جای خالی مهاجرین الی‎الله و مسئولیت‎های امروز ما/ مظلومیت شهدای قرآنی منا
کد خبر: 3740427
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

جای خالی مهاجرین الی‎الله و مسئولیت‎های امروز ما/ مظلومیت شهدای قرآنی منا

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای فاجعه منا به دست‌اندرکاران حج و مسئولان همیشه مورد توجه قرار دارد، اما آیا پس از گذشت سه سال از این اتفاق، به نوبه خود توانسته‎ایم درمانی بر درد و زخم‌های خانواده‌های این عزیزان بوده و التیامی هر چند اندک در دلشان ایجاد کنیم؟

به گزارش ایکنا؛ هر سال که موعد عرفه و روز عید سعید قربان فرا می‌رسد، به یاد مهاجران الی الله می‌افتیم که در سال 1394 با حادثه دلخراش به سمت یزدان الهی عروج کردند.
امسال سومین سال است که خانواده‌های داغدار جانباختگان فاجعه منا همزمان با عید سعید قربان و بازگشت زائران، داغی تازه در دلشان ایجاد می‌شود و بار دیگر شمعی را به یاد پدران و فرزندان خود روشن می‌کنند و از درون غم و اندوه سوزناک را که سه سال در دلشان تحمل کرده‎اند، همراه با اشک‌های پنهان در گوشه چشم سرازیر کرده و به یاد و خاطره آن روز و جای خالی عزیزان خود می‌افتند.
پلاکاردهایی که این روزها در سطح شهر برای تبریک بازگشت حجاج آماده شده‎اند و سر هر کوی و برزن و خانه‌ای با رنگ و لعاب آویزان شده و با نوشتاری چون «زیارت حرم امن الهی و قبور ائمه بقیع مقبول حق باشد، مقدمتان گلباران» شیرینی سفر را به کام حجاج می‌گذارد اما، خانواده‌های شهدای منا در این روز پلاکاردهای «تسلیت و شهادتت مبارک» را به یاد عزیزان خود بالا برده‌اند.
به مناسبت فرارسیدن سومین سالروز فاجعه منا نگاهی به حادثه آنروز، فرمایشات مقام معظم رهبری و شهدای پر کشیده قرآنی خواهیم انداخت.
در این میان تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای فاجعه منا به دست‌اندرکاران حج و مسئولان همیشه مورد توجه قرار دارد. اما آیا پس از گذشت سه سال از این اتفاق، به نوبه خود توانسته ایم درمانی بر درد و زخم‌های خانواده‌های این عزیزان بوده و التیامی هر چند اندک در دلشان ایجاد کنیم؟
هدف از حضور کاروان نور در حج/ نگاهی به فاجعه منا در سال 94
اعزام کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین وحی همزمان با ایام حج تمتع از سال 58، نخستین سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و این کار طی بیش از 35 سال گذشته تاکنون با سیاست‌گذاری و نظارت کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم و با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت دنبال شده است و هر ساله شاهد آن هستیم که تعدادی از اساتید، قاریان، حافظان وگروه‌های مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن در قالب «کاروان نور» به حج تمتع اعزام می‌شوند.
اعزام کاروانی از قرآنیان جمهوری اسلامی ایران به حج تمتع برای اجرای برنامه‎های قرانی در بین مسلمانان جهان اسلام طی دهه های گذشته، بستر مناسبی را برای تعامل مسلمانان کشورهای اسلامی فراهم کرده و طی سال های گذشته نیز با برنامه ریزی انجام شده، تلاش شده است تا این ظرفیت و بستر ارزشمند بیش از پیش به کار گرفته شده و استفاده حداکثری از آن صورت گیرد.
حج تمتع سال 94 که مصادف با عید قربان در روز پنج شنبه دوم مهرماه بود، فاجعه بزرگی برای حجاج رخ داد. طی این فاجعه به دلیل ازدحام حجاج در خیابان منتهی به رمی جمره بزرگ، بیش از هفت هزار زائر از کشورهای مختلف جهان کشته و بیش از این تعداد نیز مجروح شدند.
روز عید قربان آن سال، زائران خانه خدا پس از انجام مناسک حج در صحرای عرفات راهی سرزمین منا شده بودند که پس از اعمال در سرزمین منا و پس از رمی جمرات، مناسک خود را به پایان برسانند.
زائران خانه خدا صبح روز عید قربان، دسته دسته و گروه گروه به سمت رمی جمرات در حال حرکت بودند که جمع زیادی از این زائران ایرانی بودند اما بخشی از مسیر را که طی کردند، ازدحام زائران به قدری زیاد شد که پیش روی به جلو دیگر سخت و حتی غیر ممکن شد و همین ازدحام و شلوغی بود که موجب شد فاجعه ای عظیم در عید قربان در سرزمین منا رخ داد.
اسامی قاریان، حافظ و پنج عضو گروه تواشیح کاروان قرآنی حج 94
حسین رستمی از تهران، حمید شاکر نژاد از خراسان رضوی، مسعود سیاح گرجی از تهران، محسن حاجی‌حسنی کارگر از خراسان رضوی، حسن دانش از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی رجبی از خراسان رضوی، محمدجواد کاشفی از خراسان رضوی، مختار دهقان از خراسان رضوی، ابراهیم فلاح تبسم چهره از گیلان، محمدرضا تقانی از البرز، مرتضی یادگاری از تهران، هادی ایزدپناهی از تهران، مهدی علی بابایی از اصفهان و مجید نوری از زنجان، همچنین محمد سعید سعیدی زاده به همراه چهار عضو این گروه امین باوی، فؤاد مشعلی، سیدمعین موسوی و محمدعلی ناصری حضور داشتند.
5 عضو کاروان قرآنی عروج یافتند
همزمان با فاجعه منا پنج عضو کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع از جمله حسن دانش، محسن حاجی حسنی کارگر، هر دو از قاریان بین المللی در سال 94 محمدسعید سعیدی زاده، امین باوی و فؤاد مشعلی سه عضو گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) که برای امر تبلیغ قرآن، اجرای برنامه های قرآنی در محافل به سرزمین وحی سفر کرده بودند، مفقود شدند که پس از دو روز از این فاجعه، پیکر پاک محسن حاجی حسنی کارگر، قاری بین المللی قرآن و امین باوی، مبتهل در سردخانه شناسایی شد و یک هفته بعد از فاجعه بود که پیکر حسن دانش نیز شناسایی اما پیکر محمدسعید سعیدی زاده و فؤاد مشعلی از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) بودند که همچنان شناسایی نشده بودند و پیکر فواد مشعلی همچنان در سرزمین وحی است.
آیت‌الله مؤیدی قمی؛ مفسر جان‌باخته در منا

