معجزه باورهای دینی در پیشگیری از وقوع جرم
کد خبر: 3740948
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳

معجزه باورهای دینی در پیشگیری از وقوع جرم

گروه معارف ــ یک کارشناس ارشد رشته حقوق جزا که پایان‌نامه خود را به بررسی تأثیر اعتقادات دینی در پیشگیری از ارتکاب جرم اختصاص داده، گفت: در تحقیقی به موضوع تاثیر دین‌داری و باورهای دینی در کاهش ارتکاب به جرم پرداختم.

معجزه باورهای دینی در پیشگیری از وقوع جرم

حمزه مظفرنیا، کارشناس ارشد حقوق جزا در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تلاشم بر این بود که در پژوهشی با عنوان «تأثیر اعتقادات دینی در پیشگیری از ارتکاب جرم» در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تاثیر شگرفت دین‌داری و باورهای دینی را بر کاهش و یا پیشگیری از وقوع جرم بررسی کنم.
وی افزود: انحراف، کج روی، جرم و جنایت سابقه دیرینه‌ای در زندگی بشر دارد؛ آن‌چنان‌که پس از هبوط حضرت آدم(ع) به روی زمین، اولین جنایت وحشتناک در جهان اتفاق افتاد و قابیل مرتکب قتل برادر خود هابیل شد، از آن زمان تاکنون نیز انسان‌ها هر روز شاهد بروز چنین فساد و تباهی‌هایی در جامعه هستند.
کارشناس ارشد حقوق جزا بیان کرد: یکی از مشکلات جوامع امروز، به‌خصوص جوامع شهری، انحرافات اجتماعی است که به‌ صورت جرم و بزهکاری نمایان می‌شود.
وی ادامه داد: آنچه در نظریات و تحقیقات مربوط به جرم و بزهکاری مهم است، درک بهتر از چگونگی گسترش جرم و بزهکاری و چگونگی دوام و استمرار رفتار جنایی و بزهکارانه در دوره کوتاهی از زمان یا برای همیشه است.
کارشناس ارشد حقوق جزا بیان کرد: در میان پدیده‌های گوناگون اجتماع، جرم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این اهمیت از آنجا نشئت می‌گیرد که انسان بر اساس غریزه به امنیت نیاز دارد.
مظفرنیا اظهار کرد: اندیشمندان و مصلحان هر جامعه‌ای همواره به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای ناشایسته افراد آن جامعه هستند؛ چرا که این‌گونه رفتارها همواره ضرر و زیان‌های غیرقابل جبرانی را بر فرد و روابط اجتماعی وارد می‌کند.
وی بیان کرد: شناسایی و مطالعه عواملی که به نحوی بر وقوع بزهکاری و جرم به‌ خصوص در میان جوانان اثر دارند ضروری بوده و می‌تواند به کاهش جرائم و بزهکاری جوانان کمک کند.
کارشناس ارشد حقوق جزا تصریح کرد: دین مبین اسلام برای پیشگیری از وقوع جرائم و پاک و منزه ماندن جامعه از پلیدی‌ها راهکارهایی را معرفی می‌کند که اگر افراد جامعه به این امور پایبند باشند و به آن‌ها اعتقاد داشته باشند از وقوع جرائم بسیاری پیشگیری می‌شود.
مظفرنیا اظهار کرد: با توجه به اینکه اعتقادات دینی یک نیروی بازدارنده و کنترل‌کننده درونی است، می‌توانند عامل مهمی در کنترل اضطراب‌ها، ناامنی‌ها، احساسات و لغزش‌ها به شمار آیند.
وی با بیان اینکه از این رو تصمیم گرفتم در این موضوع تحقیقی را انجام دهم، افزود: نتایج این تحقیق نشان داد بین اعتقادات دینی جوانان و کاهش ارتکاب جرم ارتباط منفی معنی‌داری وجود دارد.

پیامدهای دین‌داری در زندگی
کارشناس ارشد حقوق جزا بیان کرد: دین‌داری پیامدهای فراوانی در جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی افراد دین‌دار دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت از باور، عمل، تجربه و دانش دینی در زندگی فرد معتقد و در روابط او با سایر افراد جامعه است.
مظفرنیا ادامه داد: بنابراین دین‌داری بر هماهنگ شدن فرد و سازگاری بیشتر او با جامعه و سایر افراد نیز اثر دارد.
وی با بیان اینکه با افزایش اعتقادات دینی جوانان، ارتکاب جرم آنان کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: به دلیل تأثیری که اعتقادات دینی در پیشگیری از ارتکاب جرائم دارند می‌توان با ترويج و پرورش فرهنگ عاطفه و محبت بين اعضای اجتماع و خانواده و از طريق ايجاد عواطف و ابراز محبت، فرزندانی را که کج رو منحرف بار آمده‌اند را به‌سوی پذيرش ارزش‌های اجتماعی و پايبندی به اعتقادات مذهبی، سوق داد و راهی به‌سوی پذيرش مبادی انسانی باز کرد.
این کارشناس ارشد حقوق جزا عنوان کرد: در نتیجه می‌توان به‌ واسطه پيوند قلب‌ها زمينه را برای هدايت به صراط مستقيم و نجات بشريت فراهم ساخت.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۱۳:۱۵
0
0
بسیار عالی خسته نباشید
captcha