سوزاندان مسجدالاقصی؛ جنایتی برای سنجش مسلمانان/ یهودیان را از صهیونیست‌ها جدا می‌دانیم
کد خبر: 3740230
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مورخ عراقی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

سوزاندان مسجدالاقصی؛ جنایتی برای سنجش مسلمانان/ یهودیان را از صهیونیست‌ها جدا می‌دانیم

گروه بین‌الملل ــ حسن عیسی حکیم، مورخ عراقی به آتش‌کشیدن مسجدالاقصی را حمله‌ای غیرانسانی به میراث و تاریخ بشریت برشمرد و گفت: صهیونیست‌ها با ارتکاب این جنایت به دنبال سنجش میزان حساسیت و واکنش مسلمانان بودند.

به گزارش ایکنا؛ 49 سال پیش در چنین روزی(30 مرداد 1348 شمسی مصادف با ٢١ آگوست  1969 میلادی)، بخش شرقی مسجدالاقصی به‌عنوان نخستین قبله مسلمانان و یکی از مقدس‌ترین اماکن مورد احترام ادیان آسمانی، توسط یک یهودی تندرو استرالیایی به نام «مایکل دینس روهن» به آتش کشیده شد و بخش‌های مختلفی از آن، از جمله منبر تاریخی معروف به «منبر صلاح‌الدین» در آتش سوخت و شعله‌های آتش تا نزدیکی گنبد تاریخی مسجد کشیده شد.

اسرائیل پس از بازداشت این فرد که با عنوان گردشگر به فلسطین آمده بود، مدعی شد که او مشکل روانی داشته و مایکل دینس روهن بدون هیچ مجازاتی و پس از گذراندن مدت زمان کوتاهی به کشورش بازگشت.

یکی از نتایج آتش‌سوزی مسجدالاقصی، تشکیل سازمان همکاری اسلامی (OIC) به‌عنوان دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد بود که این سازمان در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ با عضویت ۵۷ کشور شکل گرفت.

این آتش‌سوزی در حالی توسط یک یهودی تندرو با هدف محو هویت اسلامی قدس و آثار دینی این شهر صورت گرفت که برای همه دنیا واضح و آشکار است که قدس متعلق به مسلمانان است و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی بارها با صدور قطعنامه‌هایی این مسئله را تأیید کرده‌اند که در آخرین مورد سازمان یونسکو قطعنامه‌ای صادر و قاطعانه اعلام کرد که قدس و مسجدالاقصی متعلق به مسلمانان است و هیچ پیوندی میان این مکان و یهودیان وجود ندارد.
آتش‌سوزی مسجدالاقصی حرکتی برای سنجش احساسات مسلمانان بود ایکنا به مناسبت چهل‌ونهمین سالروز به آتش کشیده‌شدن مسجدالاقصی و با هدف  بررسی ابعاد این توطئه، گفت‌وگویی با حسن عیسی حکیم، از مورخان برجسته عراق و استاد سابق تاریخ اسلامی دانشگاه کوفه انجام داد، وی درباره جایگاه و اهمیت تاریخی و دینی مسجدالاقصی گفت: این مسجد نزد پیروان آیین اسلام و حتی سایر ادیان به‌ویژه مسیحیان از قداست و اهمیت خاصی برخوردار بوده و طبیعی است که این جنایت غیرانسانی، علاوه بر مسلمانان با واکنش و حساسیت پیروان تمامی ادیان مواجه شد.

ضرورت یادآوری
حسن عیسی حکیم، آتش‌سوزی مسجدالاقصی را یک لکه ننگ ابدی بر پیشانی اسرائیلی‌ها توصیف کرد و گفت: مسلمانان و کشورهای اسلامی برای یادآوری این جنایت تلخ و افشای اهداف و توطئه‌های رژیم اسرائیلی، این روز را باید گرامی داشته‌ و برنامه‌ها، همایش‌‌‌ها و فعالیت‌های مختلفی برگزار کنند.
آتش‌سوزی مسجدالاقصی حرکتی برای سنجش احساسات مسلمانان بود
این مورخ و نویسنده برجسته عراقی گفت: مسلمانان در سالروز آتش‌سوزی مسجدالاقصی جدای از هر مذهب، قومیت و نژادی که باشند، خشم و انزجار خود را نسبت به این حادثه دردناک ابراز می‌کنند و امروزه برهمه مسلمانان در جای جای جهان لازم است که با برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های بزرگ علمی با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران جهان، ابعاد و توطئه‌های مختلف این جنایت را افشا کنند. 
آتش‌سوزی مسجدالاقصی حرکتی برای سنجش احساسات مسلمانان بود
این استاد بازنشسته عراقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به مأموریت و وظیفه مهم دانشگاهیان و اصحاب قلم و رسانه‌‌ برای آگاهی‌بخشی نسبت به جایگاه تاریخی مسجدالاقصی و توطئه‌های پیش‌روی این مسجد اشاره کرد و گفت: اهمیت و جایگاه مسجدالاقصی و قداست آن باید از مراحل پیش‌دبستانی و دبستان به نسل‌های آینده مسلمانان آموزش داده شود و مسئولیت دانشگاهیان در این باره بیش از دیگران است.

