زیارت جامعه کبیره؛ دوره کامل امام‌شناسی
کد خبر: 3741659
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

زیارت جامعه کبیره؛ دوره کامل امام‌شناسی

گروه معارف - رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: جامعه کبیره یک امام شناسی کامل است و از آنجا که هیچ فرد غیرمعصومی با تلاش خود قادر به شناخت امام معصوم(ع) نیست و امام شناسی از ضروریات و مسلمات دین اسلام است و اگر مسلمانی بدون شناخت امام از دنیا برود به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است خواندن این زیارت بسیار مفید خواهد بود.

رسوخ ولایت در دل انسان‌ها، ره آورد زیارت جامعه کبیره

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) اهتمام ویژه‌ای به تعلیم زیارت به اصحاب خود داشتند، آن گونه که گاه زیارت همه اهل بیت به صورت جمعی مانند زیارتی كه به جامعه كبیره معروف است و گاه زیارت هر كدام از ائمه(ع) به تنهایی مانند زیارت حضرت امیرالمؤمنین(ع) مرسوم بوده است.
وی افزود: ائمه اطهار(ع) با این تعلیم، گام بلندی در عرصه عمق بخشیدن به بیداری شیعیان، رسوخ ولایت در دل و جان آنان و پیوستگی آنان با اهل بیت رسالت(ع) برداشتند.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: مفاهیم زیارت جامعه كبیره به قدری بلند است که اگر کسی ذهنیت دینی درستی نداشته باشد، ممکن است به سمت برداشت‌های غلط از مقام ائمه برود در حالی که از خود ائمه(ع) نقل شده که هر چه داریم از پروردگار است.
عباسی افزود: به همین دلیل است که در تعالیم دینی نقل شده که قبل از خواندن زیارت جامعه کبیره ذکر «الله اکبر» و «سبحان الله» زیاد بگویید تا یاد خدا در ما افزایش یابد و بدانیم که امامان چیزی مستقل از خداوند ندارند.
وی ادامه داد: در این زیارت درباره مقام ائمه این گونه نقل شده که خداوند به وسیله شما(ائمه) انسان را عزت می‌دهد و خواری دوره کرده و از پرتگاه‌های دوزخ نجات می‌دهد.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: علمای بزرگ بسیار به انس با زیارت جامعه کبیره تأکید داشتند چرا که وقتی مقام ائمه را می‌خوانیم به سمت تعبد قلبی نسبت به امامان گرایش پیدا می‌کنیم و نیازی به برهان‌های فلسفی و عقلی پیدا نمی‌کنیم.
عباسی اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره، یادگاری از امام هادی(ع) است که چون اقیانوسی با دربرگیری معارف الهی و مضامین عالی به معرفی مقام ائمه(ع) می‌پردازد.
وی تصریح کرد: درواقع جامعه کبیره یک امام شناسی کامل است و از آنجا که هیچ فرد غیرمعصومی با تلاش خود قادر به شناخت امام معصوم(ع) نیست و امام شناسی از ضروریات و مسلمات دین اسلام است و اگر مسلمانی بدون شناخت امام از دنیا برود به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است خواندن این زیارت بسیار مفید خواهد بود.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: زیارت جامعه کبیره دارای ویژگی‌هایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به آشنایی با آداب سخن گفتن با امام اشاره کرد که ابتدا با سلام و درود شروع شده و با شمردن اوصاف آن بزرگواران با جمله رحمت الله و برکاته به انتها می‌رسد.
عباسی با اشاره به اینکه از دیگر ویژگی‌های این زیارت، اشاره به عملکرد ائمه اطهار(ع) در برابر دین خدا و انجام تعهد آنان است، یادآور شد: امیدواریم با خواندن همراه با درک این زیارت بتوانیم امامان معصوم و سبک زندگی آنان را بهتر بشناسیم.
انتهای پیام

 

captcha