سلامت روحی جامعه؛ مهم‌ترین دغدغه پزشک قرآنی/ استفاده از امیدبخش‌ترین آیات برای ارتقای روحیه بیماران + فیلم
کد خبر: 3740075
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۰
دکتر آقایی تأکید کرد:

سلامت روحی جامعه؛ مهم‌ترین دغدغه پزشک قرآنی/ استفاده از امیدبخش‌ترین آیات برای ارتقای روحیه بیماران + فیلم

گروه چهره‌ها ــ متخصص گوش، حلق و بینی و حافظ بخشی از آیات کلام وحی، گفت: مهم‌ترین دغدغه‌ای که برای پزشک قرآنی می‌تواند وجود داشته باشد، سلامت روحی جامعه است. پزشکان شاید بیشتر با سلامت جسمی افراد کار داشته باشند اما امثال من که سعی کرده‌اند طبابتشان را همراه با آموزه‌های قرآنی کنند، سلامت روحی جامعه مهم است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اول شهریور در تقویم به پاسداشت خدمات بوعلی سینا در عرصه طبابت و بزرگداشت مقام پزشک، به این نام نام‌گذاری شده است، پزشکی جزو آن دسته علومی است که بشر همواره برای حفظ سلامتی خود به آن نیاز داشته است و یک پزشک علاوه بر ادای سوگند و قسم‌نامه پزشکی پس از اتمام دوره دکتری پزشکی متعهد می‌شود تمام تلاش را برای ادای مسئولیت مهمش به خلق انجام دهد، اما در این میان رعایت اخلاق و مزین بودن به شرافت و پرهیزکاری و همچنین بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی در کنار طبابت، آرامشی دو چندان را به همراه خواهد داشت.

در میان جامعه پزشکان کم نیستند افرادی که در عرصه قرائت و حفظ قرآن به صورت تخصصی ورود پیدا کرده و در این زمینه به‌خوبی درخشیده‌اند و ایکنا در راستای رسالت فعالیت‌هایش به معرفی آن‌ها برای آشنایی بیشتر می‌پردازد. فاطمه آقایی، متخصص گوش، حلق و بینی که علاوه بر ورود به عرصه حفظ قرآن تصمیم می‌گیرد در راستای ارتقای فعالیت‌های قرآنی و ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی گام‌هایی را بردارد، لذا اقدام به راه‌اندازی و تأسیس مؤسسه بنیاد قرآنی حضرت ولی عصر (عج) در غرب تهران کرده است.

در این مصاحبه می‌خوانیم.

ــ انگیزه راه‌اندازی مؤسسه به دلیل توجه به سلامت روح در کنار سلامت جسم
ــ آغاز فعالیت مؤسسه با حجم کم از حسینیه
ــ حفظ قرآن تنها به حفظ ترتیبی خلاصه نمی‌شود.
ــ پیچیدن نسخه قرآنی برای بیماران
ــ ترغیب دیگر پزشکان برای حضور در کلاس‌های قرآن
ــ اگر قرار است کار فرهنگی در کشورمان به عنوان کشور مسلمان انجام شود، اساس آن باید قرآنی باشد.
ــ و...

در ادامه مشروح این گفت‌وگو آمده است؛
رد نشود///سلامت روحی جامعه؛ مهمترین دغدغه برای پزشک قرآنی/ استفاده از امیدبخش‌ترین آیات برای ارتقای روحیه بیماران/ من غرق در برکت هستم
ایکنا: در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید.

فاطمه آقایی هستم. متخصص گوش، حلق و بینی. کار طبابت را از سال 1381 با رشته تخصصی که عرض کردم آغاز کردم.
ایکنا: فعالیت قرآنی‌تان را از چه سالی آغاز کردید.
فعالیت قرآنی‌ام را از سال 1391 با راه‌اندازی مؤسسه‌ای با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی شروع کردم البته پیش از آن برنامه‌ها و جلسات قرآنی در منزل داشتیم که طی آن قرآن‌آموزان در کنار هم جمع می‌شدند و به نوعی محفل قرآن داشتیم اما پس از راه‌اندازی مؤسسه این جلسات نیز به آنجا منتقل شد و ادامه فعالیت دادیم تا به الان.
ایکنا: آیا در عرصه حفظ و قرائت به صورت تخصصی ورود پیدا کرده‌اید؟
بله. توانستم با وجود مشغله کاری‌ام تا کنون بیش از پنج جزء از آیات نورانی کلام وحی را حفظ کنم و هنوز توفیق نکرده‌ام که کل قرآن را حفظ کنم و در عرصه قرائت قرآن نیز به صورت نیمه تخصصی ورود پیدا کرده‌ام.
ایکنا: متخصص گوش و حلق و بینی در کنار حفظ قرآن آیا سنخیت دارد؟
به دلیل رشته‌ام حرفه‌ام به نوعی تغییر چهره مردم به صورت زیبایی بینی و صورت و ... است چیزی که امروزه متأسفانه در جامعه زیاد شده است. این کارها درست است که مردم را راضی می‌کند اما من را نمی‌توانست راضی نگه‌ دارد و نهایتا به این نتیجه رسیدم که غیر از ظاهر مردم باید روی باطن آنها نیز کار کرد و اصل قضیه اینکه مؤسسه را راه‌اندازی کردم به دلیل این بود که باطن انسان‌ها را تغییر دهیم و تنها به ظاهر و زیبایی مردم نپردازیم.
ایکنا: فعالیت مؤسسه بنیاد قرآنی حضرت ولی‌عصر(عج) از ابتدا در این مکان بود؟
نه. ابتدافعالیت مؤسسه در حجم کم و در حسینیه‌ای که در منزل داشتم آغاز کردم و ابتدا به صورت جلسات حفظ قرآن، روخوانی و تفسیر و تدبر در قرآن ویژه خردسالان و بزرگسالان به صورت محدود برگزار می‌شد تا اینکه دچار کمبود مکان و فضا شدیم و مجبور شدیم به دنبال مکان مناسبی برای ادامه فعالیت مؤسسه باشیم.

رد نشود///سلامت روحی جامعه؛ مهمترین دغدغه برای پزشک قرآنی/ استفاده از امیدبخش‌ترین آیات برای ارتقای روحیه بیماران/ من غرق در برکت هستم
ایکنا: از مهم‌ترین دغدغه یک پزشک که در راه‌ قرآن است، بفرمایید.
مهم‌ترین دغدغه‌ای که برای پزشک قرآنی می‌تواند وجود داشته باشد، سلامت جامعه، بهتر بگویم سلامت روحی جامعه است. پزشکان شاید بیشتر با سلامت جسمی افراد کار داشته باشند اما امثال من که سعی کرده‌اند طبابتشان را همراه با آموزه‌های قرآنی کنند و با طعم آیات نورانی قرآن همراه می‌کنند، برایشان سلامت روحی جامعه آن هم در جهت درست، مهم است و اینکه هر فردی با وجود سلامتی که دارد، بتواند درست زندگی کند، راه هدایت را پیدا کند و رستگار شود و به زبان عوام به عاقبت‌بخیری برسد، مسئله مهم است.
ایکنا: چه میزان در زمینه جذب دوستانتان و دیگر پزشکان به عرصه‌های قرآنی مؤثر بودید؟
دوستانم هنگامی که مطلع شدند مؤسسه قرآنی دارم خیلی از آنها سعی کردند با تنظیم وقتشان به نوعی در این کلاس‌های آموزشی قرآن به ویژه حفظ قرآن حضور پیدا کنند و از سوی دیگر خیلی از آنها که فرصت حضور در این کلاس‌ها را ندارند، ابراز علاقه و خرسندی از تشکیل این مؤسسه می‌کنند و برخی نیز تعجب می‌کنند که با وجود مشغله کاری و همچنین انرژی که می‌توانم در کارم بگذارم و درآمد بالایی داشته باشم، انرژی‌ام را تقسیم کنم و بخشی از آن را به این فعالیت فرهنگی تخصیص دهم.

رد نشود///سلامت روحی جامعه؛ مهمترین دغدغه برای پزشک قرآنی/ استفاده از امیدبخش‌ترین آیات برای ارتقای روحیه بیماران/ من غرق در برکت هستم
ایکنا: از علت نامگذاری مؤسسه به بنیاد قرآنی حضرت ولی‌عصر(عج) بفرمایید.

هدف اولیه‌ام از انتخاب این نام استعانتی بود که از ایشان داشتم و روز اول فکر می‌کردم فرد حرفه‌ای در این زمینه نیستم و نمی‌توانم کار را به نحو احسن جلو ببرم و فکر کردم باید اسمی از ایشان آورده شود تا حضرت ولی‌عصر(عج) کمکم کنند. یعنی مؤسسه‌ای باشد که دست خود ایشان سپرده شود و من به عنوان عضو کوچکی باشم که تنها هدایت مالی و برنامه‌ریزی‌اش را انجام دهم چنانکه تا به الان نیز همینگونه بوده است و من نیروی کوچکی هستم که کار خودم را انجام می‌دهم و در حقیقت نیروی بزرگتری اینجا را اداره می‌کند.

ایکنا: درباره برنامه‌ روزانه قرآنی‌تان برای مخاطبان ما بفرمایید.

سعی می‌کنم در ابتدای صبح برنامه یکساعته را برای مرور محفوظات و تثبیت بگذارم ودر کنار آن نیز حفظ جدیدم را انجام دهم و سعی می‌کنم به این یک ساعتم پایبند باشم و اگر بتوانم بیشتر از آن نیز وقت می‌گذارم.

ایکنا: آیا به صورت تخصصی در عرصه قرائت نیز ورود پیدا کرده‌اید؟

نه. اما به اندازه‌ای که بتوانم آیات را به درستی قرائت کنم و در حد عمومی قرائت می‌کنم.

ایکنا: درباره شیوه حفظتان نیز بفرمایید.

به شکل برنامه‌ریزی شده تقریبا هفته‌ای دو صفحه و با حضور در کلاس آیات جدید را حفظ می‌کنم، چون حضور در کلاس به انرژی گرفتن از قرآن و دیگر دوستان در کلاس کمک می‌کند.

ایکنا: بهترین روش برای حفظ قرآن، چه روشی است؟

باید بگویم حفظ تنها، حفظ ترتیبی آیات نیست بلکه در این زمینه باید توانایی و استعداد علاقه‌مندان برای ورود به این عرصه سنجیده شود به گونه‌ای در کنار آن حفظ موضوعی نیز است که وارد کردن قرآن به زندگی خانوادگی است که طی آن نکات کاربردی آیات قرآن آموزش داده می‌شود که این بهترین شیوه طی این مدت فعالیت مؤسسه در مقطع خردسالان و نوجوانان بوده است.

رد نشود///سلامت روحی جامعه؛ مهمترین دغدغه برای پزشک قرآنی/ استفاده از امیدبخش‌ترین آیات برای ارتقای روحیه بیماران/ من غرق در برکت هستم
ایکنا: درباره اهم فعالیت‌های مؤسسه قرآنی بفرمایید.

محور اصلی فعالیت مؤسسه حفظ قرآن است و به ویژه در گروه سنی نوجوانان دختر و پسر هرچند فعالیت برای گروه خردسالان نیز داریم اما در بخش نوجوانان حائز موفقیت‌هایی نیز شده‌ایم و اخیرا نیز فعالیت‌هایمان را در حوزه بانوان بزرگسال نیز آغاز کرده‌ایم که به شکل خوبی پیش می‌رود که حفظ تخصصی قرآن دوساله را امسال آغاز کرده‌ایم.

ایکنا: در خصوص افتخارات کسب شده مؤسسه بفرمایید.

قرآن‌آموزان مؤسسه بارها در آزمون‌ها و مسابقات قرآن دستگاه‌ها ونهادهای مختلف که به صورت ملی و منطقه‌ای برپا شده، حائز رتبه شدند. همچنین مؤسسه بنیاد قرآنی حضرت ولی‌عصر(ع) از سوی سازمان تبلیغات اسلامی میان سه مؤسسه برتر شهر تهران معرفی شد.

ایکنا: آیا تا کنون شده از انجام فعالیت‌های قرآنی دلسرد شوید؟

خیر تا کنون نشده است که دلسرد شوم با وجود اینکه در این راه سختی‌های زیادی وجود داشته است اما هیچ گاه ناامید نشده‌ام و بعضا حتی همکارانم در مؤسسه با وجود این همه فراز و فرودها، هیچ گاه نشده است که عقب بنشینیم و همیشه به هم دلگرمی داده‌ایم و مادام به هم هدف بزرگمان را که زمینه سازی ظهور است را به هم یادآور شده‌ایم.

