پیگیری‌های کمیته منتخب اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها/ درصدد برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری هستیم
کد خبر: 3740240
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
حجت‌الاسلام امیدیان تشریح کرد:

پیگیری‌های کمیته منتخب اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها/ درصدد برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری هستیم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ کمیته منتخب مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها پس از کش و قوس‌های یکساله و مکاتبات و جلسات متعدد با مسئولان قرآنی کشور حق خود می‌داند که فرآیند برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی کشور را رقم بزند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پس از انتشار خبر نامه معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تیتر «باز بر ابهامات صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی افزوده شد» حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، سخنگوی کمیته منتخب مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها به بیان علت راه‌اندازی این کمیته، فعالیت‌ها و پیگیری‌های ماه‌های اخیر آن پرداخت.
وی با تأکید بر اینکه کمیته منتخب استان‌ها پیگیر فرآیند ادغام دو اتحادیه «اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور» و «اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت» است، اظهار کرد: تقریباً از اواخر ادغام اتحادیه‌های استانی(اواخر سال 96) با دعوتی که از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت از مدیران‌عامل اتحادیه‌های استانی برای هم‌افزایی فعالیت‌ها به منظور تسریع در ادغام انجام شد، کمیته منتخب، متشکل از مدیران‌عامل اتحادیه‌ها شکل گرفت. همچنین در جلسه دومی نیز از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، رأی‌گیری مجددی درباره کمیته منتخب انجام شد که باز هم همین اعضا انتخاب شدند.
امیدیان بیان کرد: طی این جلسه دوم، مباحثی مبنی بر دیدگاه مدیران‌عامل اتحادیه‌های استانی مطرح شد، همچنین رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، پیگیر امور در دبیرخانه «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی» شد و ایشان یکی از نمایندگان استان‌ها در مجمع عمومی اتحادیه کشوری نیز بود که در آنجا به اتفاق آرا، پیشنهاد حضور اعضای هیئت مدیره‌ها را در مجمع عمومی اتحادیه کشوری دادیم به این معنا که حداقل پنج نفر و حداکثر 11 نفر در این مجمع باشند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان اظهار کرد: از سوی دیگر افرادی می‌توانند در مجمع عمومی اتحادیه کشوری حضور پیدا کنند که عضو هیئت مدیره باشند که این اتفاق نظر استان‌ها در آن جلسه بود. اما رئیس  و نائب رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، چون از اتحادیه قرآنی مشهد مقدس حذف شدند، لذا نمی‌توانستند در مجمع عمومی اتحادیه‌های قرآنی کشور حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شده بود تا رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌ها، این تصمیم را به هیئت رسیدگی به امور موسسات اطلاع دهد که به هیئت نبردند، حال آنکه شما به عنوان نماینده باید این را به هیئت رسیدگی می‌بردید و شما مأموری بودید که از مطالبه اتحادیه‌های قرآنی باید در آنجا دفاع می‌کردید، درست است که دستور جلسه را دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی تنظیم می‌کند، اما باید این مطالبه به هیئت برده می‌شد.
سخنگوی کمیته منتخب اظهار ‌کرد: همچنین در کمیته بررسی پیش‌نویس اساسنامه اتحادیه قرآنی کشور که با حضور نمایندگان دو اتحادیه کشوری انجام شد و مدتی هم من عضوش بودم(که بعد من را حذف کردن)، خود رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت(فایل صوتی آن موجود است) به اینکه اعضای هر استان در مجمع عمومی اتحادیه کشوری براساس تعداد نمایندگان مجلس آن استان باشد، مصر بودند که من مخالفت کردم و در جلسات بعدی به دلایلی نامعلوم بدون مصوبه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، من حذف شدم.
امیدیان تأکید کرد: سومین جلسه‌ای که برای کمیته منتخب شکل گرفت این بود که طی نامه‌ای به عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت ارشاد، خواستار جلسه‌ای با وی شدیم و به دلیل اینکه در ابتدای معاونتشان بود، گفتند تاکنون جلسه‌ای با مؤسسات قرآنی نداشته‌اند و می‌خواهند جلسه‌ای با آنها داشته باشند که این جلسه تشکیل شد و طی آن به پیشنهاد حجت‌الاسلام خسروی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت، کمیته‌ای از مدیران‌عامل برای پیگیری انتخاب شد که طی آن جلسه رأی‌گیری شد و در صورت جلسه به خط آقای خسروی نیز این امر هست که اعضای این کمیته منتخب مدیران عامل اتحادیه استانی متشکل از خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، گیلان و لرستان هستند.
