قربان؛ عید پیوند محبت‌آمیز با نیازمندان
کد خبر: 3740581
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴

قربان؛ عید پیوند محبت‌آمیز با نیازمندان

گروه معارف- استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه هدیه دادن در روز عید باعث ایجاد علاقه و محبت در میان مردم می‌شود، گفت: فلسفه عید قربان کمک به نیازمندان است و مسلمانان با قربانی کردن در این روز و توزیع گوشت قربانی میان نیازمندان، به هم‌نوعان خود هدیه می‌دهند.

قربان؛ عید پیوند محبت‌آمیز با نیازمندان

آیت‌الله محمدعلی مقدس، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: واژه عید به معنای بازگشت است‌. هر سال در ایام حج بازگشت می‌کنیم و روز ۱۰ ذی‌الحجه به دلیل مراسم قربانی در مناسک حج، عید قربان نامیده می‌شود. یکی از مناسک حج در منا، قربانی کردن است.
وی افزود: اعمالی که حجاج در منا باید انجام دهند، عبارت است از رمی جمرات، قربانی کردن و تقصیر. برای مردانی که بار اول به حج می‌آیند، تراشیدن سر واجب است. کسانی که برای بار چندم به حج مشرف می‌شوند، موظفند موها را بتراشند یا تقصیر کنند. در روز عید قربان، حجاج باید حداقل یک گوسفند یا گاو یا شتر را قربانی کنند. گوشت‌های قربانی میان فقرا توزیع می‌شود. چون از بین بردن گوشت‌های قربانی از نظر شرعی حرام است، آنها را میان کشورهای فقیر دنیا تقسیم می‌کنند.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: همان‌طور که در عید فطر با زکات فطره، نان فقرا تامین می‌شود، در عید قربان نیز گوشت فقرا به دست می‌آید، به همین دلیل برای کسانی که حج نرفته‌اند، قربانی کردن مستحب است. وی افزود: عید قربان و عید فطر اعیاد رسمی هستند که همه مسلمانان آنها را گرامی می‌دارند. نماز عید نیز فقط برای دو عید فطر و قربان وارد شده است.
آیت‌الله مقدس ادامه داد: مسلمانان در روز عید معمولا به دیدار یکدیگر می‌روند و رابطه میان خود را مستحکم می‌کنند که امری پسندیده محسوب می‌شود. در پرتو این ارتباط با یکدیگر بیشتر آشنا شده و به تبادل علم و اطلاعات در میان خود می‌پردازند. جایز است مسلمانان برای خویشاوندان نیازمند خود، هدیه‌ای به عنوان عیدی تهیه کنند که در این صورت، جنبه صدقه هم به خود نمی‌گیرد.
وی تصریح کرد: به طور کلی عیدی دادن در همه اعیاد، به ویژه به نیازمندان، امری بسیار پسندیده است. هدیه دادن موجب ایجاد محبت و علاقه میان مردم می‌شود و اسلام نیز دین محبت است، بنابراین یکی از آداب محبت، عیدی دادن به شمار می‌رود و فلسفه عید قربان نیز کمک به خویشاوندان و هم‌نوعان نیازمند است.
انتهای پیام

captcha