یک روز با قرآن‌آموزان مؤسسه «اندیشه ادیب» تبریز
کد خبر: 3740344
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

یک روز با قرآن‌آموزان مؤسسه «اندیشه ادیب» تبریز

گروه فعالیت‌های قرآنی- مؤسسه­ قرآنی ادیب تبریز جزء کانون رضوی آستان قدس رضوی است که از سال ۹۵ تأسیس شده و در عرصه تعلیم و تربیت قرآنی ویژه کودکان، خردسالان و بزرگسالان در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کند.

 یک روز با کلاس‌های قرآنی «اندیشه ادیب تبریز»

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با توجه به رسالت ‌قرآنی خبرگزاری ایکنا‌ در راستای معرفی چهره‌های شاخص اما گمنام قرآنی و همچنین معرفی مؤسسات قرآنی برنامه‌ای برای تهیه گزارش و معرفی مؤسسات و جلسات قرآنی در استان ترتیب داده شده است.

یک روز با کلاس‌های قرآنی «اندیشه ادیب تبریز»

برای تهیه گزارش به مؤسسه اندیشه ادیب تبریز و مجتمع فرهنگی ـ قرآنی پیامبر اعظم(ص) در خیابان آذربایجان رفتم با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس خانواده‌های زیادی فرزندان خود را برای ثبت‌نام در رشته‌های مختلف قرآن به این مؤسسه آورده بودند و فضای بسیار پرشوری حاکم بود. در ابتدای گزارش با محمد ادیب‌نیا، مدیر مؤسسه اندیشه ادیب تبریز و همچنین مدیر مجتمع فرهنگی قرآنی پیامبر اعظم(ص) موقوفه مرحوم محمد حسین تاجر بادامچی گفت‌وگویی داشتم.

وی با اشاره به اینکه یک دهه است فعالیت قرآنی انجام می­‌دهد، گفت: موؤسسه­ ما جزء کانون رضوی آستان قدس رضوی است که از سال 95 تاسیس شده و در عرصه تعلیم و تربیت قرآنی از کودکان، خردسالان و بزرگسالان در رشته‌های مختلف قرآن از جمله روخوانی، روان‌خوانی، حفظ سی جزء و جزء یک و تجوید و مفاهیم قرآن با حضور مربیان حوزه و دانشگاه ثبت نام می­‌کند.

ادیب‌نیا افزود: از جمله برنامه‌هایی که در مجتمع فرهنگی و قرآنی پیامبر اعظم(ص) موقوفه­ مرحوم بادامچی در طول سال برگزار می‌­شود گرامیداشت اعیاد و مناسبت­‌ها، شب زنده داری شب­‌های قدر، برنامه احکام، مراسم‌ عزاداری و سخنرانی در دهه محرم، تجلیل و تکریم از مادران و همسران و خانواده ‌شهدا، و همچنین برگزاری مسابقات قرآن بانوان شهرستان تبریز با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه تبریز است.

یک روز با کلاس‌های قرآنی «اندیشه ادیب تبریز»

مدیر مؤسسه قرآنی ادیب و مجتمع فرهنگی و قرآنی پیامبر اعظم(ص) تبریز، با اشاره به اینکه قرآن کریم دربرگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت و در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان به سوی کمال است گفت: انس با قرآن یعنی آموختن قرآن، قرائت قرآن، فهم قرآن و در آخر عمل به قرآن. بنابراین زنجیره به هم پیوسته با قرآن زمانی تحقق می­‌یابد که موجب تغییر در رفتار انسان شود، بدین صورت که فرد، فرد جامعه و به تبع آن تمام جامعه به آرامشی معنوی دست یابند و از ناآرامی ها­ی فردی و اجتماعی دور شوند.

وی ادامه داد: در قرآن کریم و احادیث معصومان(ع) حقیقت قرآن با اوصافی نظیر نور و ضیاء، درمان و شفاء، حق و حقیقت، رشد و هدایت، دلیل و برهان و در یک جمله در برگیرنده همه­ فضایل وخوبی­‌ها معرفی شده است. پس انس با قرآن در حقیقت انس با نور، حق، حقیقت، هدایت و برهان است. انس با قرآن به معنای ایجاد ارتباطی آرامش بخش و اطمینان آفرین با آن است که شناخت و تداوم و عدم توقف در مسیر رابطه با آن، لازم و بلکه ستون اصلی آن است. انس با قرآن علاقه و اشتیاقی آمیخته با عشق و معرفت است که این اتصال و به هم پیوستگی را محقق می­‌سازد. همان طور که رسول خدا‌(ص) می­‌فرمایند: برتری قرآن بر دیگر سخنان چون برتری خداوند بر مخلوقاتش است.

یک روز با کلاس‌های قرآنی «اندیشه ادیب تبریز»

مدیر مؤسسه اندیشه ادیب تبریز ضمن تشکر و قدردانی از خبرگزاری ایکنا که مشکلات موسسات قرآنی را بی‌پرده مطرح می­‌کند، گفت: از تمامی مسئولین اجرایی کشور و استان تقاضا دارم به امر فرهنگ و قرآن توجه ویژه­‌ای شود. نه به صورت گفتاری بلکه به صورت عملی از فعالیت­‌های قرآنی حمایت گردد چرا که بسیاری از مشکلات جامعه ما در بی توجهی به چنین امورات است. از طرف هیچ سازمان و نهادی چه دولتی و خصوصی برای امر قرآنی و فرهنگی بودجه­‌ای تخصیص داده نشده و مؤسسات قرآنی و جلسات قرآنی محلی مظلوم واقع شده اند. با توجه به اجاره بها مکان و انشعابات و حق‌التدریس مربیان و هزینه های جاری ادامه حیات فعالیت‌های قرآنی سخت شده است.

