افزایش 100 درصدی حمایت از موسسات قرآنی/ پرداخت حمایت‌ها تا پایان سال/ طراحی جشنواره‌ای بزرگ در حوزه عترت
کد خبر: 3741208
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
فقهی‌زاده بیان کرد:

افزایش 100 درصدی حمایت از موسسات قرآنی/ پرداخت حمایت‌ها تا پایان سال/ طراحی جشنواره‌ای بزرگ در حوزه عترت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حمایت از موسسات قرآنی رشدی دو برابری داشته است، از پرداخت این حمایت تا پایان سال خبر داد و گفت: امسال همچنین در تلاش هستیم تا جشنواره دو سالانه بزرگی را در حوزه عترت راه‌اندازی کنیم.

افزایش 100 درصدی حمایت از موسسات قرآنی/ پرداخت حمایت‌ها تا پایان سال/ طراحی جشنواره‌ای بزرگ در حوزه عترت

به گزارش خبرنگار ایکنا، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بعدازظهر امروز چهارم شهریورماه به مناسبت هفته دولت در استودیو برنامه افق رادیو قرآن حضور یافته بود، به گفت‌وگو با مجری این برنامه نشست.
فقهی‌‌زاده در ابتدای این گفت‌وگو به بیان رویکردها و اقدامات این معاونت در دولت جدید پرداخت و گفت: با توجه به اینکه از ماه‌های اول دولت دوازدهم توفیق خدمتگزاری پیدا کردم، لذا اگر بگویم که این اقدامات و رویکردها متعلق به دولت دوازدهم است، چندان بی‌راه نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه این رویکردها در شکل‌گیری اقدامات بسیار نقش دارد و به نوعی بازتاب رویکردها را در اقدامات می‌توانیم پی‌جویی کنیم، افزود: این رویکردها مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اگرچه تبلور آن در منش و روش معاونت قرآنی دیده می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اولین رویکرد این معاونت را ارتباط و تعامل مناسب با فعالان قرآن و عترت و نخبگان این حوزه عنوان کرد و با تأکید بر اینکه نباید تنها به ظاهر بسنده کنیم، گفت: بدون شک پشتوانه عظیمی برای منابع قرآن کریم و عترت طاهره وجود دارد، تلاش می‌کنیم تا بن‌مایه‌های عمیق فعالیت‌های قرآنی را در تعامل با نخبگان این حوزه دریافت کنیم و آن را در اقدامات اساسی جریان دهیم.
فقهی‌زاده بیان کرد: با درک روشنی که از این قضیه وجود داشته است، از همان ابتدا وارد این بحث شده‌ایم. بر همین اساس ارتباطاتی با برخی مراجع عظام تقلید داشته‌ و از افاضات آنها بهره‌منده شده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به دیدار با آیات عظام «جعفر سبحانی» و «جوادی آملی» و برخی دیگر از بزرگان حوزه قرآن و عترت همچون استاد «قرائتی» اشاره کرد. علاوه بر این نیز در جلسات دیگر با برخی دانشگاهیان موثر، ارتباطات خوبی را رقم زده‌ایم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان دومین رویکرد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم پرداخت و گفت: رویکرد دیگر ما توجه به ظرفیت‌ و فر‌صت‌ فضای مجازی و کوشش برای گسترش فعالیت‌های قرآنی به این فضا است. در حال حاضر دوره‌ای نیست که به کلاس‌های آموزشی صرف بسنده کنیم. اگر ما به محتوا توجه نکنیم، بدون شک به وظایف خود به صورت تام عمل نکرده‌ایم. لذا تلاش کرده‌ایم تا برنامه‌هایی را در این زمینه طراحی کنیم. البته از زمان تصدی معاونت حجت‌الاسلام «حشمتی» این کار صورت گرفته است که در دوره جدید ادامه پیدا کرده و ارتقاء یافته است.