محو هویت اسلامی
مدیر سابق دانشکده ادبیات دانشگاه کوفه، در ارتباط با اهداف صهیونیست‌ها در به آتش‌کشیدن مسجدالاقصی گفت: اگرچه اسرائیل به ظاهر تلاش داشت که این اقدام را به یک گردشگر استرالیایی نسبت دهد، اما شواهد حاکی است که صهیونیست‌ها در خاموش کردن این آتش تعلل زیادی کردند و آن‌ها از طریق آتش‌‌سوزی آثار تاریخی این مسجد به دنبال محو هویت اسلامی قدس بودند.

حسن عیسی حکیم، ساخت معبد یهودیان موسم به «هیکل سلیمان» به جای مسجد تاریخی الاقصی را از دیگر اهداف اسرائیلی‌ها دانست و گفت: ما امروزه شاهد آن هستیم که شهرک‌نشینان صهیونیست، نمایندگان کنست(پارلمان) و مقامات اسرائیلی با هدف تحریک احساسات مسلمانان به این مسجد یورش می‌برند و در صحن‌های این مسجد قدم می‌زنند و با این اقدامات به دنبال تقویت حضور و نفوذ خود در این مکان تاریخی اسلامی هستند.

وی گفت: ما مسلمانان، حساب یهودیان را از صهیونیست‌های افراطی جدا می‌دانیم و علما و صاحب‌نظران و شخصیت‌های بانفوذ جهان اسلام بارها تأکید کرده‌اند که بنابر نص صریح قرآن، اسرائیلی‌ها حق ندارند آزادی دینی مسلمانان را محدود کنند و برای اعمال عبادی مسلمانان در مسجدالاقصی محدودیت ایجاد کنند.
آتش‌سوزی مسجدالاقصی حرکتی برای سنجش احساسات مسلمانان بود
حکیم در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در رابطه با حفاری‌های اسرائیل در مسجدالاقصی و محیط پیرامونی آن و تلاش برای تقسیم زمانی و مکانی این مکان گفت: مقاومت و پایداری جانانه اهالی قدس و فلسطینیان تاکنون این توطئه را خنثی کرده و قطعا اسرائیل نخواهد توانست که ترفندها و توطئه‌های خود را در این مسجد اجرایی کند.

معامله قرن
این اندیشمند و نویسنده عراقی به طرح‌ها و توطئه‌هایی که مسجدالاقصی و هویت اسلامی قدس را هدف قرار داده، اشاره کرد و گفت: «معامله قرن» که این روزها از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح و مورد حمایت قرار گرفته، از جمله طرح‌های خطرناکی است که ماهیت اسلامی قدس را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و مسلمانان با هر ابزار و امکانی باید در مقابل این توطئه بایستند.
 آتش‌سوزی مسجدالاقصی حرکتی برای سنجش احساسات مسلمانان بود
وی در ادامه مسجدالاقصی را یک میراث جهانی و تاریخی مهم دانست و گفت: اسرائیلی‌ها تنها به اهدف توسعه‌طلبانه خود فکر می‌کنند و هیچ ارزش و اعتباری برای آثار باستانی و تاریخی قائل نیستند، اما آن‌ها باید بدانند که حضور و سیطره نظامی آن‌ها، واقعیت و ماهیت این مسجد را تغییر نمی‌دهد، چرا که سازمان بین‌المللی یونسکو نیز قدس را یک شهر عربی و اسلامی معرفی کرده که از سوی اسرائیلی‌ها اشغال شده است.

استاد سابق تاریخ دانشگاه کوفه تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری زنگ خطرها نسبت به مسجدالاقصی به صدا در آمده و ما نیاز داریم که از مرحله سخن به مرحله عمل منتقل شویم و این امر نیازمند آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی همه‌جانبه درباره این مکان تاریخی و دینی است.
 
مسجدالاقصی در قرآن
وی در ارتباط با جایگاه مسجدالاقصی در قرآن و احادیث گفت: در قرآن و احادیث اشاره‌های متعددی به مسجدالاقصی اشاره شده و از جمله مساجدی است که نامش در قرآن ذیل داستان معراج پیامبر(ص) آمده و نص قرآن بر قداست این مکان تاکید دارد و بر ما واجب است که از آن محافظت و  دفاع کنیم.
آتش‌سوزی مسجدالاقصی حرکتی برای سنجش احساسات مسلمانان بودنفر دوم از راست دنیس مایکل روهان، عامل آتش‌سوزی مسجدالاقصی
 
حسن عیسی حکیم در پایان این گفت‌وگو، در ارتباط با موضع ملت عراق نسبت به مسئله قدس و مسجدالاقصی گفت: همه گروه‌ها و جریان‌های عراق از هر قومیت و مذهبی که هستند در کنار آرمان ملت فلسطین، قدس شریف و مسجدالاقصی ایستاده‌اند و موضع مرجعیت عالی عراق در رابطه با فلسطین کاملا مشخص است و فتاوای متعددی در رابطه با وجوب حافظت از اماکن مقدس در قدس و دیگر مناطق مانند الخلیل از سوی علمای و مراجع دینی عراق صادر شده است.

انتهای پیام
captcha