یک روز با کلاس‌های قرآنی «اندیشه ادیب تبریز»

برای ادامه گزارش پای صحبت «نسرین ملائی» دانشجوی علوم قرآن و حدیث و یکی از مربیان مؤسسه نشستم. ملائی با اشاره به اینکه سه سال است در حوزه آموزش و قرائت قرآن به صورت جدی مشغول خدمت است، گفت: در این مدت فعالیتم در مسابقات منطقه آزاد ارس موفق به کسب مقام دوم رشته قرائت ترتیل شدم و همچنین در مسابقات دانشجویی استانی رتبه چهارم را کسب کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه مانوس شدن با قران در انسان ایجاد آرامش می­‌کند و انسان را به مخلوق خود نزدیکتر می‌کند، گفت: قرآن انسان را از انجام فعل حرام باز می­‌دارد و در انجام مستحب و معروف‌ها پیشتاز می‌­کند. همه این موارد و خیلی اتفاقات خوب دیگر در زندگی شخصی خودم کاملاً مشهود و ملموس است. اخلاق و رفتارم با همسر و فرزندان و اطرافیانم نسبت به قبل از قاری بودن خیلی بهتر شده است. صبرم در مقابل مشکلات زندگی بیشتر شده و در مقابل تمام مشکلات با پناه بردن به آیات الهی به آرامش می‌­رسم و هر اتفاق خوب یا بد در زندگی را حمکتی از طرف خداوند می­دانم و نسبت به واجبات بیشتر از قبل حساس شده‌ام و خیلی موارد دیگر که همه از برکات قرآن است.

یک روز با کلاس‌های قرآنی «اندیشه ادیب تبریز»

وی، با تاکید بر اینکه بهترین موسیقی دنیا شنیدن صوت قرآن است، گفت: به همه­ دوستان و آشنایان و جوانان توصیه می­‌کنم اگر به دنبال آرامش واقعی هستند به جای گوش دادن به موسیقی‌های حرام به سمت بهترین موسیقی دنیا که صوت آیه­‌های دل انگیز قرآن است بروند صوت آیه‌های دل نشین قرآن علاوه بر اینکه به انسان آرامش و لذت واقعی می­‌دهد انسان را وادار به تفکر در آیه‌­ها می‌کند تا بیشتر پی به اعجاز هستی و قرآن ببرند.

ملائی در پایان افزود: قرآن بهترین دوست و بهترین ارتباط برای دوستی بیشتر با خدا هست که انسان را به سرانجامی خوب و عاقبت به خیری سوق می­دهد.

یک روز با کلاس‌های قرآنی «اندیشه ادیب تبریز»

برای ادامه گزارش با کسب اجازه از مربیان و قرآن آموزان شروع به عکاسی از کلاس‌ها کردم و در ادامه گفت وگوی کوتاهی با فاطمه ادیب نیا 7 ساله داشتم که از پنج سالگی شروع به یادگیری قرآن کرده و الان حافظ جزء سی و جزء یک است. فاطمه در جواب سوالم مبنی بر اینکه چرا به کلاس‌های قران می‌آید با همان ادبیات کودکانه و شیرین خود گفت: من قرآن را دوست دارم چون به ما یاد می‌دهد به پدر و مادر خود اخترام بگذاریم و اگر خوب قرآن را بخوانیم خداوند ما را به بهشت می­‌برد. من در کلاس‌های قران شرکت می‌کنم و چند سال دیگر می‌خواهم حافظ کل قرآن شوم تا پدر و مادرم خوشحال شوند.

در پایان گفتگوی کوتاهی هم داشتم با والدینی که کودکان خود را به کلاس‌های قرآن آورده بودند. مادر «عصرا جعفرزاده» با اشاره به اینکه عشق به قرآن باید در کودکی در انسان شکل بگیرد، گفت: هر وقت صدای قرآن از تلوزیون پخش می‌شد عصرا با علاقه گوش می‌داد به همین خاطر تصمیم گرفتیم از همان سن کودکی در کلاس‌های قرآن ثبت نامش کنیم و الان دو ترم هست که با علاقه و شوق فراوان در کلاس‌ها شرکت می‌کند و بسیار در روحیه او تاثیرگذار بوده و رفتارش با هم سن و سالانش خیلی خوب شده است.

یک روز با کلاس‌های قرآنی «اندیشه ادیب تبریز»

مادر «آیسل برّی» هم با اشاره به اینکه یکسال است فرزند خود را به کلاس‌های قرآن می­‌آورد گفت: آیسل با علاقه شخصی خود از ما خواست که در کلاس‌های قرآن ثبت نامش بکنیم و بسیار شوق و ذوق آموختن قرآن دارد و در خانه هم همیشه از ما اشکالات خود را می پرسد. من به والدین توصیه میکنم که خودشان هم با فرزندانشان در کلاس های قران شرکت کنند تا بچه ها بیشتر تشویق شوند و هم اینکه بتوانند در خانه با هم دیگر تمرین کنند تا فرزندانشان با اخلاق و تربیت دینی و قرآنی بزرگ شوند.

 

انتهای پیام

captcha