فقهی‌زاده عنوان کرد: رویکرد سوم ما در این معاونت، تقویت به کارگیری ابزارهای رسانه‌ای و هنری در ترویج قرآن و عترت و در عین حال عدم اکتفا به بحث هنر است. ما به هنر به معنای مصطلح آن اکتفا نمی‌کنیم، هنر و ادبیات و رسانه و هر آنچه که وظیفه بلاغ دینی را بتواند انجام دهد، هرگز محصور و منحصر در یک ابزار نیست، ما این ابزارها را دنبال می‌کنیم و در حد توان سعی می‌کنیم با نیروهایی که در اختیار داریم، از این وضعیت استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: رویکرد دیگر ما در دولت دوازدهم که بر خلاف گمانه اول من بسیار مورد توجه قرار گرفت، توجه خاص به فعالیت‌های علمی، تبلیغی و ترویجی حوزه عترت بوده است که به مثابه ثقل اصغر مورد توجه قرار گرفت. این موضوع با طراحی کردن بخش عترت در نمایشگاه قرآن اجرا شد. این فعالیت‌ها در حوزه‌هایی همچون بعثت، غدیر، عاشورا، مهدویت و امام رضا(ع) تجلی یافته است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به برگزاری جلساتی به منظور تعریف جشنواره‌ای دوسالانه با عنوان جشنواره دو سالانه «حکمت و نیایش» اشاره کرد و گفت: این جشنواره به عنوان فعالیتی در آستان نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است که در موضوع عترت قرار می‌گیرد. این یک جشنواره ملی در حوزه پژوهشی، ادبی، هنری، رسانه‌ای، خطبه‌خوانی و حفظ این دو کتاب ارزشمند است که بی‌گمان نخستین جشنواره‌ای است که با این ابعاد و به این گستردگی برگزار می‌شود.
فقهی‌زاده رویکرد دیگر این معاونت را نگرش دانش بنیان به اجرای برنامه‌های کلان بنیان ملی عنوان کرد و افزود: ما تلاش کرده‌ایم تا هرگز به دامن خرافه‌ها نرویم و نگاهی عوامانه به فعالیت‌ها نداشته باشیم. آنچه که مراجع علمی و نیروهای علمی - پژوهشی و فرهنگی اصیل ما درباره قرآن و عترت در دست دارند، بسیار ارزشمند و مورد احترام است. اینها قابل عرضه و تهدی هستند. آنچه میراث علمی قرآن و عترت تلقی می‌شود در بین علمای برجسته مسلمان بسیار ارزنده است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: تلاش برای نشان دادن اهتمام جدی نظام در عرصه‌های گوناگون در حوزه بین‌الملل و جهان اسلام یکی دیگر از رویکردهای ما بوده است. متأسفانه به خاطر بدرفتاری‌ها و بدمنشی‌های رقیب، متهم به این هستیم که کار چندانی برای قرآن انجام نداده‌ایم، غافل از اینکه بن‌مایه‌های اصلی تشکیل نظام اسلامی بدون شک بر پایه‌های استواری از مفاهیم قرآن و تفسیر عترت بوده است. این بر جهانیان روشن نشده بود و لذا ما اقداماتی را در این راستا تعریف کردیم که تهیه نشریه‌ای به چهار زبان عربی، انگلیسی، اردو و فرانسوی در نمایشگاه قرآن از جمله این فعالیت‌ها بوده است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد دیگر این معاونت را هدایت فعالیت‌های موسسات به سمت حوزه هنر و ادبیات عنوان کرد و گفت: حقیقت این است که باید به آموزش‌های معمول و سنتی و متداول که همه جا رایج بوده و بر ضرورت آنها پافشاری داریم اکتفا نکنیم، لذا این فعالیت‌ها را باید به فرهنگ و ادبیات و رسانه گسترش دهیم.
فقهی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه خودمان را محصور در رویکردها نکرده‌ایم، بیان کرد: اگر ببینیم برخی رویکردها اولویت بیشتری دارند، اولویت می‌دهیم. این اولویت‌ها طراحی شد به این خاطر که احساس کردیم می‌تواند مبنای نگرش و عملکرد ما در سال‌های آتی قلمداد شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد اینکه فعالیت نخبه پروری در بحث قرآن در کشور بسیار عالی بوده، اما در سایر حوزه‌های قرآن و اقدامات عمومی غافل بوده‌ایم، گفت: این کاملاً صحیح است، در این بین متولیان فرهنگی، تربیتی و قرآنی کشور وظیفه چند برابری دارند. بدون تردید آنچه که در مقام تربیت و تزکیه مهم‌تر است، الگودهی عملی است. یعنی معلمان قرآنی موفق‌تر هستند که غیر از آنچه بر زبان می‌آورند، در عمل نیز متجسم کنند. برخی از اشکالات به اینکه الگوهای عملی کمتر به میان آمده است، بازمی‌گردد. بهترین نقش را در تربیت الگودهی عملی دارد، لذا باید دانش آموزان و نوجوانان را به عرصه مطالعه آثاری که زندگی دشوار مردان خدا را نشان داده است، ترغیب کنیم.
