پاسخ به شبهه «افسانه غدیر»/ غدیر را مانند عاشورا تبدیل به فرهنگ كنیم
کد خبر: 3742046
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

پاسخ به شبهه «افسانه غدیر»/ غدیر را مانند عاشورا تبدیل به فرهنگ كنیم

گروه اجتماعی ـ رئیس شبکه جهانی ولایت با اشاره به شبهه «افسانه غدیر» كه از سوی وهابیون و سلفی‌ها به‌صورت وسیع در فضای مجازی گسترده شده است، به تبیین پاسخ به این شبهه پرداخت و دو سؤال را در این زمینه مطرح كرد كه تاكنون هیچكس نتوانسته است به آن‌ها پاسخ دهد.

پاسخ به شبهه «افسانه غدیر»/ غدیر را مانند عاشورا تبدیل به یك فرهنگ كنیم

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله حسینی قزوینی، رئیس شبکه جهانی ولایت امروز، 6 شهریور در جلسه هفتگی جامعه روحانیت شیراز گفت: باید اعتراف كنیم كه وقتی بحث غدیر به میان می‌آید، مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین(ع) در دل‌ها تجلی می‌كند و به تعبیر مقام معظم رهبری در غدیر بیعت شد ولی به دنبال آن جفا شد و در عاشورا بیعت برداشته شود ولی وفا شد.
وی با بیان اینكه آنچه كه ما باید در رابطه با غدیر انجام می‌دادیم از همان روزهای نخستین انجام نشد، افزود: این سئوال را مطرح می‌شود كه چه عواملی دست به دست هم داد تا غدیر نادیده گرفته شود؛ پس از مراجعت نبی مكرم اسلام(ص) از مكه مكرمه دست‌های پنهانی كه دست به دست هم دادند تا غدیر به فراموشی سپرده شود، خیلی زیاد است.

اشاره به ماجرای سقیفه
آیت‌الله حسینی قزوینی با یادآوری اینكه بیش از 90 درصد عمر خود را در رابطه با بحث ولایت و امیرالمؤمنین گذرانده است، افزود: چیزی كه دردآور است این است كه در سقیفه بنی ساعده، انصار با آن سوابق درخشان و فداكاری‌ها و ایثاری كه داشتند یعنی شكل‌گیری و گسترش اسلام منوط به همكاری و فداكاری انصار بود ولی در ثقیفه برای انتخاب خلیفه از میان خودشان آمدند و چطور شد همه این‌ها غدیر را فراموش كردند و افرادی هم بعداً از مهاجرین به آن‌ها پیوستند.

حضرت زهرا(س) و حضرت علي(ع) در دوران رحلت بحث غدير را مطرح كردند
رئیس شبكه جهانی ولایت با بیان اینكه در ثقیفه اسمی از غدیر به میان نیامده است و این مسئله را در تمام نوشته‌هایی كه درباره سقیفه آمده است، گشته‌ام و چیزی را پیدا نكردم، گفت: اولین جایی كه بحث غدیر مطرح می‌شود سخنرانی صدیقه طاهره در مسجد است كه بنا به نقل برخی از مورخین اهل سنت آن حضرت دو جمله در رابطه با غدیر در جمع صحابه مطرح فرمودند البته قبل از آن هم بنا به نقل كافی در روضه‌شان، سلمان وقتی اوضاع سقیفه را می‌بیند دوان دوان خدمت حضرت علی(ع) می رسد و به حضرت عرضه می دارد یا علی اطلاع نداری در ثقیفه برای انتخاب خلیفه جمع شده‌اند و حضرت كه مشغول غسل پیامبر(ص) بودند فرمودند این‌ها غدیر را فراموش كردند پس حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در همان دوران رحلت پیامبر(ص) بحث غدیر را مطرح فرموده‌اند.
وی با تصریح اینكه تا روز هفتم رحلت پیامبر(ص) حكایتی از حضرت علی(ع) در رابطه با غدیر می‌شنویم و بعد از آن غدیر فراموش می‌شود، گفت: دوران ابوبكر و عمر منقضی می‌شود و در زمان خلافت عثمان بنا به آنچه كه منابع شیعه و سنی نقل كرده‌اند حضرت امیرالمؤمنین(ع) در مسجدالنبی در یك جمع 200 نفر از مهاجرین و انصار حضور پیدا می‌كند و غدیر را حضرت مطرح می‌كند ولی خیلی گذرا رد می‌شود.
آیت‌الله حسینی قزوینی ادامه داد: برای مرتبه سوم یا چهارم از حضرت امیرالمؤمنین بحث غدیر در شورای 6 نفره عمربن الخطاب كه آن حضرت عضو آن است بحث غدیر مطرح می‌شود و حضرت سوگند می‌دهد و عبدالرحمن عوف، سعدبن ابی وقاص و عثمان و غیره و همه می‌گویند والله غیر از تو، نبی مكرم(ص) كسی را در غدیر برای ولایت انتخاب نكرد.

