اینجا محلی برای پرورش است
کد خبر: 3740407
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
به‌مناسبت روز جهانی مسجد؛

اینجا محلی برای پرورش است

گروه معارف - مسجد در اسلام جایگاهی والا دارد چرا که تربیت انسان از این مکان است، پس چه خوب است که فرزندان خود را از کودکی با این مکان آشنا کنیم.

اینجا محلی برای پرورش است

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، واژه‎ مسجد، جمعاً 28 بار در قرآن كريم ذكر شده كه در 22 مورد به صورت مفرد و در 6 مورد ديگر، به صورت جمع آمده است.
در اين آيات، به اهميت و جايگاه رفيع مسجد در اسلام، پاره‌اي از احكام مسجد و مسجد الحرام و احكام خاص آن، مسجد الاقصي و مسجد اصحاب كهف، اشاراتي شده است.
در روایات نیز از مسجد به عنوان مکانی مقدس و خانه خدا یاد شده است، از پيامبر اكرم(ص) روايت شده است كه خداوند فرمود:
«الا ان بيوتي في الارض، المساجد، تضيء لأهل السماء كما تضيء النجوم لأهل الارض،
مساجد خانه‌هاي من در زمينند، همانگونه كه ستارگان براي اهل زمين مي‌درخشند، مساجد نيز براي اهل آسمان نور افشاني مي‌كنند».
همچنین امام صادق(ع) میفرماید: «در هنگام اذان گفتن، صدايت را کوتاه نکن، چرا که خداوند به ميزان بلند کردن صدا تو را پاداش مي‌دهد».

کودکان را با مسجد آشنا کنید
اکبری، یکی از شهروندان بیرجندی که برای شرکت در نماز جماعت مسجد امام صادق(ع) بیرجند آمده بود، در گفتوگو با ایکنا گفت:تا جایی که مقدور باشد در نمازهای جماعت مسجد محل خود شرکت میکنم.
وی افزود: برای شرکت در نماز جماعت همراه فرزند کوچکم به مسجد میآیم تا او نیز این فضا را درک کند.
این شهروند بیرجندی بیان کرد: اگر فرزندان از زمان کودکی با مسجد انس بگیرند، از بسیاری از آسیب ها به دور خواهند بود.
اکبری با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از خانوادهها مسجد را از برنامه تربیتی فرزند خود حذف کردهاند، تصریح کرد:اگر خانوادههاآن مقدار که به کلاس های مختلف برای فرزند خود اهمیت می دهند به مسجد اهمیت دهند، تربیت فرزندان آنان موفق تر خواهد بود.
وی اظهار کرد: مسجد، محل تربیت انسانها است که بسیار بهتر از کلاس های مختلف درسی می تواند انسان ساز باشد.

اینجا تجلی وحدت است
نجفی، یک بانوی شرکت کننده در نماز جماعت مسجد نیز در گفتوگو با ایکنا بیان کرد: نماز جماعت، تجلی وحدت مسلمانان علیه دشمنان است که دشمنان را میترساند.
وی افزود: یکی از مولفههای جامعه اسلامی وحدت مسلمانان است که مسجد ملجائی برای رسیدن به این هدف است.
این بانوی بیرجندی اظهار کرد:متاسفانه گاهی عبادت تنها کارکرد مسجد دیده میشود، در صورتی که مسجد میتواند کارکردهای مختلفی داشته باشد.
نجفی خاطرنشان کرد: مسجد به عنوان یک مکان اجتماعی میتواند فعالیت های گروهی بسیاری را در خود در راستای رسیدن به اهداف جامعه متعالی اسلام شکل دهد.

نجفی ادامه داد: امامان جماعت مسجد نیز باید آگاه به روش های تربیتی روز بوده تا در کنار نماز بتوانند به ابهامات پاسخ مناسب دهند.

مسجد، مکانی برای صیغل روح
حجت‌الاسلام ابوالفضل صادقی‌خواه، مسئول رسیدگی به امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مسجد در قرآن از جایگاه بسیار والایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم مساجد را برای بندگان خود معرفی کرده است، افزود: مسجد جایگاه ملکوتی دارد و از مسجد انسان می‌تواند مراحل زندگی خود را به خوبی سپری کند.
مسئول رسیدگی به امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: خداوند برای عبادت و نماز خواندن در مسجد ثواب بسیاری قائل شده است.
صادقی‌خواه ادامه داد: در صورت بی توجهی انسان به مسجد، مسجد از انسان در قیامت شکایت می‌کند بنابراین باید در زندگی دنیوی بسیار به مسجد توجه داشته باشد.
وی اظهار کرد: جایگاه مسجد آن چنان با اهمیت است که شهادت و ولادت حضرت علی(ع) در مسجد اتفاق میافتد.
مسئول رسیدگی به امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: مسجد، روح انسان را باصفا کرده و زنگارهای دل را میزداید.
صادقی‌خواه یادآور شد: امیدواریم با بهره گیری از ظرفیت مسجد، دلها را صفا داده و روح خود را در فضای روحانی آن صیغل دهیم.
گزارش از زهرا حمیدی

انتهای پیام

captcha