فقهی‌زاده در ادامه صحبت‌های خود در برنامه افق رادیو قرآن در مورد بیمه فعالان قرآنی نیز بیان کرد: ارتباط نزدیکی با مسئولان صندوق هنر که بیمه فعالان قرآنی یکی از شاخه‌های آن است، برقرار کرده‌ایم. از آبان ماه سال قبل که در این مسئولیت خدمت می‌کنم، تعداد بیمه شده‌ها حدود 4000 نفر بود که این رقم در حال حاضر به حدود 7000 نفر رسیده است و تا یک یا دو ماه دیگر یک یا دو هزار نفر دیگر بر این تعداد افزوده خواهد شد.
وی همچنین به برنامه‌هایی که برای حمایت از موسسات در نظر گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: یکی از فلسفه‌های معاونت جهت‌دهی صحیح به فعالیت‌های قرآنی پراکنده است. لذا مشارکت در جهت‌دهی و هدایت موسسات از اقداماتی است که صورت گرفته است. با توجه به اینکه در بخش حمایت‌ها یک سری وظایف داریم و در عین حال به خاطر مشکلات مالی و اعتباری که دامنگیر بسیاری از مراکز شده است، لذا حمایت‌های ما برنامه‌ای خواهد بود.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در بخش پایانی صحبت‌های خود افزود: در سال 96 حدود 30 میلیارد ریال حمایت برنامه‌ای از فعالیت‌های قرآن و عترت موسسات مردمی داشته‌ایم. با کمال افتخار حمایت از مناطق محروم و مرزی بیشتر از مناطق برخوردار و مرکزی کشور بوده است. در سال 97 با تأکید مسئولان این بخش حمایت از برنامه‌های محتوایی و فعالیت‌های جدید موسسات مردمی را به بیش از دو برابر افزایش داده‌ایم که امیداریم تا پایان سال پرداخت شود.
همچنین در بخش دیگری از این برنامه رادیویی محمدرضا مسیب‌زاده، مسیب‌زاده مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز مهمان تلفنی بود و به برخی سوالات پاسخ داد.
مسیب‌زاده به برنامه‌های اجرا شده توسط وزارت آموزش و پرورش طی هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم برنامه‌های قرآنی از جمله مسابقات قرآن و عتر ت و نماز دانش آموزان و فرهنگیان به خوبی انجام شد. با برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها یک برنامه دیگر باقی مانده است که شامل دوره آموزشی مدیران مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش است که در ابتدای مهرماه در شهر نیشابور برگزار می‌شود.
مدیرکل مرکز قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش آموزان اشاره و اظهار کرد: پس از راه‌اندازی این دبیرخانه سه جلسه ستاد برگزاری مسابقات نیز تشکیل شده است و ادامه خواهد داشت. دبیرخانه امر به معروف و نهی از منکر را نیز در دستور کار داریم. همچنین برای سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان که بعد از آغاز مدارس و در مهر ماه امسال است آماده خواهیم شد. مرحله اول این مسابقات مرحله آموزشگاهی است که اهمیت زیادی دارد و در حال فراهم کردن مقدمات آن هستیم.
مسیب‌زاده در پایان به شکل‌گیری نهضت حفظ قرآن در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: امسال حفظ جزء 30 قرآن کریم به عنوان یک فعالیت محوری در آموزش و پرروش مورد حمایت ویژه وزیر و معاون وزیر قرار گرفته است و از همین‌ جا از دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا دعوت می‌کنم تا به این نهضت بپیوندند.

انتهای پیام

captcha