مسجد ایرانی بمبئی؛ یادگار معماری پارسی+عکس
کد خبر: 3741483
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹

مسجد ایرانی بمبئی؛ یادگار معماری پارسی+عکس

گروه بین‌الملل - مسجد مغول یا ایرانیان، سند بزرگی از معماری پارسی در شهر «بمبئی» هند است. در این مسجد تمام سایه‌های طیف آبی در سراسر دیوارها پراکنده شده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ در میان پیچ و خم‌های تاریک دانگری (جنوب شهر بمبئی)، مسجد مغول یا ایرانیان، سند بزرگی از معماری پارسی است. در این مسجد تمام سایه‌های طیف آبی در سراسر دیوارها پراکنده شده‌اند.

رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو در این باره آورده است: به گفته «لوبنا رفیق»، پژوهشگر موزه‌های آنلاین و راهنمای تورهای بازدیدکننده از این مسجد، مردم به تصور اشتباه این مسجد را ساخته مغولان می‌دانند. در حالی که این مسجد توسط یک بازرگان ثروتمند ایرانی به نام «حاجی محمد حسین شیرازی» ساخته شده است. این مسجد که در سال 1860میلادی ساخته شده به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های فرهنگ ایرانی به شمار می‌رود و به منظور ارائه اقامتگاه برای انجام فرائض دینی ایرانیان آواره ساخته شد.

سالیان سال پیش به دلیل خشکسالی و تنگدستی، بسیاری از ایرانی‌ها خانه‌های خود را ترک کردند و به سایر نقاط جهان مهاجرت کردند. بسیاری از شیعیان ایران که متعلق به فرقه اثنی عشری بودند به بمبئی آمده و در منطقه«بندی» اقامت گزیدند. مسجد با کمک‌های مالی دیگر بازرگانان ثروتمند ایرانی و تجاری که برای کسب و کار به شهر آمده بودند، ساخته شد. معماری این مسجد با توجه به پیوند قوی ایرانیان با آن، به طور چشم‌گیری با طرح‌های معماری سایر مساجد در سراسر شهر متفاوت است.

 نکته حائز اهمیت در مورد این مسجد این است که از جزئیات معماری مساجد ایران تقلید کرده است. به طور مثال مسجد بدون گنبد و دارای دو مناره است.

لوبنا در این باره افزود: علاوه بر ساختار مسجد، تزئینات آن نیز علم زیبایی‌شناسی فارسی را نشان می‌دهد. با نگاهی نزدیک‌تر، اشعار ایرانی را بر روی پله‌های هدایت‌شونده به سالن نمازگزاران می‌بینیم. علاوه بر این، لوسترها و فرش‌های داخل سالن نماز و کاشی‌های آبی که سرتاسر مسجد را پوشش می‌دهند، همه از ایران وارد شده‌اند. مسجد همچنین دارای نمونه‌های خوبی از خوشنویسی اسلامی است که می‌توان آنها را در مناره‌ها و بالای در ورودی به سالن نماز، جایی که آیه‌های قرآن به خوشنویسی باستان، نوشته شده‌اند مشاهده کرد.

زنان نمی‌توانند وارد سالن اصلی این مسجد شوند و یک اتاق کوچک در کنار سالن اصلی برای آنها ساخته شده که فقط اجازه ورود به این قسمت را دارند و این یکی از معدود مساجدی است که این بخش مختص زنان را دارد.

 داخل هر دو سالن نماز، سقف‌های تزئینی، لوسترهای نفیس و فرش‌های مجلل قرار دارند. در محوطه بیرون سالن نماز، یک حوضچه مستطیلی بزرگ به عنوان مرکز حیاط عمل می‌کند که محل ایستگاه‌های آب آشامیدنی، نیمکت‌های سنگی و درختان سرسبز در اطراف است.

بنا به گفته لوبنا این مسجد مکانی بسیار ویژه برای جامعه شیعه است و در زمان محرم نزدیک به 200 هزار شیعه برای برپایی مراسم سوگواری محرم در این مکان جمع می‌شوند. وی در آخر افزود: این مسجد واقعا دیدنی است، نه فقط به عنوان یک مکان زیبا، بلکه به عنوان مکانی که گردهمایی مردم در راستای اعتقاداتشان را نشان می‌دهد.

مسجد ایرانی بمبئی؛ یادگار معماری پارسی+عکس

مسجد ایرانی بمبئی؛ یادگار معماری پارسی+عکس

مسجد ایرانی بمبئی؛ یادگار معماری پارسی+عکس

مسجد ایرانی بمبئی؛ یادگار معماری پارسی+عکس

انتهای پیام

captcha