سبقت آموزه‌های غیردینی در جامعه/ متولیان دینی به دنبال حل مشکل باشند
کد خبر: 3741253
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷

سبقت آموزه‌های غیردینی در جامعه/ متولیان دینی به دنبال حل مشکل باشند

گروه اجتماعی - مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در فضای کنونی که تبلیغات متنوع در تلاش برای کم‌رنگ کردن کارکرد دین در جامعه است، اقدام تبلیغی متقابل برای نمایاندن چهره متعالی دین باید از سوی عالمان دینی صورت پذیرد، اظهار کرد: در صورت عدم برنامه‌ریزی متولیان دینی جامعه، زمینه برای جایگزینی آموزه‌های معارض دین فراهم خواهد شد.

سبقت آموزه‌های غیردینی در جامعه/ متولیان دینی به دنبال حل مشکل باشند

هادی زینی ملک‌آباد، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: در جامعه اسلامی اساساً باید رابطه میان دانش‌آموزان در هر سطحی با خبرگان دینی وجود داشته باشد تا در چارچوب دین، دانش‌آموزان از یک سو به دانشی که کسب می‌کنند جهت توحیدی دهند و از سوی دیگر آن آموزه‌های ضروری دینی را که برای موفقیت در دنیا و سعادت آخرت لازم است به دست آورند.
وی با اشاره به اینکه در این میان از آن رو که دانش‌آموزان در ابتدای مسیر دانش اندوزی هستند، ارتباط آن‌ها با فضای دینی اهمیتی دو چندان دارد، افزود: از نظرگاه مبانی تعلیم و تربیت، معلم و استاد به عنوان مهم‌ترین بخش از فضای تربیتی تأثیر بسزایی در فرایند یادگیری دارد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف دانش، در مدارس از آموزش‌های متنوع برخوردار می‌شوند و هر روز تکنیک‌های مختلف آموزشی مهارت‌های تازه‌ای را به دانش‌آموزان در راستای یادگیری ارائه می‌دهد.
زینی ادامه داد: با مشاهده ساده‌ای می‌توان دریافت ارتباط دانش‌آموزان در حوزه دینی با فضاهای آموزشی مرتبط هر روز اگر نتوان گفت کمتر می‌شود اما به طور قطع می‌توان گفت از نظر به روز رسانی و جاذبه نسبت به سایر حوزه‌های علمی و مواد درسی مصوب آموزشی تغییر چندانی نمی‌کند.
وی اظهار کرد:‌ یکی از ابتدایی ترین اصول آموزشی که آموزه‌های قرآنی و روایی فراوانی مؤید آن است ارتباط دانش اندوز با آموزگار دانش است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد:‌ در حوزه علوم دینی برای تحول در اندیشه، تمایلات و سپس کردار دانش‌آموزان، ارتباط با عالمان دینی در فضای متنوع و پرشتاب علمی امروز بیش از گذشته لازم است اما در عمل با وجود تلاش‌های صورت گرفته، برنامه ریزی و سامان دهی مناسبی در این خصوص وجود ندارد.

عدم توجه کافی از سوی متولیان
زینی ادامه داد: نهادهای رسمی با قرار دادن برخی دروس اندک نسبت به نیازهای دینی و معنوی دانش‌آموزان اقناع می‌شوند و جز در مواردی که به صورت خودجوش تمایلاتی در دانش‌آموزان برای حضور در فضاهای دینی وجود داشته باشد، اقدام فعالانه‌ای از سوی متولیان صورت نمی‌پذیرد.
وی تصریح کرد:‌ در فضای کنونی که تبلیغات متنوع در تلاش برای کم رنگ کردن کارکرد دین در جامعه است، اقدام تبلیغی متقابل برای نمایاندن چهره متعالی دین باید از سوی عالمان دینی صورت پذیرد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: هر چند در این زمینه خانواده نقش بسزایی در جهت دهی به رفتار فرزندان و قرار دادن آن‌ها در فضای دینی دارد اما وظیفه عالمان دینی بیش از گذشته این است که طرح و برنامه‌های متفکرانه‌ای برای این قشر از دانش‌ اندوزان داشته باشند.
زینی ادامه داد: حضور خودجوش عالمان دینی در فضاهای آموزشی، فرهنگی، ورزشی و سایر حوزه‌های حضور اجتماعی تأثیر بسزایی در کم کردن فاصله میان عالمان دین و دانش‌آموزان دارد.
وی با بیان اینکه پس از ایجاد انس زمینه برای انتقال آموزه‌های دین فراهم می‌شود، افزود: در حوزه‌های انتقال آموزه‌های دینی مؤثرترین راه که مورد تأیید متون دینی است، انتقال مفاهیم از طریق رفتار است.

انحرافی که در نتیجه عدم برنامه ریزی برای ارتباط عالمان دینی و دانش‌آموزان ایجاد می‌شود
این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: ‌بی شک چنانچه متولیان دینی در این زمینه دارای برنامه ریزی مناسبی نباشند با توجه نشاط، توان و انگیزه‌ای که در سطوح سنی دانش‌آموزان وجود دارد زمینه برای جایگزینی آموزه‌های معارض دین فراهم خواهد شد.
زینی یادآور شد: از سوی نهادهای رسمی نیز با برگزاری اردوهای دیدار با عالمان دینی می‌توان به راهبردهای علمان دینی سرعت بخشید.
انتهای پیام

captcha