زیست انسان در سایه ولایت الهی مایه آرامش روح و روان است
کد خبر: 3740620
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
نماینده ولی فقیه در گیلان:

زیست انسان در سایه ولایت الهی مایه آرامش روح و روان است

گروه اجتماعی- آیت الله فلاحتی، با بیان اینکه زیست انسان در سایه ولایت الهی مایه آرامش روح و روان خواهد شد، عنوان کرد: اگر انسان ولایت خدا را بپذیرد و در برابر خدا تسلیم شود، دیگر دستاویز فتنه گران و افرادی که می خواهد مسیر انحرافی را پیش پای او قرار دهند، نمی شود.

زیست انسان در سایه ولایت الهی مایه آرامش روح و روان است

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان امروز، 30 مرداد در مراسم یادبود ابوالشهید مرحوم حاج عبدالحسین سالاری، پدر استاندار گیلان که در مصلی امام خمینی(ره) رشت برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره آخرالزمان، اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمود «روزگاری می رسد که انسان صبحگاهان مومن است و شبگاهان کافر می شود یا صبحدم کافر است و هنگامه شب مومن می شود» لذا این روایت ناظر بر جریانات و حوادثی است که قبل از ظهور امام زمان(عج) در جامعه اسلامی رخ می دهد.

وی با بیان اینکه انبیا و اولیای الهی آرزوی رویت آخرالزمان را داشتند، تصریح کرد: بررسی روایت مذکور نشان می دهد که ما دوره ای از تاریخ انسان را باید سپری کنیم که سخت ترین امتحان و آزمایش بر انسان روا می شود. اگرچه همه ما امیدواریم آخرالزمان را درک کنیم و آن شرایط زیبا را که در روایات برای ما تبیین و توصیف کرده اند ببینیم، اما انسان در لبه سقوط و سراشیبی خطر از حیث اعتقاد و اندیشه قرار می گیرد و لذا باید برای این دوره از حیات خود و آیندگان فکری کنیم تا بتوانیم در زمره کسانی باشیم که از میدان خطر نجات یافته و فارغ التحصیل امتحان بزرگ الهی شدند.

امام جمعه رشت، با اشاره به تعالیم دینی و روایی برای نجات انسان از این ورطه سخت، گفت: یکی از راه های نجات انسان پذیرفتن ولایت است و منظور از ولایت، ولایت الهی است. اگر انسان خود را در ولایت خدا قرار دهد؛ به گونه ای که «إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ» شود، خدا امور او را تمشیت می کند تا از شرایط سخت آخرالزمان جان سالم به در برد.

این کارشناس دینی افزود: وقتی که انسان ولایت خدا را پذیرفت، خدا می شود ولی انسان و انسان می شود ولی خدا، خدا خدایی می کند و انسان بندگی، خدا ربوبیت می کند و انسان عبودیت لذا اگر این رابطه میان انسان و خدا مستحکم شود، از آسیب فتنه های آخرالزمان مصون می ماند، زیرا خدا وعده داده که اگر کسی در حیطه ولایت او قرار گیرد، پریشان نخواهد شد.

ولایت فقیه برآمده از کنه معرفت دینی است

وی با بیان اینکه زیست انسان در سایه ولایت الهی مایه آرامش روح و روان خواهد شد، عنوان کرد: اگر انسان ولایت خدا را بپذیرد و در برابر خدا تسلیم شود، دیگر دستاویز فتنه گران و افرادی که می خواهد مسیر انحرافی را پیش پای او قرار دهند، نمی شود.

آیت الله فلاحتی، سرسپردگی به ذات احدیت را به مثابه پذیرش ولایت الهی دانست و اضافه کرد: اگر انسان بپذیرد که در پرتو تولی و حکومت خدا بوده و رابطه او با خدا حبیب و محبوب و عبد و خالق است، در برابر فتنه های آخرالزمان بیمه خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در گیلان، ولایت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را دومین راه نجات انسان از فتنه های آخرالزمان دانست و متذکر شد: اگر کسی ولایت اهل بیت(ع) را بپذیرد، گویا خدا را ولی خود قرار داده است، زیرا دوستی با اهل بیت مانند دوستی با خدا و بغض نسبت به آنان بغض نسبت به خداست.

وی ولایت اهل بیت را عین ولایت خدا دانست و تاکید کرد: امام راحل ولایت رسول الله(ص) را عین ولایت خدا و ولایت فقیه را عین ولایت رسول الله(ص) می دانست و این مهم برآمده از کنه معرفت دینی است. عده ای می پندارند که مسئله ولایت فقیه اندیشه سیاسی امام در عرصه حکومتداری بوده است، اما حاکمیت خدا، حاکمیت رسول خدا و حاکمیت ولی فقیه در کنار هم و غیر قابل انفکاک هستند.

امام جمعه رشت ادامه داد: در طول تاریخ اسلام، شاکله حکومت بعد از پیامبر(ص) در دست انسان های نالایق و ناشایست قرار گرفته بود و لذا عالمان دین نتوانستند در عرصه ولایت فقیه قلم فرسایی کنند.

آیت الله فلاحتی، با بیان اینکه انسان نمی داند آخرالزمان در چه دوره ای از حیات تاریخ بشر رخ می دهد، گفت: هوی های نفسانی، شهوت خواهی، جاه طلبی، شهرت طلبی، مال طلبی و هدف های دنیوی انسان را درو می کند لذا باید ولایت الهی و نبوی داشته باشیم تا ما را از آثار شوم و آفات آخرالزمان برهاند.

«ما رایت الا جمیلا»؛ نشان دهنده اوج پذیرش ولایت خدا در کلام حضرت زینب(س)

وی اولین و بزرگترین دستاورد ولایت خدا را رضایت انسان به تدبیر و مقدرات الهی دانست و عنوان کرد: یکی از مسائلی که باعث سقوط انسان می شود، عدم رضایت انسان نسبت به مقدرات الهی است و کم هستند انسان هایی که تسلیم محض خدا باشند. امام خمینی(ره) در برابر مصیبت فرزندش راست قامت ایستاد و خم به ابرو نیاورد، زیرا همه ما انسان ها در هر شرایطی و در هر دوره ای از حیات که به سر می بریم، مورد امتحان خدا قرار می گیریم.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با بیان اینکه دنیا انسان را سیر نمی کند، افزود: انسان ولایتمدار نسبت به مشیت ذات احدیت در خلق و مرگ و حوادث و پدیده های طبیعی و اجتماعی رضایت درونی دارد. در واقع اگر انسان بداند در هر کجا که باشد، خدا او را ولایت می کند، در زندگی آرام می شود.

امام جمعه رشت، دومین دستاورد پذیرش ولایت خدا را آرامش روان در هنگام پریشانی دانست و گفت: انسان ولایتمدار در حوادث خود را نمی بازد و اسیر حزن و اندوه بحران های فردی و اجتماعی نمی شود. «ما رایت الا جمیلا» نشان دهنده اوج پذیرش ولایت خدا در کلام حضرت زینب(س) است.

وی زینب کبری(س) را یکی از انسان های فرهیخته و برجسته تاریخ دانست که همه سخنان فلاسفه را در باب زیبایی شناسی ذات هستی در هم پیچید و خاطرنشان کرد: زیبا دیدن حادثه تلخ کربلا نتیجه پذیرش ولایت خداست، زیرا کربلا غلبه حق بر باطل را نشان داد، چهره زشت بنی امیه را بر ملا ساخت، تاریخ بشر را زنده کرد و برای همه آزادگان تاریخ پیام آورد لذا حادثه کربلا حادثه ای نورانی بود و تجلی اعظم آن در زینب کبری(س) نمایان شد.

آیت الله فلاحتی یادآور شد: تلاش اهل بیت(ع) این بود که ما را در سایه ولایت خدا نگه دارند لذا اگر مرگ و میرها و بیماری ها و بلایا و بحران های طبیعی و اجتماعی و... در زندگی بشر رخ می دهد و تلخ کامی ایجاد می کند، باید خود را از زخارف دنیا برهانیم و تحت ولایت الهی به حیات فردی و اجتماعی ادامه دهیم.

انتهای پیام

captcha