اشعار عاشورایی و خلأ بیان هدف قیام امام حسین(ع)
کد خبر: 3740901
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲

اشعار عاشورایی و خلأ بیان هدف قیام امام حسین(ع)

گروه اجتماعی ـ حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه فلسفه روضه اقامه امر ولایت و امامت است، به تبیین ابعاد هیئت بر اساس سخنی از امام صادق(ع) پرداخت و احیای جریان ولایت در جامعه را مأموریت هیئت دانست.

اشعار عاشورایی و خلأ بیان هدف قیام امام حسین(ع)

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت الاسلام احمد پناهیان خطیب کشوری در نهمین همایش مداحان و شاعران بسیجی استان خوزستان که امروز جمعه دوم شهریورماه در مجتمع فجر اهواز برگزار شد، با بیان اینکه شأن و جایگاه ذاکری خیلی رفیع و در عین حال برای یک امر بسیار مهمی است، گفت: جریان ذاکری یک اتفاق بسیار مهمی را باید رقم می‌زد و تاکنون نتوانسته حق مطلب را ادا کند؛ گرچه در این راه مجاهدت‌های زیادی شده است.

 وی در بیان شاخصه‌های هیئت به سخنی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند: «اتقوا الله و کونوا اخوة بررة متحابین فی الله متواصلین متراحمین» اصل اول تقوی است؛ هر چه می‌خواهید در این معنا جای دارد. در کسوت ذاکری باید فقط آنچه مرضی خدا است عمل شود؛ حدیث می‌فرماید: مؤمنان باید برای هم جان دهند، یکی شوند و رحمتشان نسبت به هم صادر شود.

 پناهیان تصریح کرد: بعضی هیئت‌ها و ذاکرهای ما مهد اختلاف و تشتت شده است. ما در قاطبه هیئت‌هایمان جبهه انقلاب اسلامی نداریم. هیئت‌های انقلابی داریم؛ اما جبهه نشده‌اند. وصل نشدیم؛ جزایری دور از هم هستیم؛ هم افزایی و هم پوشانی نمی‌کنیم.

این خطیب اظهار کرد: این شرایط که در این بخش از سخن معصوم آمده است لازمه اول کار است؛ حال مأموریت چیست؟ «تذاکروا أمرنا و أحیوه» درباره امر ما(ولایت) گفتمان سازی کنید؛ فقط تبیین نکنید؛ بلکه آن را احیا کنید.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه حاکم اموی برای اینکه نگاه حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع) به حکومت را از بین ببرند، این فاجعه را به وجود آوردند. روضه برای حاکمیت امام است.

 پناهیان با بیان اینکه هنر زنده نگه داشتن خون سیدالشهدا(ع) است، تصریح کرد: معنی این سخن این است که کسی که در مجلس ما می‌نشیند به حرکت واداشته شود؛ همچنان که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) خون حضرت را زنده کردند. ما چه روضه‌ای می‌خوانیم که حرکت از آن ایجاد  نمی‌شود؟ مداح و روضه خوانی که در در مجلس او حرکت در جهت تحکیم و تثبیت جایگاه ولایت ایجاد نشود، شکر نعمت نکرده است، کار درست انجام نداده است.

 این خطیب ادامه داد: اگر کسی حسین بن علی(ع) را برای غیر تحکیم ولایت بخواهد به حسین(ع) خیانت کرده است. فلسفه روضه اقامه امر ولایت و امامت است.

 وی با تصریح به اینکه در اشعار ما صحبتی از هدف یاران و فرزندان امام حسین(ع) نیست و تنها از عشق امام و کربلا سخن می‌گوییم، تأکید کرد: در روضه عین جملات امام حسین(ع) را بخوانید. اگر جملات امام را از مجموعه گرفتیم؛ آن وقت ذائقه شاعر می‌شود صرفا آرزوی دیدن کربلا و زیبایی بین الحرمین.

پناهیان با بیان اینکه جبهه مقابل امام حسین(ع) در کربلا، جبهه نفاق است، گفت: حسین(ع) را منافقان کشتند؛ نه مشرکین. جوان‌ها این را بدانند. این کلمه در سخنان حضرت ابوالفضل(ع) هست.

این خطیب دینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شبهات به وجود آمده درباره رویکرد مناظرات امام رضا(ع) اظهار کرد: ما مداحان امام رضا(ع) را فقط ضامن آهو معرفی کردیم. امام رضا(ع) می‌فرماید هشتاد سال روی منبرها لعن اهل بیت(ع) می‌کردند، این اساس را از بین بردم و کاری کردم که از تکریم اهل بیت(ع) سخن گفته شود. امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) با آن غربت شدید چطور این رویکرد را برگرداندند؟ مناظرات امام رضا(ع) عین مبارزه بود.

 وی با بیان اینکه رسالت ما ذاکرین خیلی زیاد است، گفت: اگر ما فضای کربلا را دقیق تبیین کنیم و آن را در شعر و روضه بیاوریم؛ راهی برای شبهات باقی نمی‌ماند. استکبار یزید و  یزیدیان را مطرح کنید. بگذارید جوان‌ها بدانند. وظیفه ما است به همه نشان دهیم با امام حسین(ع) چه کردند.

انتهای پیام

captcha