استیضاح کرباسیان مشکل اقتصاد ایران را برطرف نمی‎کند/ ضرورت استقلال بانک مرکزی
کد خبر: 3741107
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
عضو کمیسیون عمران مجلس:

استیضاح کرباسیان مشکل اقتصاد ایران را برطرف نمی‎کند/ ضرورت استقلال بانک مرکزی

گروه اقتصاد ــ علوی اظهار کرد: با رفتن یک وزیر، مشکلات اقتصاد کشور برطرف نمی‎شود؛ چراکه همه آنان از یک سیاست تبعیت می‎کنند و مشکلات اقتصادی ایران ریشه در عوامل متعددی همانند ساختارها، فساد و شرایط گذشته دارد.

به گزارش ایکنا، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زده‌اند و این جلسه نیز فردا یکشنبه 4 شهریورماه برگزار می‌شود. فارغ از انگیزه‎های سیاسی که در پشت هر استیضاح می‎تواند وجود داشته باشد، عده‎ای معتقدند شرایط بد اقتصادی که اکنون دامن کشور را گرفته است عامل اصلی استیضاح کرباسیان است؛ هرچند که برخی نیز معتقدند با برکناری یک وزیر و آمدن وزیر دیگر، مشکلی برطرف نمی‎شود.
سیاست‌گذاری‌های ما متکی به فرد است
سیداحسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره استیضاح وزیر اقتصاد گفت: بنده معتقدم با رفتن یک وزیر، مشکلات اقتصاد کشور برطرف نمی‎شود؛ چراکه همه آنان از یک سیاست تبعیت می‎کنند. الان سیستم، شبکه و نهاد مناسبی نداریم که همه برنامه‎ها در آن حلاجی شده و در مورد اقتصاد کشور برنامه‌ریزی شود بنابراین چنین اقدامی مشکل‌گشا نیست.
وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های ما متکی به فرد است و به همین دلیل اگر وزیر دیگری بیاید، باز هم از سیاست‌های قبلی پیروی خواهد کرد و نتیجه‎ مناسبی در پی نخواهد داشت بنابراین بنده بعید می‎دانم بتوان با این کارها اقتصادی مملکت را درست کرد.
نیازمند استقلال بانک مرکزی هستیم
علوی اظهار کرد: به نظرم قانون در برخی موارد نیازمند تنقیح و اصلاح است. همچنین نیازمند استقلال بانک مرکزی هستیم اما به این بانک استقلال ندادیم و در اختیار دولت است و دولت هم هرگونه که مایل است با آن رفتار می‎کند. حال اگر شما یک وزیر را بردارید و یاد اگر هم اصلا وزیری در کار نباشد، مگر قرار است چه اتفاقی رخ دهد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وقتی در کشوری تحریم وجود دارد، همه تفکرات تقریبا به شکل یک ُبردار مخالف هم هستند بنابراین آمدن و رفتن یک وزیر مشکلی برطرف نمی‎شود بلکه باید بنیان کار را درست کنیم و مثلا به عنوان استقلال بانک مرکزی برویم که هر دستوری رئیس جمهور می‎دهد ناچار به اجراء نباشد.
وزیر اقتصاد توان مقابله با فساد اداری را ندارد
منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در خانه ملت افزود: همچنین با مشکل فساد و قاچاق مواجه هستیم. آیا وزیر صنعت می‎تواند جلوی قاچاق را بگیرد و اگر می‎تواند پس چرا بقیه اینکار را نکردند. مسائل فساد اداری و بوروکراسی از دیگر مشکلاتی هستند که با آن مواجه هستیم اما آیا وزیر اقتصاد می‎تواند جلوی این بوروکراسی را بگیرد. بنده معتقدم قطعا چنین توانی را ندارد.
علوی یادآور شد: اینها مسائلی هستند که به عملکرد گذشته ما مربوط هستند و به این سادگی هم برطرف نمی‎شوند بلکه باید به مرور زمان آنها را برطرف و همه هم باید برای رفع این مشکلات اراده کنیم.
استیضاح حق نمایندگان است
عضو کمیسیون عمران مجلس درباره سرانجام استیضاح زیر اقتصاد گفت: البته این از حقوق نمایندگان است که سؤال یا استیضاح کنند، کما اینکه خود بنده هم در بسیاری از این استیضاح‎ها شرکت کرده‌ام اما معتقدم باید در این بخش درنگ بیشتری کنیم تا روشن شود آیا یک نفر مقصر است یا یک عده و سیستم در این زمینه دخیل هستند.
منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در خانه ملت در پایان عنوان کرد: همچنین باید بررسی کنیم که شرایط گذشته چه نقشی در مشکلات اقتصادی کنونی دارد؛ بنابراین بنده معتقدم استیضاح حق نمایندگان است اما این اقدام در شرایط کنونی نمی‎تواند به اقتصاد کشور کمک چندانی کند.
گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام

 

captcha