درب‌های رحمت گشوده شد/ چرا به عرفه روز نیایش می‌گویند
کد خبر: 3740461
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

درب‌های رحمت گشوده شد/ چرا به عرفه روز نیایش می‌گویند

گروه اجتماعی ـ امروز یعنی روز عرفه، عاشق‌ترین عاشق جهان هستی یعنی خالق تمام عالمیان باز هم فرصت دیگری برای بندگانش قرار می‌دهد تا بتوانند به سوی او رجوع و بازگشت كنند.

باز هم عاشق‌ترین عاشق جهان هستی، درب‌های رحمتش را گشود/ چرا به عرفه روز نیایش می‌گویند

به گزارش ایكنا از فارس، باز هم یكی از روزهای خاص خداوند رحمان و رحیم فرا رسید. او كه درب‌های رحمتش را برای تمام عالمیان گسترانیده است و هر كسی به سهم وسع و ظرف وجودی خویش می‌تواند از این انوار رحمت الهی بهره جوید.

چرا به روز عرفه، روز نیایش می‌گویند
امروز نهم‌ ذی‌الحجه، مصادف با روز عرفه است. روزی كه به آن روز نیایش می‌گویند و از همین‌جا می‌توان به اهمیت چنین روزی پی برد. مگر در این روز چه اتفاقی می‌افتد كه انسان‌ها باید در این روز به نیایش خداوند بپردازند.
در روایت‌های اسلامی آمده است كه درب‌های رحمت الهی در این روز برای همه بندگان خداوند به ویژه گنهكاران باز می‌شود و همه گنهکاران در این روز می‌توانند چشم امید خود را به خدای خود دوخته‌اند و از دنیا بریده و به خدا نزدیک می‌شوند و این كار را نیز می‌توانند با نیایش و دعا كه راه تربيت انسان است، انجام دهند و از این روی است كه به آن روز نیایش می‌گویند.

باز هم عاشق‌ترین عاشق جهان هستی، به بندگانش فرصت دیگری داد
آری! امروز عاشق‌ترین عاشق جهان هستی یعنی خالق تمام عالمیان باز هم فرصت دیگری برای بندگانش قرار می‌دهد تا بتوانند به سوی او رجوع و بازگشت كنند. در هر ایامی و در هر مناسبتی درب‌های رحمت خود را باز می‌كند و به بندگانش می‌گوید به سوی من بیایید كه راه برای بازگشت شما همیشه باز است.
می‌گویند در این روز دعا به استجابت نزدیک است و هر ناامیدی، امیدوار بر در خانه الهی دست‌هایش را به دعا باز می‌کند. پس ای عاشقان و سرگشتگان طی طریق حق و راستی، این روز و فرصت را دریابید.

اهمیت دعا خواندن در روز عرفه
خداوند رحمان و رحیم، روز عرفه را برای دعا كردن بندگانش قرار داده است و آن‌قدر دعا در این روز سفارش شده است، كه حتی روایت داریم در این روز اگر كسی با روزه گرفتن از خواندن دعا خسته می‌شود، روزه را ترك كند و دعا بخواند لذا این اهمیت دعا را می‌رساند که اینقدر دعا و نیایش تأثیر دارد.

خداوند راه ساخت و ساز انسان را در دعا قرار داده است
اما چرا دعا اینقدر از سوی حق تعالی مورد سفارش قرار داده شده است؟ زیرا خداوند تبارك و تعالی، راه ساخت و ساز انسان را در دعا قرار داده است و این دعاست كه انسان را تربیت كرده و پرورش می‌دهد چنانچه در قرآن كریم نیز آمده است هویت شما دعاست و اگر دعا نباشد چیزی نیستید، پس امروز را برای كسب هویت خویش، به نیایش بپردازیم.
در روایت‌های اسلامی آمده است كه خداوند در روز عرفه به سه مكان و سه گروه از انسان‌ها توجه ویژه دارد؛ نخست كربلا و زائران امام حسین(ع)، دوم صحرای عرفات و حجاج بیت‌الله و سوم هر جا كه دستی به سوی درگاه حق بلند شود و دلی بشكند و این است كه در این روز مسلمانان دنیا در هر نقطه‌ای كه باشند گروه گروه گرد هم آمده و دست نیاز و نیایش را به سوی درگاه الهی دراز می‌كنند و به درگاه عبودیت سجده بندگی می‌سایند.
حجت‌الاسلام علیرضا نظری‌فر، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خرامه در خصوص فضیلت و جایگاه دعای عرفه گفت: امروز، روز امید و خوشبختی برای همه است. در چنین روزی از غیر خدا تقاضا و درخواست نباید کرد و حتی در چنین روزی فضل الهی شامل طفل‌هایی که در رحم مادر هستند، هم می‌شود.
وی اضافه کرد: به تعبیر امام باقر(ع ) اصلا‌ روز عرفه، روز دعا و درخواست از خداوند است، یعنی در این مقطع زمانی سرعت اجابت دعا بیشتر است.

رمضان و عرفه؛ دو فرصت طلایی برای بازگشت به سوی حضرت حق
رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرامه گفت: حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند: اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگیرد غفران برای او نیست مگر آنکه عرفه را درک کند. از این روایت دو مطلب به دست می‏‌آید: یکی، عظمت ماه مبارک رمضان از نظر گسترش مغفرت الهی است که همه را در بر می‌گیرد. دوم، عظمت عرفه است.
نظری‌فر افزود: با توجه به روایات، از لحاظ قید زمان، اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگرفت، مسلماً اگر در روز عرفه از خداوند طلب مغفرت کند، مورد مغفرت الهی قرار خواهد گرفت.

اهمیت قرائت زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه
وی گفت: مسئله مهم در روز عرفه زیارت امام حسین(ع) است که در حدیث آمده است خداوند قبل از آنکه به سرزمین عرفات نظر کند، به زائرین امام حسین(ع ) نظر می‌افکند و این نظر افکندن در زمان‌های حساس و سرنوشت‌ساز مانند شب قدر، عید فطر، عید قربان و عید غدیر است که افضل اعمال در این زمان‌ها زیارت امام حسین(ع) است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرامه تأكید كرد: این روز را نباید از دست بدهیم هر لحظه‌ای از لحظات امروز برای ما گرانبها است؛ به‌خصوص برای دعا و درخواست از خداوند. این فرصت بهترین فرصت است. پس این فرصت را از دست ندهید! به خصوص از ظهر تا هنگام غروب را که در روایات وارد شده است.
وی در پایان به مردم توصیه كرد تا از دعا اعم از دعای امام حسین(ع)، دعای امیرالمؤمنین(ع)، دعای كمیل، دعاهای صحیفه سجادیه و غیره در روز عرفه، شب جمعه غافل نشوند.
انتهای پیام

captcha