ایکنا: رمز موفقیت مؤسسه و جذب قرآن‌آموزان در مؤسسه را چه می‌دانید؟

ارائه کار خوب. اکثر قرآن‌آموزانی که به مؤسسه مراجعه کرده‌اند از طریق قرآن‌آموزان دوره گذشته مؤسسه معرفی شده‌اند که این نشان‌دهنده برنامه‌ریزی مناسب فعالیت‌های مؤسسه و همچنین برپایی برنامه‌های جانبی در کنار فعالیت‌های قرآنی مؤسسه است.
ایکنا: چه آینده‌ای برای فعالیت مؤسسه تریسم کرده‌اید؟
امید دارم بزرگترین مؤسسه غرب تهران به ویژه در زمینه حفظ قرآن باشیم و بتوانیم با ارائه کار تخصصی به ویژه در مقطع سنی جوانان بتوانیم گامی مثمر ثمر در زمینه بسط و نشر فعالیت‌های قرآنی برداریم. تا قرآن‌آموزان ما بتوانند به صورت علمی فعالیت‌های قرآنی خود را در سطح محله و منطقه ادامه دهند.
ایکنا: آیا در نظر دارید شعبه دیگر راه‌اندازی کنید؟
بله. انشاءالله.
ایکنا: برنامه آینده قرآنی‌ خودتان را بفرمایید.
اگر خداوند توفیق دهد طی بازه زمانی سه تا پنج سال بتوانم حافظ کل قرآن شوم.
ایکنا: نسخه قرآنی برای بیمارتان پیچیده‌اید؟
خیلی پیش آمده است که آیات قرآن را برای بیماران به ویژه آنهایی که خیلی ناامید بودند قرائت کردم و یا از کلمات امیدبخش قرآن و اهل‌بیت(ع) استفاده کنم به ویژه در زمینه سلامتی بسیاری از بیمارانم این حدیث را از ما شنیده‌اند «امام علی(ع) فرمودند دو نعمت پنهان برای انسان است یکی سلامتی و دیگری امنیت» یعنی تا هنگامی که انسان سلامت است قدر آن را نمی‌داند اما هنگامی که به خطر می‌افتد آن هنگام قدردان است.
ایکنا: از برکات قرآن در زندگیتان بفرمایید.
همیشه گفته‌ام من غرق در برکت هستم و علت آن غرق بودن را فعالیت مؤسسه قرآنی‌ام می‌دانم و آرامش و رضایت بیشتر ثمره انتخاب این راه است.
ایکنا: بیشترین آیه‌ای را که با خود زمزمه می‌کنید، کدام آیه است؟
آیات مربوط به حفظ جدیدم را طی روز با خودم مرور می‌کنم اما معمولا از میان آیاتی که طی هفته گذشته حفظ کرده‌ام آیه‌ای را که کاربردی‌تر است پیدا می‌کنم و آن را به دوستان و اعضای خانواده‌ام می‌گویم.
ایکنا: ازدواج کرده‌اید و ثمر آن چیست؟
بله، یک پسر 15 ساله دارم.
ایکنا:میزان مؤانست همسر و فرزندتان با قرآن چگونه است؟
پسرم در اوایل نوجوانی حفظ قرآن را تا حدودی انجام می‌داند اما به دلیل درسشان کمی وقفه افتاده است و انشاءالله در آینده نزدیک آن را از سر می‌گیرند تا به درجه حفظ کل قرآن برسد.
ایکنا: همسرتان چه میزان مشوق شما در این راه بودند؟
همسرم مشوق اصلی‌ام بوده است.اگر در جاهایی کم آوردم و خسته شدم، زبان و حمایت او موجب شده در این راه ثابت قدم باشم.
ایکنا: صحبت پایانی؛
اگر قرار است کار فرهنگی در کشورمان به عنوان کشور مسلمان انجام شود، اساس آن باید قرآنی باشد، قرآن به عنوان برنامه جامع و کامل به عنوان پرتکل کامل برای پیشرفت فردی و اجتماعی بشر شناخته شده است و باید از این پرتکل استفاده کنیم، قبل از اینکه کل دنیا به این نتیجه برسند که آموزه‌های قرآنی می‌تواند به تکامل بشر کمک کند، ایران باید به این نتیجه برسد تا نمونه‌ای از انسان‌ها کامل و مفید منطبق با آموزه‌های قرآنی داشته باشیم.
همچنین از دیگر دوستان و همکارانم در مؤسسه تشکر می‌کنم و از خداوند منان سپاسگزاری می‌کنم که این توفیق را به من دادند تا در این راه گام بگذارم، همچنین ازحضرت ولی‌عصر(عج) که تمام این لطف را مدیون ایشان هستم.

فیلم گفت‌وگو با فاطمه آقایی را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha