«اعجاز هدایتی قرآن» منتشر شد
کد خبر: 3742024
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

«اعجاز هدایتی قرآن» منتشر شد

گروه ادب ــ کتاب «اعجاز هدایتی قرآن» به قلم حجت الاسلام والمسلمین عباس کوثری از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.

«اعجاز هدایتی قرآن» منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «اعجاز هدایتی قرآن» در سه بخش با عناوین «مفاهیم و کلیات»، «اعجاز هدایتی قرآن در معارف و اصول اعتقادی» و «اعجاز هدایتی قرآن در تشریح احکام جامع» به قلم عباس کوثری به نگارش درآمده است.
نویسنده در این کتاب به اعجاز هدایتی قرآن در دو بخش عقاید و احکام پرداخته و کوشش کرده اعجاز هدایتی قرآن براساس جهان‌بینی فطری و عقلانی به دور از هرگونه خرافه ترسیم شود و در مقایسه با نظام‌های اعتقادی دیگر تفوق و برتری خود را متجلی کند و نیز نظام تشریعی بایدها و نبایدها، ثواب‌ها و عقاب‌های قرآن در ساختاری منسجم، متناسب و نظام‌مند قرار داده شده است. همچنان که مجموع تشریعات آن همچون سیاره‌ای در مداری مشخص، هماهنگ و متناسب حرکت کرده و مؤلف این ظهور زیبا و پیروزمندانه هدایتی را طی سه بخش توضیح داده است.
در بخش نخست این کتاب به مفهوم‌شناسی اعجاز، لزوم اعجاز برای اثبات نبوت، برهان بودن معجزه برای عالم و عامی، اقسام معجزه، فلسفه تنوع در معجزات، گستره اعجاز قرآن و انواع تحدی به قرآن و رمز تفاوت آنها پرداخته است. در ادامه ابعاد اعجاز قرآن از نظر فصاحت و بلاغت، خبرهای غیبی، نداشتن اختلاف و اعجاز هدایتی را مورد توجه قرار داده است.
در بخش دوم گستره جامع و اتقان معارف توحیدی، مقایسه معارف توحیدی قرآن با عقاید و فرهنگ حاکم بر عصر نزول قرآن، مقایسه معارف توحیدی قرآن با معارف تورات و انجیل و مقایسه معارف توحیدی قرآن درباره نبوت و پیامبران با تورات و انجیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
بخش سوم نیز به جامعیت احکام و گستره عام آنها، مفهوم جامعیت قرآن و گستره آن، احکام قرآنی رابطه انسان با خدا، جلوه‌های رابطه با خداوند در احکام اخلاقی و ابعاد جامعیت قرآن در رابطه با همنوعان پرداخته است. در ادامه نظام جامع احکام اخلاقی در ارتباط با همنوعان مورد توجه قرار گرفته و به نهی از رذایل اخلاقی مانند غیبت، تمسخر و استهزا، تهمت و بهتان، اذیت و تحقیر مؤمنان، ظلم و ستم به دیگران، سخن‌چینی و ترغیب به فضایل اخلاقی مانند دفع بدی با نیکی، فرو بردن خشم، پرهیز از تجسس در حریم خصوصی افراد، دوری از بدگمانی، سلام و پاسخ نیکوتر به آن اشاره شده است.
قوانین تربیتی قرآن که جلوه‌ای دیگر از جامعیت احکام اسلام است یکی از موضوعات دیگری است که در این کتاب به آن توجه شده و ذیل آن ابعاد تربیت عقلانی و تربیت بدنی یا تربیت جسمانی بررسی شده است. همچنین احکام اقتصادی نیز جلوه‌ای از جامعیت قرآن بوده و نظام جامع قضاوت و داوری در اسلام، شیوه‌های حفظ منافع و پیشگیری از ارجاع به قاضی، ارائه نظام اخلاقی و متقن تشریح شده است.
یادآور می‌شود، کتاب «اعجاز هدایتی قرآن» با شمارگان 1100 نسخه و بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شده است.
انتهای پیام

captcha