وی اضافه کرد: همچنین این جلسه نیز 22 مطالبه داشت که معاونت قرآن وعترت قول پیگیری داد، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و مدعی شدند که دبیرخانه آن را نیاورده است؛ گرچه ما اعتراضاتی درباره دبیرخانه نیز داریم که آن را به جای خود ذکر می‌کنم.
امیدیان با اشاره به اینکه چهارمین نشست با حضور هیئت مدیره و مسئولان مناطق اتحادیه مؤسسات در کشور انجام شد، اظهار کرد: این نمونه وعده و وعیدها را نیز حجت‌الاسلام کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی داد، اما باز محقق نشد. سپس جلسه پنجمی را نیز اتحادیه مؤسسات با حضور مهدی قره‌شیخلو، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی داشت که به دلیل اینکه مطالبات گذشته ما را پیگیری نکرده بودند، تحریم کردیم و تنها هفت استان حضور داشتند.
وی با اشاره به اینکه تا ماه مبارک رمضان امسال نه سازمان دارالقرآن الکریم، نه معاونت قرآن و عترت ارشاد و نه دو اتحادیه هیچ کدام به قول‌هایشان عمل نکرده‌اند، ادامه داد: لذا به این نتیجه رسیدیم که کمیته منتخب استان‌ها، جلسه‌ای با مدیران عامل استانی با موضوع تعیین تکلیف مجمع عمومی اتحادیه کشوری داشته باشند. هر چند در اساسنامه پیشنهادی، ان قلت‌هایی وجود دارد و ضررهای هنگفتی دارد که در نشست‌های مکرر آن را بیان کردیم، اما تصمیم گرفتیم با این اساسنامه که پر از اشکال است چون شورای توسعه فرهنگ قرآنی آن را تأیید و تصویب کرده است با آن مجمع عمومی اتحادیه کشوری را برگزار کنیم.
سخنگوی کمیته منتخب اظهار کرد: همچنین طی جلسه 20 تیرماه نیز نشستی با حضور تمامی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی در تهران داشتیم که جز آقای افراش، مدیرعامل وقت اتحادیه قرآنی استان تهران که در سفر بود، درخواست کردند که این نشست برپا شود، اما به دنبال مکان برپایی آن بودیم به شرط اینکه تنها مکان صرف در اختیار مدیران‌عامل اتحادیه‌ها قرار گیرد و مجری جلسه خود استان‌ها باشند که ابتدا از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی پذیرفته شد، اما پس از اینکه شرط‌مان مطرح شد، تماسی گرفته نشد و سازمان دارالقرآن سالن جلساتش را در اختیار ما قرار داد.
وی ادامه داد: طی جلسه 20 تیرماه در نوبت صبح، تبادل نظر میان مدیران عامل و پیش‌نویسی از خروجی این جلسه که 9 ماده بود، انجام شد و مقرر بود در نوبت عصر این جلسه با حضور رئیس هیئت رسیدگی و همچنین دبیر آن و مدیران عامل دو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت انجام شود که تنها با حضور آقایان حسن محمدی و مهدی قره‌شیخلو، همچنین از سوی شورای توسعه آقایان رضا سلامت‌پناه و محمدحسین فریدونی برپا شد.
امیدیان با اشاره به اینکه جلسه بدون حضور مدیران عامل استان‌های اصفهان، ایلام، زنجان، سمنان، کردستان و هرمزگان آن هم به دلیل اتفاقاتی که برایشان رخ داده بود، تشکیل شد، گفت: رئیس هیئت مدیره اصفهان به دلیل اعتراض به مباحث کلان ادغام در این جلسه حاضر نشد. همچنین در آن جلسه رؤسای هیئت مدیره استان‌های آذربایجان غربی و استان مرکزی و خانم حسینی به نمایندگی از اتحادیه قرآنی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام قدیمی به نمایندگی از مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان تهران، حجت‌الاسلام اجرایی، نایب رئیس اتحادیه قم به نمایندگی از مدیرعامل قم، حضور داشتند که در مجموع 20 مدیرعامل حضور داشند که 9 ماده اتفاق افتاد که قرار شد، کمیته منتخب پیگیر آنها باشد.
وی با اشاره به اینکه باز در این جلسه مدیران عامل اتحادیه به دلیل ان‌قلت‌هایی که به اعضا کمیته منتخب وارد شد، رأی‌گیری مجددی صورت گرفت که باز اعضای پنج نفر این کمیته حائز بیشترین آراء شدند، اظهار کرد: لذا برای اعضای این کمیته، چند نوبت رأی‌گیری صورت گرفت که این نشان‌دهنده صحت این کمیته به منظور پیگیری مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های استانی است که این رویه را نیز ادامه می‌دهد.
سخنگوی کمیته منتخب با تأکید بر اینکه حتی مدیران استانی با هزینه شخصی به این جلسه آمده بوند، اظهار کرد: سپس این کمیته پیگیر مطالبات 9‌گانه آنها و من به عنوان مأمور از سوی این کمیته، جلساتی را با رئیس و دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی پیرامون بیان دغدغه‌ها درباره تسهیل در زمینه ادغام اتحادیه قرآنی کشوری و همچنین تشکیل مجمع عمومی آن برپا کردیم، اما متأسفانه هیچ نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه نامه‌ای حضوری درباره مطالبات مدیران عامل به دفتر محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بردم اما متأسفانه امکان ملاقات فراهم نشد، اضافه کرد: نامه دومی را به دفتر وی ارسال کردیم که خواستار پیگیری مجدانه برای تشکیل مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کشور و همچنین مطالبات 9گانه مدیران‌عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها، شدیم که در آن راستا تغییر نماینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی از آقای محمدرضا داوود‌آبادی‌ فراهانی به رضا سلامت‌پناه در هیئت رسیدگی انجام شد و همچنین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌ها در مشهد مقدس با آن موارد مطرح شده، برگزار شد و مقرر شد مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات نیز در شهریورماه برپا شود.
وی با اشاره به اینکه البته دبیر هیئت رسیدگی باید پاسخگو باشد که چرا در برابر خواسته مدیران عامل اتحادیه‌ها در زمینه تغییر اساسنامه و تعداد اعضای مجمع عمومی اتحادیه قرآنی کشور مقاومت کرده‌اند، اظهار کرد: اما تشکیل کمیته منتخب به پیشنهاد آقایان سرابی و خسروی انجام شد نه هیئت رسیدگی در حالی که الان، مطالبات ما را پیش فرضی از قبل نوشته شده و تلقین شده تلقی می‌کنند!
امیدیان عنوان کرد: چرا باید حال که ادغام به پله آخر رسیده است، اینگونه کش و قوس‌ها طی یکسال گذشته در این زمینه رخ دهد، اما کمیته منتخب در صورت به سرانجام نرسیدن ادغام اتحادیه‌‌های قرآنی شکایتش را به دیوان عدالت اداری کشور می‌برد، همچنین با توجه به مکاتبات و مباحثی که اتفاق افتاده چه در نشست ششم اسفندماه 96 اتحادیه تشکل‌ها، دوم اردیبهشت‌ماه با حضور معاونت قرآن و عترت، هفتم تیرماه با دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و 20 تیرماه با حضور مدیران عامل استان‌ها و 25 تیرماه به عنوان نماینده از سوی کمیته منتخب و مدیران عامل و همچنین طی دو نامه 20 تیرماه و 13 مردادماه به آقای مخبردزفولی، حق خود می‌داند که فرآیند برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم را رقم بزند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اتحادیه تشکل‌ها با جلسه‌ای که در مشهد مقدس داشت(25 و 26 مرداد97) و در آنجا هیئت رسیدگی را زیر سؤال بردند در حالی که خودشان نماینده مؤسسات در هیئت رسیدگی بودند و نامه 22 مردادماه 97 آقای فقهی‌زاده که اشاره می‌کند به نامه اردیبهشت‌ماه سال 96، این ابهام را ایجاد می‌کند که معاونت قرآن و عترت در کجای این داستان قرار دارد؟
سخنگوی کمیته منتخب عنوان کرد: اگر مکاتبه معاونت وقت قرآن و عترت در چهارم اردیبهشت‌ماه 96 با حجت‌الاسلام حمید محمدی صحّت داشته باشد، حضور معاونت قرآن و عترت در جلسات هیئت رسیدگی بعد از این تاریخ، وجاهت شرعی نداشته است. یعنی یکسال پیش از ادغام، این نامه را زده‌اند و درست پنجم مردادماه 96 نخستین ادغام اتحادیه‌های استانی شکل گرفت و این هدر رفت بیت‌المال و بازی با آبروی مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد است.
امیدیان با تأکید بر اینکه تمام کش و قوس‌ها در فرآیند اتحادیه مدغم طی یک سال اخیر است، بیان کرد: در پایان ضمن تشکر از تمام مدیران عامل استان‌ها، پیگیر مطالبه استان‌ها، حق کمیته منتخب است و در هر لحظه با مدیران عامل نظرخواهی خواهیم کرد.
وی در پایان گفت: کمیته منتخب درصدد برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری خواهد بود که به زودی از طریق تنهاترین مرجع رسمی مورد تأیید کمیته منتخب یعنی خبرگزاری ایکنا اطلاع‌رسانی دقیق انجام می‌شود و کمیته منتخب استان‌ها به صورت تمام‌وقت آمادگی دارد نسبت به تمام شبهات و سؤالات اتحادیه‌ها استانی و مؤسسات قرآنی به صورت مستند و دقیق و شفاف جوابگو باشد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha