تحلیل حجت‌الاسلام سبحانی از واکنش‌‌ها به حادثه فیضیه
کد خبر: 3740382
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

تحلیل حجت‌الاسلام سبحانی از واکنش‌‌ها به حادثه فیضیه

شبکه اجتماعی ــ حجت‌الاسلام سبحانی در یادداشتی به تحلیل واکنش‌ها به حادثه مدرسه فیضیه پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که اگر مراجع حوزه پس از چند روز به این حرکت واکنش نشان نمی‌دادند، آیا نهادهای یادشده دست به بیانیه می بردند و یا همچنان در مقابل هسته سازنده این حوادث، سکوت می‌کردند؟

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام سبحانی در یادداشتی به تحلیل واکنش مراجع و شخصیت‌های حوزوی نسبت به تجمع اعتراضی طلاب در فیضیه و حواشی آن پرداخت. متن یادداشت چنین است: 

«بیانیه سپاه، جامعه مدرسین و سخنان سخنگوی حوزه چنان که پیشتر نوشتم، بر ابهامات افزود و البته پرده از ماهیت این حوادث و فرایند شکل‌گیری این گونه تحرکات نیز برداشت:

نشستی که مدیریت حوزه و جامعه مدرسین مسئولیت آن را نمی‌پذیرند، چگونه و با چه پشتوانه‌ای در آشیانه روحانیت و نماد حوزه(فیضیه) برگزار می‌گردد؟

نشستی که سپاه پاسداران در آن هیچ نقشی نداشته و مسئولیت آن را نمی‌پذیرد، چگونه سخنرانی اصلی‌اش، فرمانده تنها یگان نظامی سپاه در حوزه می‌شود؟ آیا سپاه پاسداران از طریق فرمانده خود در حوزه به «خودجوش» بودن این مراسم پی برده است؟ و چگونه فرماندهی سپاه آبرو و ‌اعتبار خویش را بر سر مراسمی می‌گذارد که هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفته است؟

اعتراض مراجع عظام بیش از حاشیه مراسم، به متن اصلی سخنرانی بود، به چه دلیل بیانیه جامعه مدرسین و سخنگوی حوزه، به جای تاکید بر متن مطالب و سمت‌گیری سخنان، بر چند پلاکارد هدف‌گیری می‌شود؟ آیا این بدان معناست که باید بین حاشیه و متن مراسم تفکیک کرد و نهاد‌های یادشده از مسئولیت خود نسبت به اصل مراسم آگاهند؟

بر فرض که بپذیریم هیچ یک از این نهادها مسئولیتی در برپائی مراسم نداشته‌اند، اما با اطلاع از «خودجوش» بودن مراسم و آگاهی از سخنران و فقدان یک گروه پاسخگو، به چه دلیل سکوت اختیار کردند تا این حادثه به هر سمتی هدف‌گیری شود؟ آیا همین برخورد با هر حرکت خودجوش دیگری که در حوزه شکل بگیرد، صورت می‌گیرد؟

اگر مراجع حوزه پس از چند روز به این حرکت واکنش نشان نمی‌دادند، چنان که پیشتر بارها چنین شده بود، آیا نهادهای یادشده دست به بیانیه می‌بردند و یا همچنان در مقابل هسته سازنده این حوادث، سکوت می‌کردند؟ آیا از نظر اینان، سخنان و رفتار مراسم نگران کننده بود و یا «نگرانی مراجع» و «واکنش مراجع» موجب نگرانی و واکنش این نهادها شد؟!»

انتهای پیام

captcha