«شفافیت»؛ مانع از شکل‌گیری رانت در اقتصاد
کد خبر: 3741057
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
رانت؛ جلوه‌ای از مظاهر مفاسد اقتصادی/بخش دوم

«شفافیت»؛ مانع از شکل‌گیری رانت در اقتصاد

گروه سیاست و اقتصاد - رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی گفت: ما با شفافیت و برخورداری از سیستم می‌توانیم مانع از شکل‌گیری رانت در اقتصاد شویم.

«شفافیت» مانع از شکل‌گیری رانت در اقتصادمحسن شرکا، رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در‌خصوص علل شکل‌گیری رانت در اقتصاد اظهار کرد: دو نوع رانت مثبت و منفی وجود دارد. رانت منفی در کشور ما رایج بوده که ناشی از عدم حاکمیت سیستم است.

وی افزود: زمانی که تصمیم به اشخاص و افراد بازمی‌گردد، فساد ایجاد می‌شود. نظام مالیاتی ما مبتنی بر سیستم نیست بلکه نظامی ممیز محور است. به همین جهت فساد شکل می‌گیرد؛ در واقع نبود سیستم سبب ایجاد فساد می‌شود.

شرکا با بیان اینکه رانت منفی همواره فساد را به دنبال دارد، عنوان کرد: کشور ما چند سالی است که با اختلاس‌ها و مسائلی از این دست درگیر است. تمام این موارد به دلیل نبود سیستم، وجود رانت منفی، عدم شفاف بودن اطلاعات و نبود یک ویترین برای مشاهده فعالیت های همه افراد رخ می دهد.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع خراسان رضوی گفت: در آمریکا قانونی وجود دارد که هر فرد می‌تواند به صورت محرمانه اختلاس یا جرمی را اطلاع دهد و مصونیت حقوقی و قضایی داشته باشد. حتی درصدی از کشف آن اختلاس یا جرم را نیز به خود او می‌دهند. به همین جهت است که همه چیز باید در ویترین و آشکار باشد؛ در غیر این صورت فساد رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ما با شفافیت و داشتن سیستم می‌توانیم مانع از شکل‌گیری رانت در اقتصاد شویم، تصریح کرد: باید سیستم و نرم‌‎افزار حاکم شود، اشخاص دخالت نداشته باشند و سلیقه شخصی در کار نباشد در غیر این صورت فساد ایجاد می‌شود که ایجاد شده است. به قول مسئولان و مردم فساد در کشور ما نهادینه شده که این یک فاجعه است.

شرکا در خصوص شاخصه‌های اقتصاد رانتی بیان کرد: شاخصه‌های اقتصاد رانتی سقوط، ورشکستگی، رکود و فساد است. ظرف یکی دو ماه گذشته دولت 33 بخشنامه در خصوص ارز صادر کرده که این امر نشان‌دهنده عدم حاکمیت سیستم، نبود تعقل و شتاب‌زدگی بوده که مشکل ایجاد کرده است.

انتهای پیام

captcha