فضایی که آتش به جان عاطفه می‌اندازد
کد خبر: 3741631
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
در نشست ایکنا بررسی شد؛

فضایی که آتش به جان عاطفه می‌اندازد

گروه اجتماعی - امروزه فضای مجازی در برخی از خانواده‌ها تبدیل به آتشی شده که عاطفه را در این کانون می‌سوزاند و باید برای خاموش کردن این آتش چاره‌ای اندیشید.

فضایی که آتشی به جان عاطفه می‌اندازد

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، در دوران مدرن و رسانه‌های اجتماعی، قوانین روابط تغییر کرده است. سهولت استفاده و دسترسی به فناوری به طور فزاینده‌ای تاثیر زیادی در رابطه با افراد دیگر گذاشته است. بدون تردید فضای مجازی، قوانین دوستیابی و رابطه‌های زناشویی را نیز تغییر داده است.
چند سالی است که طلاق عاطفی بسترسازی از طلاق‌های امروزی شده و آثار مخرب فردی و اجتماعی بسیار زیادی بر افراد خانواده به ویژه بر فرزندان گذاشته است.
بالا رفتن سطح امکانات و پیشرفت تکنولوژی نه تنها گره از مشکلات زندگی بشر باز نکرده بلکه آتش اختلاف و برخی مشکلات زندگی مانند جدایی، از بین رفتن حرمت‌ها و گسسته شدن روابط بین اعضای خانواده را نیز بیشتر کرده است.

جایگزین شدن شبکه‌های مجازی به جای ارتباط و تعامل بین زوج‌ها
در حال حاضر مشکلات اقتصادی، اعتیاد و عدم تفاهم همه از مسائلی هستند که باعث جدایی و گسسته شدن روابط عاطفی و احساسی افراد می‌شود که شاید ریشه اصلی آن را بتوان زندگی بی روح، خشک، خالی از شادی و نشاط دانست که این روزها با گسترش فضای مجازی نیز بیشتر شده است.
یکی از مشکلات جامعه ما جایگزین کردن شبکه‌های مجازی به جای ارتباط و تعامل بین زوج‌ها است که زن و مرد ناخواسته درگیر ارتباط‌های پوچ و نادرست می‌شوند که تنها راه آن این است که زن و شوهر ارتباط خود را مدیریت کرده و با انجام تفریحات سالم و مشترک روابط بین اعضای خانواده را مستحکم و به جای این که محبت واقعی را در فضاهای مجازی پیدا کنند، با در کنارهم بودن،انجام کارها و تفریحات مشترک بزرگ کردن حسنات و نادیده گرفتن ایرادها، ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده را مستحکم تر کنند.
ایکنا در نشستی با عنوان« فضای مجازی و طلاق عاطفی» به آسیب‌های استفاده بیش از حد زوجین از فضای مجازی و راه‌های برون رفت از این بحران پرداخته است.

گفت‌وگو؛ سدی در مقابل طلاق عاطفی
معصومه حافظیان، روانشناس بالینی در این نشست اظهار کرد: امروزه مکالمه عاطفی بین زن و شوهر بین 10 تا 20 دقیقه در روز در خانواده‌ها رسیده است که یکی از دلایل وجود این امر، فضای مجازی است.
وی با بیان در فضای مجازی افراد بدون نشان دادن هویت واقعی خود فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: زمانی که همسران نیازهای یکدیگر را برطرف نمی‌کنند رفع این نیازها در فضای دیگری صورت می‌گیرد.

فضایی که آتشی به جان عاطفه می‌اندازد
رویکرد سلبی به تنهایی پاسخگو نیست
این مشاور خانواده با بیان اینکه در سنین نوجوانی به خصوص استفاده بیش از حد از این فضا افزایش می‌یابد، افزود: رویکرد سلبی در این موارد اصلا جوابگو نیست و باید یک جایگزین برای آن فراهم کرد.
حافظیان با اشاره به اینکه رسانه‌ها، مسئولین و والدین فضایی را تعیین و قوانینی را معین کنند که در ساعات خاصی از روز از فضای مجازی استفاده شود.
وی اظهار کرد: گاهی والدین برای این کار، به زور و اجبار روی می‌آورند که در این مواقع به ظاهر فضای مجازی کنار گذاشته می‌شود اما استفاده پنهانی از آن شکل می‌گیرد.
این روانشناس بالینی بیان کرد: باید اعضای خانواده با مشورت یکدیگر و تعامل استفاده از فضای مجازی را محدود و از آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری کنند.
حافظیان با بیان اینکه زمانی که عاطفه و گفت و گو در بین اعضای خانواده ایجاد شود، افراد کمتر سمت فضای مجازی می‌روند، یادآور شد: طلاق عاطفی در نتیجه از بین رفتن گفت‌وگو بین افراد ایجاد می‌شود.

فضایی که آتشی به جان عاطفه می‌اندازد

ارتقاء سواد رسانه‌ای؛ راهکاری برای برون‌رفت از غرق شدن در فضای مجازی
فریدون رمضانی، کارشناس فضای مجازی و خانواده نیز در این نشست اظهار کرد: فضای مجازی امروزه به زندگی دوم افراد تبدیل شده است.
وی افزود: فضای مجازی به خودی خود آسیب‌زننده نیست اما وقتی تبدیل به آسیب می شود که حضور آن مراودات خانوادگی ما را تحث تاثیر قرار می‌دهد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: در تحقیقات نشان داده شده است که به طور متوسط هر فردی در در شهر بیرجند به طور متوسط چهار یا پنج ساعت از وقت خود را در فضای مجازی صرف می‌کند.
رمضانی با بیان اینکه در جامعه ما ذوق زدگی و استقبال بیشتری نسبت به فناوری به کشورهای دیگر است، تصریح کرد: افراد عمدتا فواید فراوانی برای استفاده از فضای مجازی برشمردند و تنها به ارتباطات سریع در این فضا توجه دارند.
وی با بیان اینکه راهکار حل این اعتیاد به فضای مجازی، مدیریت استفاده از رسانه و ارتقاء سواد رسانه‌ای است که باید به خانواده‌ها آموزش داد.
کارشناس فضای مجازی و خانواده با بیان اینکه رویکرد سلبی در این خصوص جواب نمی‌دهد، اظهار کرد: باید بپذیریم که کلید قدرت در قرن 21 شبکه‌های اجتماعی است.
رمضانی ادامه داد: بلوغ زودرس، اعتیاد به رسانه، قانون گریزی و هنجارشکنی، کاهش صمیمیت اجتماعی، احساس تنهایی و اختلالات هویتی از آسیب‌های استفاده بیش از حد از فضای مجازی است.
وی با اشاره به ایجاد شکاف نسلی در حال حاضر، افزود: در عصر حاضر اطلاعات کودک از فضای مجازی بسیار بیشتر از والدین است که این خود یک آسیب است.
کارشناس فضای مجازی و خانواده بیان کرد: خانواده به عنوان کانون آموزش و تربیت بوده که امروزه نقش آن کم رنگ شده است و باید این نقش را پررنگ‌تر کرد.
رمضانی ادامه داد: امروزه عمدتا کودکان اطلاعاتی که باید از خانواده خود دریافت کنند از فضای مجازی دریافت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید برای گریز از این وضعیت، به افراد آموزش زیستن داد چرا که اگر فردی نگرش صحیحی داشته باشد زندگی صحیحی نیز خواهد داشت.

فضایی که آتشی به جان عاطفه می‌اندازد
باید به فکر درمان ریشه‌ای بود
الهام خرائلی، کارشناس خانواده و روابط زناشویی در فضای مجازی نیز در این نشست اظهار کرد: برای آسیب شناسی استفاده بیش از حد زوجین از فضای مجازی باید به دنبال عامل حضور بیش از اندازه افراد در فضای مجازی بود چرا که وقتی عامل یا عوامل را ندانیم نمی‌توانیم کاری اثرگذار انجام دهیم.
وی با بیان اینکه باید به فکر درمان ریشه‌ای بود، افزود: یکی از این عوامل عدم توجه به زن در محیط خانواده است.
این کارشناس خانواده و روابط زناشویی در فضای مجازی ادامه داد: زمانی که زن و شوهر برای یکدیگر عادی می‌شوند این یکنواختی زندگی را نابود می‌کند و باعث می‌شود زروجین تفریحات خود را در فضایی دیگر جستجو کنند.

عدم آگاهی نسبت به زندگی مشترک؛ آتشی که عاطفه را می‌سوزاند
خرائلی با اشاره به اهمیت نوع ادبیات و نوع انتخاب واژه‌ها در مکالمه بین زن و مرد، تصریح کرد: خیانت نتیجه عدم توجه در محیط خانواده است.
وی اظهار کرد: یک عامل مهم اعتیاد به فضای مجازی بی توجهی به همسر است و عامل دیگر عدم آگاهی نسبت به زندگی زناشویی است.
این کارشناس خانواده و روابط زناشویی در فضای مجازی با اشاره به رویکرد سلبی به عنوان یک راهکار، افزود: رویکرد سلبی در این موارد اثرگذاری خوبی ندارد مگر اینکه جایگزین خوبی برای آن درنظرگرفت.
خرائلی با بیان اینکه محبت و توجه زوجین به یکدیگر یک جایگزین خوب است، اظهار کرد: بازی‌های گروهی در خانواده یک عامل بازدارنده از فضای مجازی است.
وی ادامه داد: در زندگی‌های امروزی حتی سفره مشترک برای تناول غذا وجود ندارد بنابراین باید به دنبال نقطه‌های اتصال بین زوجین بود.
این کارشناس خانواده و روابط زناشویی در فضای مجازی با تاکید بر ترویج امید به زندگی و نشاط اجتماعی، تصریح کرد: در حال حاضر کاهش امید و نشاط در خانواده از عوامل روی آوردن به فضای مجازی است.
خرائلی اظهار کرد: دانش و سواد فضای مجازی به خوبی به حل این معضل کمک نمی‌کند و باید سواد زندگی زناشویی را به زوجین یاد داد.
وی با بیان اینکه لازم است زوجین قبل از جاری شدن عقد مهارت جنسی و مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند، افزود: باید درمان اساسی تر و واکسیناسیون زندگی را به زوجین یاد دهیم تا بتوانند زندگی خود را در برابر این معضلات واکسینه کنند.
چه خوب است با ایجاد محیطی امن و همراه با آرامش در خانواده از محیط سرد فضای مجازی فاصله گرفت و به خانواده‌ای که مدنظر اسلام است نزدیک شد.
گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha