جشنی که مرگ را نشانه می‌گیرد
کد خبر: 3740941
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
گزارش ایکنا از کلیپ‌های مرگبار جشن ازدواج؛

جشنی که مرگ را نشانه می‌گیرد

گروه اجتماعی- این روزها بازار مراسم ازدواج داغ است، آمارها نشان‌ می‌دهد برگزاری جشن‌های پر زرق و برق عروسی تنها برای افراد ثروتمند جامعه نیست، بلکه عروس و دامادهایی هستند که با وجود شرایط اقتصادی نامناسب، اما بنا به عرف اشتباه جامعه به سمت جشن‌های عروسی پرزرق و برق رفته و نمی‌خواهند از فامیل و دوست عقب بمانند. اما آسیب‌های این تجمل‌گرایی فراتر از مباحث اقتصادی است. پدیده‌هایی که می‌‌تواند همچون آمار بالای جانباختگان «سلفی‌بگیرها»، در مراسم جشن‌های عروسی نیز قربانی بگیرد.

جشنی که مرگ را نشانه می‌گیرد

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، این روزها بازار مراسم ازدواج داغ است، آمارها نشان‌ می‌دهد برگزاری جشن‌های پر زرق و برق عروسی تنها برای افراد ثروتمند جامعه نیست، بلکه عروس و دامادهایی هستند که با وجود شرایط اقتصادی نامناسب، اما بنا به عرف اشتباه جامعه به سمت جشن‌های عروسی پرزرق و برق رفته و به قولی نمی‌خواهند از فامیل و دوست عقب بمانند.

اما در هفته‌ای که گذشت دو حادثه مرگبار در حین تهیه کلیپ‌های مراسم جشن ازدواج  اتفاق افتاد. در مازندران خودروی ماشین داماد حین فیلمبرداری به دره سقوط کرد و داماد جان باخت و حال عروس هم وخیم گزارش شده است. در اتفاق دیگر در آذربایجان شرقی، گروه فیلمبرداری در قایقی مشغول تهیه کلیپی از عروس و داماد بودند که موجی می ‌آید و قایق گروه فیلمبردار را واژگون می کند و متاسفانه دو نفر از این افراد جان می بازند.

آسیب‌های فرهنگ تجمل‌گرایی، فراتر از مسائل اقتصادی

تاکنون درباره آسیب‌های اقتصادی فرهنگ تجمل‌گرایی زیاد شنیده‌ایم. اینکه درهر شرایطی خانواده‌ها زیر بار غرض سنگین می‌روند تا تنها شبی، آبروداری کنند و جشنی پرزرق و برق بگیرند و از مراسم ازدواج خود، کلیپ‌هایی «چشمگیر» و «لاکچری» تهیه کنند تا برای سالیان به عنوان یادگاری در اذهان دوستان و آشنایان باقی بماند.

اما فرهنگ تجمل‌گرایی این روزها فراتر از مباحث اقتصادی، آسیب‌های خود را نمایان می‌کند. زمانی که برپایی یک جشن عروسی آرام آرام به عرصه رقابت تبدیل می‌شود، آسیب‌های آن حتی می‌تواند به قربانی شدن خانواده‌ها نیز بیانجامد. قربانیان این پدیده اجتماعی همچون قربانیان «سلفی‌بگیرها» رو به افزایش است. از ابتدای سال تاکنون چندین حادثه اتفااق افتاد که مراسم جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد و عروس و داماد و تیم همراه که مشغول ضبط لحظاتی ماندگار برای کلیپ جشن عروسی بودند، دچار حادثه‌‌ای دلخراش شدند.

سنتی زیبا که به دره تجمل‌گرایی تغییر مسیر داد

همچون بسیاری از آیین‌ها، مراسم جشن ازدواج نیز در تمام فرهنگ‌ها مورد توجه قرار دارد و می‌توان از آن به زیبایی نام برد اما متاسفانه مانند سایر جشن‌های آیینی ما همچون چهارشنبه‌سوری، دید و بازدیدهای اعیاد و ... در ورطه چشم‌ و هم‌چشمی افتاد و از اصول خود تغییر مسیر داد. امروزه بیشتر این مجالس با هزینه‌های زیاد و جهیزیه گران قیمت در تالارهای پر هزینه برگزار می‌شود. خیل زیادی از جوانان یکی از دلایل تن ندادن به مسوولیت‌های زندگی مشترک را هزینه‌های هنگفت مراسم شروع این زندگی می‌دانند؛ هزینه‌های عقد و عروسی و... که در سال‌های اخیر به طور غیرعادی تغییر کرده و از مراسم جشن ساده‌ای که برای شروع یک زندگی می‌گرفتند به مراسم‌های بسیار مجلل و پر زرق و برق و با نیت چشم و هم چشمی تبدیل شده است که در بیشتر موارد عروس و داماد باید تا سالیان سال هزینه این تجملات و چشم و هم چشمی ها را به صورت وام و قسط بپردازند.

بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما به دلیل نداشتن الگویی مناسب برای زندگی و توقع‌های بیجا است. دختران زیادی هستند که سال‌ها عقد کرده می‌مانند تا جهیزیه تهیه کنند و پسرانی که سال‌ها برای تأمین هزینه تجملات جشن عروسی، مراسم خود را به تأخیر می‌اندازند و بسیاری نیز به دلیل همین تجملات از ازدواج باز می‌مانند. اگر ازدواج‌ها مانند ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه (ع) و سطح توقعات زن و مرد در زندگی منطقی و بنا بر ضروریات باشد چنین مشکلاتی درجامعه به وجود نخواهد آمد.

جشنی که مرگ را نشانه می‌گیردسوال این است که این همه رسوم غلط و عرف‌های کمرشکن را چه کسانی بوجود آورده‌اند؟ چرا روز به روز و سال به سال بر این گونه رسوم غلط افزوده می‌شود؟ چرا به جای گشودن گره‌ها، بر گره‌ها می‌افزاییم؟ چرا ترویج ازدواج آسان تنها در حد شعار باقی مانده؟ واقعا دختر و پسر ایرانی با فراموشی آیین و سنت‌های قدیمی و رفتن به سمت مراسم پرهزینه و لاکچری و تقلیدهای کورکورانه به کجا پیش می‌روند؟

الگوهای جشن‌های ازدواج لاکچری در فضای مجازی

تغییر فرهنگ، در مصرف‌گرایی و چشم و هم چشمی‌های کورکورانه بدون درک شرایط جامعه است که یکی از دلایل آن استقبال از برنامه‌های تجمل گرایانه و کلیپ‌های عروسی لاکچری بازیگران و هنرمندان، تبلیغات تالار و ماشین عروس پرهزینه است که بر ایجاد توقعات مادی زوجین افزوده که متاسفانه دنیای مجازی بهترین ابزار برای تبلیغ اینگونه مراسم شده است.

پدیده نابهنجار چشم و هم‌چشمی از جمله پدیده‌های اجتماعی است که در میان مردم به شکل گسترده وجود دارد و بیشتر افراد دست کم در مورد و یا زمانی گرفتار این نابهنجاری اجتماعی شده‌اند.

در چشم وهم‌چشمی قناعت معنا پیدا نمی‌کند و ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل می‌شود، ریخت و پاش‌های اضافی در شروع زندگی مشترک منجر به بروز آسیب‌هایی می‌شود که آرامش را از زندگی می‌گیرد.

جشنی که مرگ را نشانه می‌گیرد

نگاه قرآن به چشم و هم چشمی

از آن جا که از نظر اسلام کمال مطلق خداوند است و هر انسانی باید برای کسب آن شتاب کند و گوی سبقت را از همگان برباید، می‌توان گفت که چشم و هم‌چشمی که در این چارچوب انجام گیرد، سازنده و خوب و ارزشی و در غیر این صورت ضد ارزشی و بدخواهد بود.

همچنین قرآن می‌فرماید: «وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ: به سوی مغفرتی از پروردگارتان و بهشتی که عرض و پهنای آن آسمان و زمین است، سبقت بجویید. (آل عمران، آیه 133)

کسی که به مقایسه مادی زندگی خود با زندگی دیگران می‌پردازد، گرفتار نوعی خودکم بینی می‌شود و خود را در میان مردم خوار و پست می‌شمارد‌(فجر، آیه 16) از نظر این دسته از افراد، اگر وضعیت مادی مطلوب شود، وضعیت اعتباری و روحی آنان نیز بهتر می‌شود‌(فجر، آیه 15) زیرا ملاک و معیار کرامت و اهانت را مادیات دنیوی می‌دانند، در حالی که کرامت انسان در تقوا و کمالاتی است که کسب می‌کند و برای آن پایانی نیست، همچنان‌که اهانت و خواری را باید در دوری از خداوند و بی تقوایی و نقص وجودی خود دانست.

سپیده قلندری اسفدن

انتهای پیام

captcha