بحران بانکی در غنا و نقش‌آفرینی کشیشان
کد خبر: 3741288
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
وقتی مال‌اندوزی بر خداباوری پیشی می‌گیرد؛

بحران بانکی در غنا و نقش‌آفرینی کشیشان

گروه بین‌الملل - یکی از چالش‌های فضای جامعه مسیحیت امروز غنا دغدغه جدی علمای کلیسایی و بسیاری از پیروان دین مسیح در این کشور در ارتباط با بحران مالی به وجودآمده در بانک‌های این کشور است.

به گزارش ایکنا؛ طی ماه‌های اخیر چندین مؤسسه و بانک در غنا در پی بررسی‌ها و ارزیابی‌ها و کسادی مالی تعطیل شدند. جدای از علل اقتصادی مترتب بر این اتفاق در جامعه غنا، نکته قابل تأمل، توجه و دقت گروهی از اساتید دانشگاهی، رهبران کلیسایی و نخبگان روی جنبه‌های دینی این بحران است.

بنا به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در غنا؛ اخیراً در شبکه‌های اجتماعی (توئیتر) غنا رهبران کلیسایی غنا مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته‌اند و شنیده‌ها حاکی از دخالت‌داشتن برخی کشیشان در بحران بانکی این کشور است.

این انتقادها حاکی از آن است که امروزه در غنا متأسفانه می‌بینیم که برای بسیاری از مردم پول و ثروت جای خدا را در زندگیشان گرفته است. در دل این گونه افراد به جای ایمان به مسیحیت پول جای گرفته و در برخی موارد شاهدیم که عشق به پول چشم داوری و قضاوت عادلانه را از برخی نیز سلب کرده است.

انتقادها در توئیتر به این مسأله اشاره دارد که خدا جایگاه همیشگی خود را دارد ولی تغییر روی داده در میان ما انسان‌ها و مؤسسات مالی در غنا است. نباید فراموش کنیم که بنده پول نشویم و بدانیم پول را باید به صورت صحیح در اختیار گرفت. هیچ وقت خداوند عامل مشکلات ما نیست، بلکه خود بندگان هستند که به علت انحراف، خود و پیرامونشان را دچار مشکلاتی می‌کنند. اشتباه بزرگان کلیسا از یک طرف فساد ایجاد می‌کند و از سوی دیگر این گروه بسیاری از پیروان خود را به انحراف کشیده و اگر تاکنون خداباوری در بین آن‌ها رایج بود آن را به پول‌باوری کشانده و باعث اتفاقی می‌شوند که مدتی است فضای جامعه غنا را درگیر کرده است. سرانجام فرهنگ گروه زیادی از مردم ما به این سو می‌رود تا زمانی که ماشین مدل بالا نداشته باشند، راضی نمی‌شوند و تا خانه‌ای مجلل برایشان فراهم نشود، آرامش نمی‌یابند. این یک طرف هزینه‌هایی است که باید در نخستین مرحله فساد پرداخت، معضل بعدی وام‌های کلانی است که بانک به برخی پرداخت کرده و معلوم نیست عودت آن‌ها به چه صورت خواهد بود.

چه باید کرد؟
نظرات شهروندان غنایی همچنین حاکی است افرادی که به عنوان مدیران مؤسسات و بانک‌ها تعیین شده است نیاز به نظارت و احتمال بسیار جابجایی دارند و این یکی از آن وظایفی است که خدا برای ما تعیین کرده است. امروزه وضعیت طوری شده که برخی مسئولان برای مال‌اندوزی بیشتر با هم رقابت و برای عمل خود هزاران دلیل ارائه می‌کنند.

این که امروزه بسیاری از رهبران مسیحی در غنا احساس وظیفه دخالت در امور رهبری و قدرت را می‌کنند تصوراتی را برایشان پیش می‌آورد که در بسیاری موارد مشکلات و نارسایی‌هایی را موجب می‌شود.

این در حالی است که به تازگی دولت غنا در راستای برقراری مالیات بر درآمدهای کلیسایی و نیز درآمدهای کشیشان کلیسا مالیات قرار داده است و این خود سرو صدای زیادی را در جامعه ایجاد کرده که در جدیدترین آن ها برخی رهبران کلیسایی ضمن انتقاد از دولت در برقراری مالیات بر کلیساها و کشیشان از مسئولان خواسته‌اند که مالیات باید از تمام مؤسسات دینی و از جمله مساجد نیز گرفته شود درحالی که مساجد در این کشور درآمدی ندارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha