از درمان با شعور کیهانی تا یک شبه علامه شدن توسط دلالان عرفان
کد خبر: 3742032
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

از درمان با شعور کیهانی تا یک شبه علامه شدن توسط دلالان عرفان

حجت الاسلام مظاهری سیف با اشاره به ادعاهای عجیب عرفان های نوظهور مثل علامه شدن از طریق ارتعاشات خاص، گفت: برای مثال عرفان حلقه ادعا داشت که منشاء این جهان، شعور کیهانی است و با اتصال به این شعور آگاهی و قدرت به دست می آوریم!

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: یکی از مسایل مبتلابه جامعه ایران و به طور کلی جامعه جهانی ورود انواع و اقسام معنویت های نوپدیدی است که به رهبری افرادی با پیشینه های مختلف سعی دارند مردم را به قول معروف به راه راست هدایت کنند، آنها با روش های مختلفی دست به فعالیت می زنند و عده ای را جذب دکان خود می کنند.

از این رو در بررسی ماهیت این معنویت های نوپدید که در کشور ما عموما به عرفان های نوظهور شناخته می شوند، سلسله مباحث حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رییس موسسه بهداشت معنوی را که به همت گروه ادیان شبکه جهانی ولایت آماده شده، مرور می کنیم؛ در ادامه چهارمین بخش این مباحث به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف با اشاره به مفهوم عرفان های کاذب و عرفان های نوظهور، گفت: نوظهور بودن این عرفان ها به برخی از ویژگی هایشان برمی گردد؛ بخش زیادی از آموزه ها و مطالبی که مطرح می کنند از ادیان دیگر از جمله اسلام، بخش هایی از مسیحیت، بخش هایی از ادیان شرقی مثل بودیسم، هندوییسم، تائوییسم گرفته شده و آمیخته آنها چیزی می شود که به نام عرفان عرضه می کنند.

جایگزینی تعالی گرایی با زمینی شدن

وی ادامه داد: نوظهور بودن موضوع قابل تاملی است، برخی محققان تاکید می کنند که نوظهور بودن، ویژگی این جریان هاست از این جهت که تا به حال ادیان و عرفان ها و سنت های معنوی سعی می کردند که بشر را به سوی ابعاد متعالی پیش ببرند ولی در جریان های نوظهور آن تعالی گرایی جای خود را به یک زمینی شدن، درونی شدن و انسانی شدن داده است.

مظاهری سیف تصریح کرد: در بین عرفان های نوظهوری که در داخل کشور به وجود آمده اند، در میان آن دسته که در غرب و شرق عالم ایجاد شده اند و برخی هم به کشورهای اسلامی راه یافته اند، ویژگی مشترکی وجود دارد، همه می گویند خدایی را که در آسمان هاست رها کنید، برخی به صراحت می گویند و برخی هم اصراری ندارند اما عنوان می کنند خدا درون شماست. در واقع ابعاد تعالی خداوند در آموزه های آنان حذف شده است.

وی اظهار کرد: خدایی که هم قریب است، هم بعید است، هم جمال دارد هم جلال دارد، هم لطف دارد هم قهر دارد. آن بُعد جلالی و تعالی خداوند در آموزه های عرفان های نوظهور حذف شده و روی آنها توجه و تاکیدی نمی شود، لذا آنچه که به عنوان ویژگی و شاخص نوظهور بودن این عرفان ها مطرح می شود تاکید بر قدرت های درونی و خدای درون، برای انسان ها است.

صحبت از خدای درون!!

وی با بیان اینکه برخی از این جریان ها به صراحت از خدای درون صحبت می کنند، افزود: این جریان ها تعبیر به الهه درون می کنند، مفاهیمی از این دست به صراحت بین آنها مطرح می شود و گاهی هم صراحتی در اعلام ندارند از این جهت که در جامعه اسلامی مردم به خدای تبارک و تعالی اعتقاد دارند و نمی شود صریح در برابر معارف مستدلی که قرآن و روایات تایید می کنند، بایستند؛ در نتیجه هوشمندتر عمل می کنند و در برابر تعالی و جلال الهی سکوت کرده و تاکید را بر درونی بودن خداوند در انسان قرار می دهند.

