شیشه‌ای بودن ساختارهای اقتصادی؛ مهم‌ترین راه جلوگیری از رانت
کد خبر: 3741294
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
رانت؛ جلوه‌ای از مظاهر مفاسد اقتصادی/۳

شیشه‌ای بودن ساختارهای اقتصادی؛ مهم‌ترین راه جلوگیری از رانت

گروه سیاست و اقتصاد - دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بزرگترین کار برای جلوگیری از شکل‌گیری رانت این است که کلیه ساختارهای اقتصادی کشور به شکل شیشه‌ای باشد.

شیشه‌ای بودن ساختارهای اقتصادی؛ مهم‌ترین راه جلوگیری از رانت

فیروز ابراهیمی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص علل شکل گیری رانت در اقتصاد کشور اظهار کرد: هیچ زمان رانت توام با دستاوردهای مثبت نبوده و نخواهد بود. زمانی که اقتصاد غیرشفاف بوده، معمولا رفتارها به گونه‌ای است که رانت را ایجاد می‌کند. ما در حال حاضر در بسیاری از حوزه‌ها این مساله را داریم.

وی با اشاره به سه مورد از مصادیق رانت در کشور عنوان کرد: یک مورد به تاراج بردن 20 میلیارد دلار ذخایر ارزی محدود کشور در یک بازه زمانی یک یا دو ماهه، آن هم در شرایطی است که ما با آمریکا جنگ علنی اقتصادی داریم. آخرین آمار رسمی نشان می‌دهد که 9 میلیارد دلار آن وارد کشور نشده و یا آثاری از آن مشهود و مشخص نیست.

ابراهیمی افزود: یک رانت دیگر نیز در زمینه دادن خوراک در حد رایگان به مجتمع‌های پتروشیمی است. مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها را با ارز دولتی 4200 تومان تامین می‌کنیم اما آن‌ها ارز خود را در بازار ثانویه یا آزاد به قیمت 8 تا 10 هزار تومان می‌فروشند. این یک رانت در پتروشیمی است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در فولاد نیز مساله به همین شکل است. منابع ارزی و ملی کشور را به نوعی به تاراج می‌دهیم بدون اینکه این مواد اولیه به شکل کامل در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد. 

وی اضافه کرد: وجود رانت به عدم شفافیت در حوزه‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های اقتصادی بازمی‌گردد. باید در این قضیه جدیت و اهتمام عملی‌تری از سوی مسئولان شاهد باشیم.

ابراهیمی در خصوص شاخص‌های اقتصاد رانتی تصریح کرد: در راس شاخص‌های اقتصاد رانتی عوام‌فریبی و پوپولیسم قرار دارد؛ یعنی زمانی که برای تامین مایحتاج، ارزاق عمومی مردم و نهاده‌های کشاورزی نیاز به 5 میلیارد دلار ارز داریم، 20 میلیارد دلار به نام کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم در حالی که 90 درصد این‌ها کالاهای اساسی نبوده و وارداتشان برای شرایط حاضر کشور هیچ فایده‌ای ندارد بلکه به تاراج بردن منابع مالی است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: در نهایت بزرگترین شاخص اقتصاد رانتی فساد در بدنه و در راس مدیریت اجرایی کشور و نیز وزارتخانه‌های اقتصادی است. 6000 خودرو بدون اطلاع مبادی رسمی کشور وارد می‌شود. این موارد شاخصه‌های یک نظام اقتصادی و مدیریتی رانتی است که بلای جان اقتصاد کشور شده است.

وی در خصوص راه های جلوگیری از شکل‌گیری رانت در اقتصاد بیان کرد: بزرگترین کار این است که کلیه ساختارهای اقتصادی کشور به شکل شیشه‌ای باشد. به عنوان مثال میزان مالیاتی که ما از فعالان اقتصادی می‌گیریم، میزان تسهیلاتی که می‌دهیم و میزان معافیت‌های گمرکی باید به شکل عیان و قابل دسترس باشد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر این اقتصاد شیشه‌ای وجود داشته باشد و رسانه‌ها نیز آزادی عمل انعکاس این مباحث را داشته باشند، قطعا بخش اعظم فسادها در نطفه خفه شده و جلوی آن‌ها گرفته می‌شود.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: نکته کلیدی‌تر اینکه ما در حال جنگ هستیم و قوانین زمان جنگ باید بر مفسدان اقتصادی حاکم باشد. اکنون مفسد اقتصادی در جبهه آمریکا علیه ملت می‌جنگد. ما در شرایط تحریم بوده و مورد هجوم آمریکا قرار گرفته‌ایم. آمریکا علی رغم 2.5 سال مذاکره برای برجام، به راحتی تعهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشته و از برجام خارج می‌شود و به صراحت جنگ اقتصادی را با عوام‌فریبی تمام علیه ملت اعلام می‌کند.

وی افزود: در داخل باید قوانین زمان جنگ بر ویژه‌خواران، ژن‌های خوب و رانت ‌خوارانی که هم سوی با این اقدام آمریکا هستند، حاکم و با آن‌ها همچون جنایتکاران جنگی برخورد شود تا مردم بتوانند اطمینان خاطری به حاکمیت پیدا کنند و آرامش به روح و روان مردم بازگردد.

ابراهیمی گفت: مردم نسبت به این فسادها و رانت ‌خواری‌ها به گونه‌ای حساس شده‌اند و آستانه تحملشان کوتاه شده و از بین رفته است؛ بنابراین افرادی که به شکل ویژه‌خواری و رانت‌خواری با اقتصاد کشور رفتار می‌کنند، در جبهه آمریکا و مشخصا دشمن مردم هستند.

انتهای پیام

captcha