 شهدای منا
آیت‌الله مؤیدی قمی در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی در شهرمقدس قم در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی معروفند دیده به جهان گشود.
آیت‌الله محمدرضا مویدزاده قمی که به مویدی قمی معروف بود به دنبال پرکردن خلاهای علمی در حوزه بود به همین دلیل وقتی دید قرآن در حوزه مهجور است، به سراغ ترویج آن رفت و وقتی تعداد دروس تفسیری به حد متنابهی رسید وارد عرصه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شد.
حسن دانش شهید قرآنی

شهدای منا
حاج حسن دانش در تاریخ دهم تیرماه 65 در خانواده ای مذهبی در شهر یزد به دنیا آمد؛ خانواده‎ای که متشکل از دو برادر و یک خواهر بود. وی از همان دوران کودکی علاقه زیادی به فعالیت‎های قرآنی داشت که توانست حفظ قرآن کریم را آغاز کند.
مرحوم حسن دانش هشت سال بیشتر نداشت که با توجه به استعداد خوبی که در زمینه فعالیت‎های قرآنی داشت توانست در مسابقات مختلفی که در مدارس برگزار می‌شد شرکت کرده و رتبه های خوبی را نیز کسب کرد. این شهید قرآنی پس از ازدواج در خانه جوی قرآنی راه انداخت و حتی دو دختر شهید با قرآن آشنا هستند. از ویژگی‌های شهید حسن دانش، تواضع، فروتنی، احترام به دیگران و رعایت ادب و ... بود.
شهید حسن دانش نفر اول سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته قرائت تحقیق در سال 94 بود.
زنده یاد محسن حاجی حسنی کارگر

 شهدای منا
قاری بین‌المللی قرآن که در فاجعه منا جان به جان آفرین تسلیم کرد و به دیدار معبود شتافت چند ماه قبل از اعزام به حج تمتع بود که در پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن مالزی شرکت کرد و و موفق به کسب رتبه اول مسابقات شد.
محسن حاجی حسنی کارگر متولد سال 1367 در مشهد بود. از کودکی آموزش قرآن را آغاز کرد و به مرور به تلاوت قرآن کریم مشتاق‎تر شد. از سال 1381 نخستین حضورش در مسابقات قرآن بود و در سال 1393 در مسابقات کشوری اوقاف شرکت کرد.
محسن حاجی حسنی کارگر که برای نخستین بار در سال 1383 و در دوران نوجوانی خود در قالب کاروان قرآنی به حج تمتع اعزام شده بود، سال 94 در دومین سفر خود به حج تمتع جزو اعضای کاروان قرآنی بود که در فاجعه منا به دیار ابدی شتافت.

محمدرضا جلالی، رزمنده مدافع حرم

  شهدای منا

شهید محمدرضا جلالی، قاری قرآن، رزمنده مدافع حرم و مداح اهل بیت(ع) بود که در سال ۱۳۹۴ به دلیل بی کفایتی رژیم آل سعود در فاجعه منا به شهادت رسید. شهید گرامی، علاوه بر اینکه مداح اهل بیت(ع) و قاری برجسته قرآنی بود، سپاهی و همچنین استاد دانشگاه نیز بود که تحصیلاتش را تا مقطع فوق لیسانس در رشته حقوق بین‌الملل ادامه داده بود. حاصل زندگی 10 ساله اش، یک دختر و یک پسر بود.

