فرمانداری نمین از طرح‌های دانش‌محور و کاربردی جهاددانشگاهی حمایت می‌کند
کد خبر: 3740346
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵

فرمانداری نمین از طرح‌های دانش‌محور و کاربردی جهاددانشگاهی حمایت می‌کند

گروه اجتماعی- فرماندار نمین گفت: برای پیشبرد اهداف تعیین شده در زمینه ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه شهرستان نمین، این فرمانداری از طرح‌های دانش‌محور و کاربردی جهاددانشگاهی حمایت می‌کند.

فرمانداری نمین از طرح‌های دانش محور و کاربردی جهاددانشگاهی حمایت می‌کندبه گزارش ایکنا از اردبیل، عاطف ناصری، فرماندار نمین دوشنبه، ۲۹ مردادماه در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: فرمانداری نمین از طرح و برنامه‌های دانش‌محور و کاربردی جهاددانشگاهی حمایت می‌کند.
وی از آمادگی فرمانداری نمین برای واگذاری زمین برای ایجاد کلکسیون و مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی بویژه فندق بومی استان خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر رشد گونه‌های گیاهی مختلفی همچون راش و ممرز جنگل فندقلو را تهدید می‌کند به همین خاطر سالیانه باید حداقل ۱۰ هکتار از جنگل فندقلو بهسازی شود که این امر نیاز به پژوهش و تحقیقات لازم دارد.
فرماندار نمین با اشاره به ضرورت تهیه بانک ذخایر ژنتیکی فندق در استان خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان ضمن حفظ و توسعه این جنگل، از فرآوری و ایجاد تولیدات جدید از محصول فندق در جهت توسعه اقتصاد کشور و استان استفاده کرد.
ناصری با اشاره به اینکه از تمام طرح و برنامه‌های توسعه‌ای در زمینه این جنگل ارزشمند، استقبال و حمایت می‌کنیم ادامه داد: ورود جهاددانشگاهی استان در زمینه‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و آموزشی قابل تحسین است.
وی توجه به توسعه ورزش‌های هوازی در شهرستان نمین را خواستار شد افزود: شرایط آب و هوایی در شهرستان نمین موجب ایجاد تنوع گونه‌های گیاهی و محصولات باغی شده است. همچنین آب و هوای بسیار مساعد نمین انجام طرح‌های عملیاتی و تحقیقاتی را برای توسعه گردشگری اقلیمی این منطقه را می‌طلبد که از جهاددانشگاهی انتظار داریم به صورت فعال در این زمینه وارد شود.
در این دیدار مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل نیز به تنوع آب و هوایی شهرستان نمین اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود، توریسم اقلیمی شهرستان نمین در اولویت فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی جهادانشگاهی استان اردبیل قرار خواهد گرفت.
‌اوچی‌اردبیلی به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و استانداری اردبیل در راستای توسعه همه جانبه استان اشاره و اظهار کرد: ارزیابی ژنوتیپ‌ها و ارقام فندق به منظور ایجاد باغ مادری و معرفی ارقام تجاری فندق و راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی و تولیدی گیاهان دارویی به منظور اهلی‌سازی و توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان کشت جایگزین در استان از مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه است.
وی با بیان اینکه شهرستان نمین یک منطقه استراتژیک و دارای امتیاز منطقه ویژه اقتصادی است ادامه داد: با استفاده از تمام ظرفیت‌های استان و تجارب جهاددانشگاهی باید جنگل فندقلوی نمین گسترش یابد و ژنوتیپ‌های موجود در آن به عنوان بانک ژنتیکی فندق شناسایی و حفظ شود.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل از قرار گرفتن طرح مطالعاتی فندق با رویکرد احیا، توسعه و تبیین جایگاه فندق استان به عنوان طرح ملی جهاددانشگاهی در برنامه ششم توسعه و انجام طرح تحقیقاتی «شناسایی ژنوتیپ‌های مقاوم به سرما، ویژگی‌های کمی و کیفی فندق بومی ایران با استفاده از صفات مورفولوژیکی و نشانگر‌های مولکولی» توسط جهاددانشگاهی استان اردبیل خبر داد.
اوچی اردبیلی با بیان اینکه با ایجاد کلکسیون و تولید ارقام بومی فندق می‌توان از ورود ارقام وارداتی به جنگل فندقلو جلوگیری کرد، ادامه داد: در طرح مطالعات فندق باید جوانب اکوسیستمی، اقتصادی، گردشگری و صنایع تبدیلی این محصول در نظر گرفته شود، چون این محصول نقش بسزایی در توسعه کشور و استان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه وجود میزان ماده موثره تاکسول در برگ و میوه فندق نیاز به توجه و تحقیقات بیشتر دارد تصریح کرد: در استان اردبیل می‌توان با راه‌اندازی صنایع تبدیلی، فندق را به عنوان یک ذخیره راهبردی و محصول با ارزش برند‌سازی و به عنوان جایگزین برخی محصولات استان، کشت و تولید کرد.
اوچی‌اردبیلی با بیان اینکه اگر در کشور به دنبال رشد اقتصادی، توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال هستیم باید اولویت اصلی فعالیت‌ها را بهره‌برداری صحیح از منابع‌طبیعی قرار دهیم خاطرنشان‌کرد: امیدواریم با پیگیری و تهیه زیرساخت‌های لازم، شاهد توسعه و حفظ عرصه طبیعی و اصلاح الگوی کشت این جنگل ارزشمند باشیم.
انتهای پیام

captcha