اجرای اقتصادی مقاومتی تاب‌آوری اقتصاد را افزایش داده است
کد خبر: 3740196
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
معاون اول رئيس‌جمهور:

اجرای اقتصادی مقاومتی تاب‌آوری اقتصاد را افزایش داده است

گروه اقتصاد ــ جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز دوشنبه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

اجرای اقتصادی مقاومتی تاب‌آوری اقتصاد را افزایش داده است

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در این جلسه مهم‌ترین هدف سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی را مقاوم سازی اقتصاد كشور در برابر تكانه های خارجی عنوان كرد و گفت: كاهش بهای نفت در سال ۹۴ تكانه ای بر اقتصاد كشور بود كه توانستیم با بهره‌گیری از ظرفیت اقتصاد مقاومتی آن را مدیریت كنیم و در حال حاضر نیز كه با تحریم های یكجانبه آمریكا مواجه هستیم باید به نحوی عمل كنیم كه در پرتو سیاست های اقتصاد مقاومتی با افزایش تاب آوری اقتصاد كشور بتوانیم با تحریم ها مقابله كنیم.
معاون اول رییس جمهور افزود: با تمركز ویژه ای كه از طریق اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی بر بخش های مختلف اقتصاد كشور ایجاد شد، تاب‌آوری اقتصاد كشور افزایش یافته كه به عنوان مثال با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بخش زیادی از نیاز بنزین كشور با اتكا به توان داخلی تامین شده و فرصت از دشمنان برای اعمال فشار بر كشور از طریق تحریم بنزین سلب شده است.
دكتر جهانگیری با اشاره به اینكه بنزین تولید داخل از كیفیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان كرد: كیفیت بنزین تولیدی مطابق با استاندارد جهانی است و با آلایندگی و مسائل زیست محیطی بنزین پتروشیمی كه در دوره گذشته تولید می شد همراه نیست.
وی همچنین با اشاره به دستاوردهای حاصل شده در زمینه امنیت غذایی اظهار داشت: بهبود شاخص های امنیت غذایی در كشور تا حد زیادی نتیجه اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی در بخش كشاورزی است.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته در برخی دیگر از حوزه ها نظیر شفافیت علی رغم دستاوردهای مثبت در بخش طراحی سامانه ها و دولت الكترونیك كه با ثمرات بسیار مثبتی همراه بوده، اما هنوز پروژه ها و برنامه ها بصورت كامل اجرایی نشده و همچنان نیازمند پیگیری هایی جدی برای تحقق شفافیت در جهت پیشگیری از فساد و رانت در كشور هستیم.
جهانگیری از دبیرخانه ستاد خواست با مشاركت دستگاه های ستادی، گزارش دقیقی در خصوص میزان تاب آوری اقتصاد كشور در برابر تكانه های خارجی تهیه و میزان موفقیت عملكرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی را در بخش‌های مختلف مشخص كنند.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص عملكرد اجرای مصوبات دستگاه های اجرایی مختلف و از جمله برنامه های وزارت نیرو برای گذر از مشكلات ناشی از قطعی برق، گفت: وزارت نیرو طرحی را برای تابستان سال آینده تدوین كرده تا با مشكل قطع برق مواجه نشویم كه لازم است همه دستگاه های ذیربط همچون سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی همكاری لازم را برای هر چه بهتر اجرا شدن این برنامه با این وزارتخانه انجام دهند.
وی همچنین با اشاره به گزارش دبیرخانه ستاد درباره وضعیت حمل و نقل هوایی كشور و اثرات و پیامدهای ناشی از تحریم در صنعت حمل و نقل هوایی تصریح كرد: صنعت حمل و نقل هوایی از بخش های مهم و حساس كشور است و با توجه به اینكه هم با ایمنی مردم در ارتباط است و هم بخشی از حمل و نقل كشور در این بخش انجام می شود، لازم است نهایت تلاش را بكار گیریم تا از این صنعت محافظت كنیم.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاكید كرد: باید در دوره تحریم از بخش های حساس و مهم كشور به خوبی حفاظت كنیم و زمینه استمرار فعالیت این بخش ها را فراهم آوریم.
دكتر جهانگیری با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی رییس سازمان هواپیمایی كشوری برای حل مشكلات حوزه حمل و نقل هوایی، بر لزوم تلاش در جهت حل این مسائل و لزوم طرح این پیشنهادات در جلسه ستاد مقابله با تحریم برای اتخاذ تصمیمات راهگشا تاكید كرد.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود دبیرخانه ستاد را موظف به ارائه گزارش های هفتگی از عملكرد دستگاه های مختلف در زمینه اقتصاد مقاومتی به وی كرد.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به گزارش عملكرد دستگاه های اجرایی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: باید مشخص شود كه تا چه میزان توانسته ایم به اهداف تعیین شده در سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی نزدیك شویم و باید موانع پیش رو و اقدامات لازم برای تحقق كامل اهداف این سیاست ها نیز مشخص گردد.
دكتر پزشكیان همچنین بر لزوم اطلاع رسانی دقیق در خصوص واقعیت ها به مردم تاكید كرد و افزود: شرایط جدید كشور باید به درستی به اطلاع مردم برسد و مشكلات باید با مردم درمیان گذاشته شود.
در این جلسه كه وزرای راه و شهرسازی، جهاد كشاورزی، نیرو، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی،‌ رییس سازمان هواپیمایی كشوری،‌ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و رییس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند، دبیرخانه ستاد گزارشی از عملكرد دستگاه ها در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ارائه كرد.
در این گزارش همچنین به انطباق پروژه های اولویت دار و برنامه های اجرایی اقتصاد مقاومتی با بندهای ۲۴ گانه سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی اشاره شد.
گزارش عملكرد اجرای مصوبات ستاد در خصوص برنامه‌های مقابله با تحریم از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود كه در همین راستا گزارشی از راهبردهای مدیریت تحریم در بخش حمل و نقل ارائه شد.
انتهای پیام

captcha