این پژوهشگر ادامه داد: یک سطح پایین تر جریاناتی هستند که چندان در مورد خدا صحبت نمی کنند و دایم در مورد قدرت های فوق العاده بشر حرف می زنند، این هم در امتداد جریان تاکید بر خدای درون و ظرفیت نامحدود بشری است.

وی با بیان اینکه در عرفان های نوظهور با یک طیف از جریان ها و اعتقادات مواجهیم، تصریح کرد: وسعت قدرت انسان شاخه ای است که در میان همه این جریان ها مشترک است. آنها معتقدند که تعالی از سوی خداوند نیست، بلکه در درون انسان است، تعالی روی زمین است و اگر کسی بخواهد متعالی شود باید درون خود را بکاود و شعور باطنی خود را شکوفا سازد.

رئیس موسسه بهداشت معنوی گفت: بنابراین در جریان عرفان های نوظهور همواره تاکید بر قدرت بیکرانی است که در درون انسان وجود دارد و باید بالفعل شود، هیچ جایگاهی برای فقر و نیاز و مملوکیت انسان مقابل خدا مطرح نمی شود و این در حالی است که قله سیر و سلوک و عرفان قرآنی که پیامبر(ص) به ارمغان آورد، اوج عرفان است و از اینجاست که شخص پی می برد که هیچ چیز نیست.

توصیه راه های عجیب برای استفاده از قدرت درون

وی با بیان اینکه عرفان حقیقیِ متاثر از مکتب قرآن و اهل بیت(ع) انسان را غرق در شهود و حضور خداوند می کند، تصریح کرد: عرفان های نوظهور که به تعبیری به عنوان عرفان های کاذب شناخته می شوند، همواره تاکید دارند که انسان یک قدرت فوق العاده دارد و اگر هم نگویند که خداوند در درون شماست، می گویند شما قدرت بی پایانی دارید و این قدرت را به شکل های مختلفی تعریف می کنند، عده ای با ادعای درمانگری این قدرت را مطرح می کنند مانند جریان عرفان حلقه.

مظاهری سیف افزود: برخی از این جریان ها می گویند که شما با ذهن تان می توانید همه چیز را در لحظه ای فرا بگیرید و علامه شوید، فقط کافی است که با ارتعاشات و امواجی این نیروی درونی تان را فعال کنید، گاهی اسامی خارجی و گاهی اسامی فارسی برای جذب مخاطب روی خود می گذارند.

نابغه شدن با ارتعاش!

وی ادامه داد: برخی پایه گذاران این عرفان ها می گویند ما می توانیم همه بیماران را شفا دهیم، شما را نگاه می کنیم و می گوییم چه کار کردید، می توانیم در لحظه ای شما را بشناسیم و اسامی شما را یاد بگیریم. برخی می گویند می توانیم ارتعاشاتی را به شما بدهیم که علامه شوید و فرزند شما هم نابغه شود. بنابراین اصل تکیه شاخه های نوظهور بر قدرت های انسان است که این امر را تحت عنوان خدای درون و یا بدون ذکر این عنوان مطرح می کنند.

 این محقق تاکید کرد: از عرفان های نوظهور شایع موضوع «عرفان حلقه» است، چند سال قبل فردی آمد و ادعا کرد که من به پدیده ای به نام شعور کیهانی وصل شده ام و می توانم دیگران را هم وصل کنم، البته این شعور کیهانی که از آن صحبت شد چندان تعریف روشنی پیدا نکرده است، در ادبیات عرفان حلقه، فقط افراد زیادی آمده اند و ادعا می کنند که ما به شعور کیهانی وصل شده ایم و نتیجه هم این است که بیماری ها درمان می شود و ما می توانیم دیگران را هم درمان کنیم و به قول معروف می گویند دم مسیحیایی پیدا کرده ایم.

مظاهری سیف تصریح کرد: ادعای دیگرشان این است که آگاهی ها، الهامات و دریافت هایی را از شعور کیهانی داریم، تعابیر مختلفی هم به کار می برند. آنها دوره هایی را برگزار می کنند.

وی در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: محور اول در عرفان حلقه آن است که چیزی به نام شعور کیهانی وجود دارد که منشا خلقت جهانی که در آن هستیم به حساب می آید، دومین محور اینکه عرفان حلقه راه اتصال به شعور کیهانی است و سوم اینکه شما با این اتصال به شبکه شعور کیهانی می توانید قدرت ها و الهامات و آگاهی هایی را به دست آورید.

انتهای پیام

captcha