربانی‌کردن می‌تواند به عنوان یک عمل مشترک مورد توجه قرار گرفته و بر این مسئله تأکید شود که جوهره این واقعه بیش از هر چیز مهم است و نشان می‌دهد که ابراهیم پیامبر، داوطلبانه آنچه را که برای او عزیز بود به پیشگاه خدا عرضه کرد.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha