عصاره تمام آموزه‌های وحیانی در خطابه غدیر/ توجه به خطبه در نهادهای آموزشی و متن زندگی
کد خبر: 3741010
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
حجت‌الاسلام شاه‌آبادی عنوان کرد:

عصاره تمام آموزه‌های وحیانی در خطابه غدیر/ توجه به خطبه در نهادهای آموزشی و متن زندگی

گروه اندیشه ــ شاه‌آبادی ضمن تأکید بر این نکته که «خطابه غدیر» چکیده تمام آموزه‌های الهی است که طی 23 سال به پیامبر(ص) وحی شد، از ضرورت توجه به این خطبه در نهادهای آموزشی و قرار گرفتن آن در متن زندگی مردم سخن گفت. وی ضمن اشاره به اینکه واقعه عاشورا نتیجه غفلت از غدیر است، بی‌توجهی به این واقعه تاریخی را عامل بروز مصائب آینده توصیف کرد.

عصاره تمام آموزه‌های وحیانی 23 سال دعوت پیامبر(ص) در «خطابه غدیر»

به گزارش ایکنا؛ پیامبر اکرم(ص) در آخرین سفر حج خود موسوم به «حجةالوداع» به ابلاغ یکی از مهم‌ترین مبانی دین مبین اسلام پرداختند و مأموریت خود در زمینه هدایت بشریت را به کمال رساندند. ایشان در خطابه غدیر علاوه بر اعلام ولایت و وصایت امیرالمومنین(ع) از همگان پیمان گرفتند که پیام روز غدیر را نسل به نسل منتقل کنند.
متأسفانه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) امت اسلام دچار تفرقه و تشتّت شد و پیام غدیر به فراموشی سپرده شد. انحراف از مسیر ولایت منشأ ظهور حوادث سهمگینی در عالم اسلام بود که بارزترین جلوه آن در حادثه عاشورا قابل مشاهده است. باید توجه داشت «فراموشی غدیر» مسئله‌ای است که می‌تواند در عصر ما تکرار شود و مسائل و مصائب بسیاری را دامنگیر جهان اسلام کند.

به همین مناسب با حجت‌الاسلام سعید شاه‌آبادی، مدیر موسسه غدیرشناسی در خصوص مسئله «مهجوریت‌زدایی از غدیر و توسعه فرهنگی علوی در جامعه» به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


شاه‌آبادی در آغاز سخنان خود گفت: همه ما می‌دانیم که پیامبر اسلام(ص) همان‌طور که قرآن را به مردم معرفی کردند و آیات قرآن را بر مردم عرضه کردند به همان شکل و صریح‌تر ولایت اهل بیت(ع) و ولایت امیرالمومنین(ع) را اعلام فرمودند. خود پیامبر(ص) در طول دوره بیست و سه ساله رسالت خویش و به طور خاص در دوره ده ساله‌ای که در مدینه حضور داشتند و حکومت اسلامی تشکیل دادند از هر فرصتی استفاده کردند و فضائل اهل بیت(ع) و مسئله ولایت و خلافت ایشان را به مردم منتقل کردند که بارزترین و مفصل‌ترین نمود آن در خود روز غدیر بود.

خلاصه تمام آموزه‌های وحیانی 23 سال دعوت پیامبر(ص) در «خطابه غدیر»

وی افزود: پیامبر(ص) در جا‌های مختلف و من‌جمله در غدیر، قرآن و اهل بیت خودشان را در کنار هم و هر دو را به عنوان جانشینان خود در بین امت معرفی کردند. در حدیث مشهور به ثقلین فرمودند: «إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا». مورخین نقل می‌کنند وقتی پیامبر به فراز: «فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض» رسیدند دو انگشت اشاره خود را کنار هم قرار دادند؛ یعنی این دو از هم جدا نمی‌شوند و مثل هم و عِدل هم هستند؛ یعنی هیچ یک از این دو بر دیگری برتری ندارد. طرح قرآن، بدون غدیر و ولایت و اهل بیت(ع) طرح ناقصی از قرآن است. همچنین طرح غدیر و ولایت و اهل بیت(ع) بدون توجه به قرآن نیز طرح ناقصی از غدیر و ولایت اهل بیت(ع) است.
مدیر موسسه غدیرشناسی با تأکید بر ضرورت توجه به واقعه غدیر ادامه داد: بنابراین ما که با گسترش فعالیت‌های قرآنی در کشور مواجهیم یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که در رفع مهجوریت از غدیر باید اتفاق بیفتد این است که همه مجموعه‌های قرآنی کشور به موازات فعالیت‌های قرآنی خودشان فعالیت‌های غدیری و اهل بیتی و ولایی تعریف کنند. اگر بخواهند قرآنی که مدّنظر خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) بود را به مردم معرفی بکنند باید به عترت هم توجه کنند. ما باید برای غدیر و ولایت با همه ابعادش جایگاه خاص قائل شویم. در همه بخش‌های مربوط به اهل بیت(ع) نیز خود غدیر ویژگی خاص و شاخص دارد.
شاه‌آبادی در ادامه اظهار کرد: فعالیت در مورد عزاداری سیدالشهدا یک فعالیت غدیری و اهل بیتی است. بالاخره سیدالشهدا فرزند امیرالمومنین(ع) است و راه و مکتبی که ارائه کرده است راه و مکتب امیرالمومنین(ع) است. اما باید بدانیم تمام حضرات معصومین(ع) در ذیل غدیر و واقعه غدیر و در ذیل عنوان امیرالمومنین(ع) تعریف می‌شوند. نکند در خود فعالیت‌های منتسب به اهل بیت(ع) موضوع غدیر و ولایت به فراموشی سپرده شود؛ کما اینکه برخی افراد از دو ماه قبل از عاشورا روزشمار عاشورا راه می‌اندازند. فکر نمی‌کنیم این کار ما عید غدیر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟!
وی در ادامه ضمن اشاره به تبعات فراموشی غدیر خاطر نشان کرد: گرچه دوستانی که این کار را انجام می‌دهند عشق حسینی خود را ظهور و بروز می‌دهند، اما باید حواسمان جمع باشد. ما قائلیم فراموشی غدیر سبب بروز مصیبت‌های ناگواری مثل تاسوعا و عاشورا شد. مصائبی که بر اهل بیت(ع) وارد شد و ما عزادار آن مصائبیم و کوتاهی هم نباید بکنیم ناشی از غفلت نسبت به آموزه‌های غدیر بود. بنده به عنوان یک طلبه از مبلغین درخواست می‌کنم نکند در منبری از عاشورا صحبت کنند، اما نسبت به غدیر بی‌تفاوت باشند و از مسائل مربوط به غدیر صرف نظر کنند.

مدیر موسسه غدیرشناسی گفت: اگر واقعیت غدیر به درستی تبیین می‌شد ما شاهد این وقایع نبودیم. جدی نگرفتن موضوع غدیر باعث می‌شود ده‌ها هزار نفر هفتاد روز قبل از رحلت پیامبر(ص) در آن اجتماع بزرگ و بی‌نظیر سه روز توقف کنند و پیامبر از آن‌ها بیعت بگیرد، اما پیام آن روز به فراموشی سپرده شود. فراموشی غدیر در ابتدا اتفاق کوچکی قلمداد شد، اما بیش از پنجاه سال نگذشت که در اثر فراموشی غدیر امام حسین(ع) با آن وضعیت به شهادت رسید.

 خلاصه تمام آموزه‌های وحیانی 23 سال دعوت پیامبر(ص) در «خطابه غدیر»

وی افزود: اگر فراموشی غدیر وقایعی مثل تاسوعا و عاشورا را پیش می‌آورد، امروز هم غفلت از غدیر می‌تواند منشأ بروز مصائب و فجایع شود. امروز هم اگر بخواهیم وقایعی از جنس عاشورا اتفاق نیفتد باید مراقب باشیم مثل آن صد و بیست هزار نفر نشویم. بخش عظیمی از آن صد و بیست هزار نفر شاهد بودند و دیدند، اما غفلت کردند و اهمیت موضوع را نفهمیدند.

شاه‌آبادی ضمن انتقاد از جای خالی خطابه غدیر در برنامه‌ریزی نهاد‌های آموزشی اضافه کرد: راهکار دوم بنده برای مهجوریت‌زدایی از غدیر این است که خطابه غدیر به زندگی مردم بیاید. متاسفانه بسیاری از روحانیون و طلاب ما تا سال‌های سال بعد از تحصیلشان با خطبه غدیر کار ندارند و اگر هم کار داشته باشند بر اساس علاقه شخصی است. به نظر من خطابه غدیر از نهج‌البلاغه مهم‌تر است. خطابه غدیر از لسان پیامبر(ص) است. در خطابه غدیر از زبان پیامبر دارد جایگاه ولایت بیان می‌شود. پیامبر(ص) می‌دانست این آخرین خطابه اوست. همه آنچه را که خداوند به او وحی فرموده و او از آموزه‌های الهی دریافت کرده است را در یک خطبه به مردم آموزش داد؛ لذا فشرده همه قرآن و معارفی که در بیانات اهل بیت(ع) آمده است در خطابه ارزشمند غدیر موجود است.

گفت‌وگو از مصطفی شاکری
انتهای پیام
captcha