وقوف حجاج در مشعر و رمی جمرات بدون مشکل انجام شد/ ضرورت تشکیل کمیته ویژه برای کاهش هزینه‎های حج
کد خبر: 3740687
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
حجت‎الاسلام پژمان‎فر از سرزمین وحی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

وقوف حجاج در مشعر و رمی جمرات بدون مشکل انجام شد/ ضرورت تشکیل کمیته ویژه برای کاهش هزینه‎های حج

گروه سیاسی ــ رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس که در سفر حج به سر می‎برد، یادآور شد: تلاش‌های بسیار جدی به ویژه در ایام تشریق که حجاج در مشاعر هستند، صورت گرفته که مشکلی در انجام اعمال ایجاد نشود و برنامه‌ریزی‎های دقیقی برای زمان ورود و خروج زائران به ویژه در منا انجام گرفته که نتیجه آن شده که در پای جمرات با ازدحام جمعیت و خطرات ناشی از آن مواجه نباشیم.

وقوف حجاج در مشعر و رمی جمرات بدون مشکل انجام شد/ ضرورت تشکیل کمیته ویژه برای کاهش هزینه‎های حجحجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی که هم اکنون در سفر معنوی حج به سر می‎برد و همزمان به عنوان عضو ناظر، از سوی کمیسیون فرهنگی مأموریت یافته گزارشی از برگزاری مراسم تهیه و ارائه کند، در گفت‎و‎گو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه در حال تهیه گزارشی مفصل از روند اجرایی حج 97 و نقاط قوت و ضعف آن هستم، گفت: بخشی از این نقاط ضعف و مشکلات مربوط به مدیریت داخلی و بخشی نیز مرتبط با عربستان است که باید برای آن تدابیری داشته باشیم.

وی با اشاره به تغییرات برنامه‎ای که در انجام برخی اعمال در حج امسال ایجاد شده، گفت: طبیعتا باید متناسب با این تغییرات، برنامه‎ریزی‌های جدید و دقیقی صورت گیرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی تأکید کرد: در مجموع باید یادآور شد که تلاش‌های بسیار جدی به ویژه در ایام تشریق که حجاج در مشاعر هستند، صورت گرفته که مشکلی در انجام اعمال ایجاد نشود و برنامه‌ریزی‎های دقیقی برای زمان ورود و خروج زائران به ویژه در منا انجام گرفته که نتیجه آن شده که در پای جمرات با ازدحام جمعیت و خطرات ناشی از آن روبرو نباشیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: همه کسانی که توانستند پیاده به جمرات بروند، رمی جمرات را به راحتی در روز عید قربان انجام دادند و امروز که روز یازدهم است گروه‎ها به نوبت براساس تقسیم‎بندی زمانی در حال حضور در پای جمرات هستند تا رمی جمرات داشته باشند. این مسئله نشان می‎دهد که بسیاری از مشکلات با برنامه‌ریزی مشخص برطرف یا به فرصت تبدیل می‌شود.

رئیس فراکسیون قرآن مجلس در ادامه گفت‌و‌گو با ایکنا، به موضوع هزینه‎های حج اشاره کرد و گفت: در طول سفر نقطه نظرات مختلفی در ارتباط با کاهش هزینه‎های حج دریافت کردم که نیازمند بررسی و تصمیم گیری است.

وی یادآور شد: با توجه به تغییرات نرخ ارز، سال آینده با چالشی جدی در انجام حج مواجه خواهیم بود و هزینه‎ها با این شرایط دو برابر و یا حتی بیشتر خواهد بود که به نظر می‎رسد باید کمیته خاصی در این ارتباط تشکیل و سریع‎تر نسبت به مسئله برنامه‎‌ریزی انجام گیرد.

پژمان‌فر یادآور شد: مطلع شدم همایشی با موضوع «اقتصاد حج» برگزار شده که کار خوبی است اما در شرایط امروز باید فراتر از برگزاری همایش عمل کرد و کارهای علمیات مناسبی در دستور قرار گیرد.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در بخش پایانی این گفت‎وگو به اهمیت توجه به ابعاد سیاسی حج و انجام حج ابراهیمی به معنای واقعی اشاره کرد و گفت: چهار دهه قبل حرکتی از سوی جمهوری اسلامی شروع شد و امام راحل(ره)، تغییر مسیری در انجام مناسک حج ایجاد کردند تا حج از حالت بی محتوایی که منحصر به انجام تکالیف فردی بود، خارج شده و به یک جریان بزرگ سیاسی در جهان اسلام تبدیل شود که بر غیر مسلمانان نیز تأثیرگذار باشد و این حرکت از سوی مقام معظم رهبری نیز دنبال شده است، اما آنچه امروز باعث نگرانی است، این است که رویکرد حج ابراهیمی و ایجاد الفت بین جهان اسلام، شتاب لازم را نداشته و در بین زائران این موضوع قابل رصد جدی نیست که باید برنامه خاصی در این مورد داشته باشیم.

انتهای پیام

 

captcha