خروج از تک بعدی بودن مسجد/ مساجد قرارگاه اجتماعی باشند
کد خبر: 3740086
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

خروج از تک بعدی بودن مسجد/ مساجد قرارگاه اجتماعی باشند

گروه اجتماعی - دبیر علمی سخنرانان حرم رضوی با اشاره به اینکه اگر مسجد، کارکردهای اصلی خود را داشته باشد می‌تواند پایه اساسی پیشرفت جوامع در همه زمینه‌ها باشد، گفت: اگر بخواهیم مساجد فقط کارکرد عبادی نداشته باشند و از تک‌بعدی بودن خارج شوند، باید مباحث زندگی‌مان را بر اساس آموزه‌های دینی جلو ببریم و در این زمینه تلاش نکرده‌ایم.

خروج از تک بعدی بودن مسجد/ مساجد قرارگاه اجتماعی باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی دهشت، دبیرعلمی سخنرانان حرم رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه اولین و مهم‌ترین بحث در حوزه  مسجد، دشمن‌شناسی است، بیان کرد: در مسجد مکانی وجود دارد به نام محراب که به معنای محل جنگیدن است و این بدان معنا است که  آیا واقعا امام جماعت ومردم دشمن شناس هستند یا خیر، این مطلب در واقع یکی از کارکردهای مهم مساجد محسوب می‌شود.

توجه به آموزه‌های دینی راه خروج از تک بعدی بودن مساجد
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم مساجد فقط کارکرد عبادی نداشته باشند و از تک‌بعدی بودن خارج شوند، باید مباحث زندگی‌مان را بر اساس آموزه‌های دینی جلو ببریم و در این زمینه تلاش نکرده‌ایم.

دبیر علمی سخنرانان حرم رضوی در خصوص کارکرد مساجد، گفت: از جمله کارکردهای مساجد می‌توان به این اشاره کرد که مساجد پایگاه اعتقادی، سیاسی و اقتصادی هستند و باید در این زمینه‌ها نقش‌آفرینی کنند، لذا اگر به آموزه‌های دینی مراجعه کنیم متوجه اساس ونقش اصلی مسجد خواهیم شد.

دسیسه‌های دشمن یکی از عوامل  تک‌بعدی شدن مساجد
دهشت با بیان اینکه دسیسه‌های دشمن، جنگ نرم، غفلت ما و نداشتن برنامه از عوامل  تک بعدی شدن کارکرد مساجد است، گفت: دشمن فهمیده است که کدام پایگاه را نشانه قرار دهد لذا آن‌ها بیشتراز ما روی مسجد کار کرده اند، ما باید ظرفیت‌های مساجد، حوزه فعالیت‌هایش و نیرو‌های آن را ببینیم، اما این کار را انجام نداده ایم.

دبیر علمی سخنرانان حرم رضوی با اشاره به اینکه دشمن با دسیسه‌هایش حتی روی نیرو‌های مساجد هم کارکرده است، افزود: خیلی کم توانسته‌ایم بر روی جذب نسل جوانی که باید در مساجد نقش‌آفرینی کنند، کار کنیم ولی دشمن خیلی قوی کارکرده است.

دهشت درباره تأثیر مساجد در تحولات اجتماعی، بیان کرد: در حرکت نبی مکرم اسلام(ص) به سمت مدینه اولین پایگاهی که تأسیس شد مسجد بود و این نشان می‌دهد که مسجد تأثیر بسیار زیادی بر تحولات اجتماعی دارد.

مسجد، کارکردهای اصلی خود را داشته باشد
وی با بیان اینکه اگر مسجد، کارکردهای اصلی خود را داشته باشد می‌تواند پایه اساسی پیشرفت جوامع در همه زمینه‌ها باشد، ابراز کرد: نبی مکرم اسلام (ص) مسجد را بر پایه همین نگاه تأسیس کردند، لذا همه اموراز جمله اجتماع مسلمان‌ها و سخنرانی‌هایشان درمسجد انجام می‌شد.

عضو کمسیون تخصصی تبلیغ حوزه علمیه خراسان ادامه داد: مسجد تأثیرگذارترین عنصر در مسائل اجتماعی جامعه است ونگاه به مسجد باید اینگونه باشد و هرچه قدر که نقش مسجد کم رنگ تر شود خیانت به خود مسجد است.

دهشت با اشاره به جمله امام که فرمودند:«سعی کنید مساجد همچون مساجد صدر اسلام باشد»، عنوان کرد: این موضوع بدان معنا نیست که اگر در مسجد لوستر و چراغ وجود دارد آن را برداریم بلکه منظور کارکرد مساجد است که باید مشابه صدر اسلام شود.

عضو کمسیون تخصصی تبلیغ حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه انقلاب، جبهه و رای گیری ما از مساجد بود ودر واقع هر تحول اجتماعی اساسش از مسجد بوده است، اظهار کرد: مساجد اگر به عنوان یک قرار گاه اجتماعی باشند، فرمانده قرارگاه همان امام جماعت است که باید بتواند با هنر خودش اعضاء را جذب کند و به هرکدام نقش بدهد.

دهشت گفت: امید است  فعالان در حوزه امور مساجد که هر چه جلوتر می‌روند، پخته‌تر شوند و ضعف ها را جبران کنند.

انتهای پیام

captcha