دلیلی برای تشکیل نشدن جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن نیافتیم/ ورود شورای توسعه
کد خبر: 3740364
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
انجم‌شعاع:

دلیلی برای تشکیل نشدن جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن نیافتیم/ ورود شورای توسعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن انتقاد از برگزار نشدن جلسات برخی کمیسیون‌های شورای توسعه به این سوال که اگر برگزار نشدن جلسات ادامه داشته باشد شورای توسعه چه برخوردی با نهادهای متولی کمیسیون‌ها خواهد داشت، پاسخ داد.

فعلاً رد نشود/////تصمیم شورای توسعه برای برگزار نشدن جلسات کمیسیون‌ها چیست؟

پس از انتشار گزارش «نگاهی به وضعیت کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی/ سیاست سکوت» بر آن شدیم تا پیگیر علل شرایط فعلی کمیسیون‌ها باشیم در این راستا محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد وضعیت کمیسیون‌های شورای توسعه قرآنی به‌ویژه کمیسیون آموزش عمومی که از آخرین جلسه آن بیش از 18 ماه می‌گذرد، گفت: به نظر می‌رسد در یک جایی از ساختار یا نظام جامع توسعه فرهنگ قرآنی که مبتنی بر بازوان خود که کمیسیون‌ها هستند، خللی وجود دارد.
وی افزود: اگر این خلل وجود نداشت جلسات باید به‌موقع برگزار می‌شد، ضمن اینکه در چنین فرایندی، سیستمی که طراحی شده در ابتدا باید هشدار بدهد، اما چنین چیزی در فرایند برگزار نشدن جلسات وجود ندارد. ضمن اینکه محصول بدون حضور بازوان اجرایی نباید شکل بگیرد.

جلسه‌ای با یک‌ سال‌ونیم تأخیر
انجم‌شعاع با اشاره به اینکه بیش از یک سال و نیم از برگزار نشدن جلسات کمیسیون آموزش عمومی شورای توسعه فرهنگ قرآنی می‌گذرد، بیان کرد: این برگزار نشدن در حالی است که مجمع مشورتی روند خود را طی می‌کند و شورای توسعه نیز از سوی دیگر روندی را سپری می‌کند، گویی این حلقه مفقوده وجود ندارد و بود و نبود آن مهم جلوه داده نمی‌شود. این در حالی است که ما اعتقاد داریم کمیسیون آموزش عمومی رکن اساسی و اصلی‌ترین کار و فعالیت در این حوزه است.
معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه اگر اینگونه نبود حدود 50 درصد اعتبارات قرآنی به این کمیسیون تعلق نمی‌گرفت، تصریح کرد: جایی که روشن نیست چه اتفاقی در حال رخ دادن است و علت تشکیل نشدن جلسات مشخص نیست، فعالیت‌ها و برنامه‌ها از دستگاه‌ها اخذ و ارائه می‌کند و بودجه هم دریافت می‌کند.

انتظارات از کمیسیون آموزش عمومی
وی اظهار کرد: همه اینها در حالی است که بعد از تدوین سند آموزش عمومی از این کمیسیون، انتظار داشتیم تا سند مبنای کار قرار گیرد و زیرمجموعه سند اقدامات ملی، شناسه اقدام، نقش دستگاه‌ها در هر اقدام ملی و ... تعریف شود، اما این کار صورت نگرفته است و ظاهراً قرار نیست، کمیسیون آموزش عمومی قرآن در تحقق اینها یک برنامه جدی را ارائه کند.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به رصد اهداف عمومی اشاره کرد و گفت: در آن رصد، شاهد تحقق درصد بالایی از اهداف نبودیم و این یک فاجعه واقعی است.
انجم‌شعاع با بیان اینکه یکی از نقش‌های اصلی و اساسی در عملیاتی شدن طرح ملی حفظ قرآن برعهده آموزش عمومی قرآن کشور است، عنوان کرد: در طرح ملی حفظ قرآن تعریف شد که براساس سند جامع آموزش عمومی قرآن تا حفظ سه جزء قرآن متوجه آموزش و پرورش و به تبع آن کمیسیون آموزش عمومی قرآن است. حتی در سند طرح ملی حفظ هم اعلام شد که این موضوع زیرمجموعه آموزش عمومی کشور تعریف شود.

الان وقت غفلت نیست
وی در ادامه با طرح این سوال که چرا باید آموزش عمومی قرآن با چنین حساسیت بالایی در چنین شرایطی وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر این سوال مطرح است که چرا باید آموزش عمومی قرآن در این شرایط حساس که نیاز اساسی به توسعه این حوزه داریم، دارای این وضعیت باشد و مسئولان از این حوزه غافل باشند.
انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه از پیگیری‌های برخی مسئولان برای برگزاری جلسات این کمیسیون اطلاع دارد، گفت: با این وجود به نظر می‌رسد اراده‌ای از بالادست برای برگزاری جلسات وجود ندارد. شورای توسعه باید این سوال را یک بار برای همیشه پاسخ دهد که چرا جلسات تشکیل نمی‌شود و پیگیر آن نیست؟
معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه تصریح کرد: اینکه جلسات این کمیسیون یک سال و نیم برگزار نشده باشد، به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید پاسخی به سوالاتی در مورد علت برگزار نشدن جلسات داده شود.

دلایلی غیر قابل قبول
وی در پاسخ به این سوال که پیگیری‌هایی از سوی شورای توسعه مبنی بر چرایی برگزار نشدن جلسات صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: مکاتبات عدیده‌ای صورت گرفته است. یکی از دلایل عدم برگزاری جلسات پر بودن وقت وزیر آموزش و پرورش و نیز عدم استقرار مرکز مستقل قرآنی اعلام شده است. من شخصاً بر این باور هستم که اگر تا پیش از این 49 جلسه بدون تشکیل مرکز برگزار شده است، جلسات بعد نیز می‌توانست بدون تشکیل مرکز برگزار شود. تاکنون دلیل قابل قبول و موجهی برای تشکیل نشدن جلسات بیان نشده و ما منتظر هستیم مسئولان این کمیسیون به زودی تصمیمی جدی برای تشکیل جلسه بگیرند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که در قانون و آیین‌نامه‌های داخلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تمهیدی برای برخورد با کمیسیون‌هایی که جلسات خود را برگزار نمی‌کنند، اندیشیده شده است یا خیر، گفت: به طور طبیعی و شخصاً به عنوان معاون نظارت شورای توسعه در جلسات و با حضور وزیر این کاستی را تذکر داده‌ام و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز آن را به گونه‌ای دیگر تذکر داده است. قرار نبوده است برخوردی انجام گیرد؛ چرا که وظیفه ذاتی آنها برگزاری جلسات است. دبیرخانه فعلاً در این حد و اندازه ورود داشته است و قرار نیست انتظار برخورد اداری از سوی دبیرخانه داشته باشیم. ما هم به صورت مکتوب و هم شفاهی این موضوع را تذکر داده‌ایم. اگر تا جلسه آینده شورای توسعه، جلسه کمیسیون برگزار نشود در مورد این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.
انجم‌شعاع در پاسخ به این سوال که این تصمیم‌گیری چه موردی می‌تواند باشد و می‌تواند این برخورد واگذاری مسئولیت کمیسیون به نهاد دیگری باشد؟ بیان کرد: تصمیم با شورای توسعه خواهد بود و قطعاً بحث واگذاری مسئولیت مطرح نخواهد بود. ما در ناکارآمدی ساختار بحثی نداریم، اما در اینکه ارکان جدیت به خرج نداده‌اند، بحث داریم. ضمن اینکه تغییر در این روند، وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در این موضوع هیچ بحث و پیشنهادی مطرح نشده است. با توجه به اینکه قانون‌گذار حمایت لازم را داشته است، انتظار ما از ساختار این است که به‌صورت جدی کار خود را انجام دهد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
انجم خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۰۹:۲۹
0
0
سلام
متأسفانه احساس میشود در تمام اظهارنظرهای مسئولان دبیرخانه شورای توسعه قرآنی، این افراد برای کسب محبوبیت و موفق جلوه دادن خود، شروع به نقد و بررسی افراد دیگری می‌کنند و با آسیب‌شناسی دیگران، از کنار قصورات و گناهان خود به راحتی عبور می‌کنند.
و با وجود برگزاری این همه جلسه و نشست با مخارج بالا، نقطه شروعی برای اصلاح نمایان نمی‌شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۱:۰۴
0
0
کمیسیونی که دو سال جلسه نداشته هیچ اتفاقی نداشته قبلش هم ۵۰ جلسه داشته و باز هم هیچ اتفاقی نیفتاده، یعنی بود و نبودش فرق نمی کند.
شورای عالی قرآن اگر مردانگی کند رأی دهد به عدم نیاز به این کمیسیون خیال همه راحت میشود.
رضا ناجي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۴ - ۱۱:۰۷
0
0
سردار انجك شعاع عزيز !
سلام عليكم
تشكر از بيان شجاعانه حضرتعالي در تبيين وضعيت موجود آموزش عمومي قرآن كشور.

مزيد اطلاع عرض مي شود :
طبق فرمايش از ۵۰ درصد اعتبار آموزش عمومي قرآن كه به نام كميسيون آموزش عمومي قرآن كريم به وزارت آموزش و پرورش تخصيص يافته ( يعني حدود ۲۰۰ ميليارد تومان ) اما با كمال تاسف يك ريال آن در راستاي مأموريت ذاتي و وظيفه اصلي اين وزارت و نيز هدف كميسيون آموزش عمومي قرآن هزينه نشده است.

سوال اين جاست :
چرا زمان توزيع اعتبارات، حوزه معاونت پرورشي خود را به عنوان نماينده معرفي ولي پس از دريافت، آن را در حوزه تبليغ و ترويج و فعاليت هاي تخصصي خودش هزينه مي كند.

آيا نبايد به وجود گسترده ترين فعاليت قرآني كشور با ۳۴ ميليون و ۸۰ هزار جلسه قرآن در طول سال وزارت آموزش و پرورش بها داده شود؟

پس لطفا وقتي به دنبال عامل بي سوادي قرآني كشور مي گرديد، لطفاً معلمان و مدارس و كتاب ها و ساعات آموزش قرآن را مقصر ندانيد.

« اَ لَـم يَـأن لِلَّـذيـنَ آمَـنوا اَن تَخـشَـعَ قُـلوبُـهُم لِـذِكـرِ اللهِ » ؟!

با احترام
captcha