محمدرضا یکی از اولین مدافعان حرم استان آذربایجان‌شرقی بود که به سوریه اعزام شد و هنگام باز کردن درب حرم حضرت زینب(س)، در مقابل دشمن به مداحی و رجزخوانی پرداخته است. شهید جلالی دارای استعداد و توانمندی‌ بود و همواره رفتارش در منزل با اهل خانه نیکو، مدیر و محکم بود.

ایشان همواره در پی شهادت بودند و می گفتند حیف است انسان به مرگ طبیعی از دنیا برود و در قنوت‎هایش شهادت در راه خدا را طلب می‎کرد.


محمدسعید سعیدی‌زاده

 شهدای منا
زنده یاد محمدسعید سعیدی‌زاده از عروج یافتگان کاروان قرآنی سال 94 است که بارها اسم زیبایش را از رسانه‌ها و عموم مردم شنیده شده است. ایشان متولد سال 1358 در آبادان بود و تمام تلاشش برای ورود به گروه تواشیح کرد. او در دوران راهنمایی و دبیرستان تحت مربیگری پدرش در مدرسه، نکات اصولی قرائت قرآن را فرا گرفت و در کنار پدر در جلسات قرآن حاضر شد.
حاج محمد سعید فرزند نخست خانواده بود و سه برادر و چهار خواهر داشته است. همیشه مسئله تقوا را رعایت می‌کرد و جوان متقی و با خدا بود که در حادثه منا به عنوان سرپرست گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) برای همیشه آسمانی شد.
عروج امین باوی(حنجره طلایی)

 شهدای منا
تک‌خوان گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) بود، خطیبی توانا که در همه آبادان چهره ای شناخته شده بود، اگر نگوییم خوش صداترین، یکی از خوش صداترین تک‎خوان‎های گروه‎های تواشیح در کشور بود، بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشته و دارند که بخش زیادی از کسب رتبه اول مسابقات قرآن تواشیح در سال 1393 در آبادان، مدیون صدای زیبای امین باوی است.
امین باوی در سال 1364 و در اهواز متولد و در آبادان بزرگ شد. از کودکی علاقه به تواشیح و ابتهال داشت و از هر فرصتی برای اجرا و تمرین متنی برای ابتهال در خانه استفاده می‌کرد.
امین باوی علاوه بر صدای ماندگاری که به یادگار گذاشت دو پسر به نام‌های حیدر و عمار هستند نیز به یادگار گذاشته است. صدای طلایی او همیشه ماندگار است.
جوان‌ترین قاری مهاجر الی الله

شهدای منا
فؤاد مشعلی جوان‎ترین عضو کاروان قاریان اعزامی به سفر حج بود که در حادثه منا عروجی شهادت گونه داشت. وی در اربعین نذری داشت که حالا نوبت ادای آن است، اما بدون حضور خودش.
جوان ‌ترین عضو کاروان قرآنی اعزامی به سرزمین وحی، فؤاد مشعلی بود، یکی از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) آبادان که در چند سال گذشته، رتبه اول مسابقات ابتهال و مدیحه‌سرایی کشور را بدست آورده بود و به دنبال آن و البته با یک سال تاخیر به‌عنوان گروه تواشیح کاروان قاریان اعزامی به حج، برای این ماموریت قرآنی انتخاب شد.
فؤاد مشعلی 16 مهر ماه سال 94 و درست دو هفته بعد از فاجعه منا، 25 سالگی خود را پشت سر گذاشته، در اصفهان به دنیا آمد تا چهار سالگی در این شهر بود و در ادامه به آبادان آمد تا به نوعی بزرگ شده آبادان باشد. تنها یک خواهر دارد.
این شهید قرآنی، درکنار دغدغه‌های مختلفی که در مورد آینده گروه تواشیح داشت، دغدغه‌هایی هم در زندگی داشت که اولین آنها پیدا کردن کسب و کار بود و بعد هم ازدواج و اینها به عنوان آرزوهایی بوند که قرار بود تحقق یابد.
چه آرزوهایی که در برگشت از این سفر معنوی در دلها و جان این عزیزان باقی مانده و تحقق نیافت و چه شوقی برای  دیدار پروردگارشان که لقاء را به بازگشت ترجیح دادند و خواستند که در کنار سفره الهی همیشه حضور داشته باشند و به دنیای فانی پشت کردند و چه زیبا که قرآن توشه راهشان بود و چه زیبا یادگارهایی مانند فرزند، تلاوت، صدا، احترام، محبت وغیره گذاشتند و رفتند؛ روحتان شاد.
باشد بتوانیم یاد و خاطره این شهدای عروج یافته قرآنی را پاس بداریم نه تنها در یک روز و در قالب یک گزارش، بلکه در همه ایام سال به فکر شهدای قرآنی و خانواده‌های داغ دیده آنان باشیم.
انتهای پیام

captcha