در دوران حضرت علی(ع) هم غدیر مورد غفلت قرار می‌گیرد
رئیس شبكه جهانی ولایت با بیان اینكه موضوع غدیر حتی در زمان آن حضرت هم می‌بینیم به غفلت و فراموشی سپرده شده است، گفت: من سال‌های سال غدیر را از زوایای مختلف مورد بحث و تحقیق قرار داده‌ام و غدیر را از منظر محدثان، متكلمان و فقهای شیعه جست‌وجو و مشاهده كردم فقهای ما در ابواب مختلف فقهی به حدیث غدیر استناد كردند و یكی از موضوعات جالب كه گسترده كار كرده است احتجاج ائمه به غدیر بوده است كه آیا ببینیم بعد از امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به حدیث غدیر احتجاج كرده‌اند یا خیر.

احتجاج ائمه به بحث غدیر در طول تاریخ
وی با تأكید بر اینكه احتجاج ائمه به بحث غدیر در تاریخ و روایات متعدد و با سندهای صحیح ثبت است، گفت: این نكته ظریفی است كه اگر غدیر را از زبان ائمه مطرح شود كه آنان برای غدیر چه اهتمامی داشتند، مسلماً بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

ممانعت حكام بنی امیه و بنی‌عباس برای بیان حدیث غدیر
آیت‌الله حسینی قزوینی اظهار كرد: نكته دیگری كه در رابطه با غدیر مطرح است، وحشتی است كه دولتمردان و بزرگان در رابطه با طرح غدیر داشتند؛ عجیب بود كه چرا بعد از امیرالمؤمنین(ع) در جامعه موضوع غدیر فراموش می‌شود، آیا این‌ها تعمد داشتند یا قدرت فشاری بود كه از نقل حدیث غدیر ممانعت می‌كرد.
این غدیرپژوه كشورمان ادامه داد: در این رابطه روایات متعددی از منابع اهل سنت پیدا كردم كه اصلاً خود حكومتی‌ها چه در دوران بنی امیه چه بنی عباس تعمد داشتند كه غدیر فراموش شود و اگر كسی از غدیر سخنی مطرح می‌كرد بلافاصله برایش مشكل ایجاد می‌كردند آن هم غدیری كه علامه امینی از 110 صحابه نقل كرده است و مرحوم آقا عزیز طباطبایی 14 صحابه دیگر به آن اضافه كرد چون 124 صحابه حدیث غدیر را نقل كرده‌اند.
وی ضمن برشمردن مستندات تاریخی غدیر و همچنین خفقان دوران بنی امیه و بنی عباس در مخفی كردن واقعه غدیر گفت: این‌ها نشان می‌دهد هیئت حاكمه تعمد داشتند بر اینكه قضیه غدیر در جامعه اسلامی آن روز مطرح نشود چون با طرح غدیر در جامعه اسلامی توجه مردم به سخنان حضرت رسول(ص) و به تعابیری كه حضرت در آنجا داشت، معطوف شده و پایه‌های حكومتی آنان متزلزل می‌شد لذا این‌ها تعمد خاصی داشتند كه غدیر در جامعه آن روز مطرح نشود ولی با همه این حال ائمه هم تعمد داشتند كه موضوع غدیر احیا شود.
آیت‌الله حسینی قزوینی یادآور شد: از امام مجتبی(ع) و حتی امام سجاد(ع) كه روایات خیلی كم از ایشان داریم چون اوج فشار و خفقان در زمان آن حضرت بوده است، درباره غدیر روایات متعددی داریم و از امام هادی(ع) و امام عسكری(ع) علاوه بر زندانی بودنشان روایاتی درباره غدیر داریم.

غدیر را مانند عاشورا تبدیل به یك فرهنگ كنیم
وی گفت: اگر به این دو جبهه خوب دقت كنیم که اهمیت غدیر و اینكه غدیر چه نقشی می‌تواند در حقانیت امیرالمؤمنین و شیعه ایفا كند، برای ما روشن می‌شود كه باید یك تصمیم قاطعانه بگیریم تا غدیر را مانند عاشورا تبدیل به یك فرهنگ كنیم.

برپایی راهپیمایی غدیریه از حرم تا حرم در قم با حضور مراجع تقلید
رئیس شبكه جهانی ولایت گفت: بحمد الهی از سال گذشته در روز عید غدیر در قم راهپیمایی پرشكوه از حرم تا حرم با حضور مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی راه افتاده است و امسال هم این راهپیمایی با حضور مراجع انجام خواهد شد لذا اگر در شیراز و شهرهای اطراف آن بتوانیم این سنت حسنه را جا بیندازیم تا مردم توجهشان به سمت غدیر جلب شود، بسیار جذاب خواهد بود.
وی با بیان اینكه شبهاتی كه امروز در فضای رسانه‌های وهابی درباره غدیر می‌شود درباره عاشورا نیست، گفت: از یكی دو ماه قبل از غدیر امسال وهابی‌ها شبهاتی را در فضای مجازی با عنوان «افسانه غدیر» ایجاد كرده و حدود 40 كتاب و جزو در این رابطه در فضای مجازی منتشر كردند لذا از روحانیان درخواست دارم كه در كنار تبیین غدیر، فكری هم برای شبهه‌زدایی غدیر داشته باشیم.

پاسخ به شبهه «افسانه غدیر»
آیت‌الله حسینی قزوینی به برخی از این شبهات اشاره كرد و گفت: این مسئله را در فضای مجازی و جامعه مسلمانان جا انداخته‌اند كه مسئله غدیر یك قضیه افسانه‌ای و مربوط به اختلاف امیرالمؤمنین با سپاه یمن بوده است!
رئیس شبكه جهانی ولایت به پاسخ این شبهه پرداخت و گفت: من در شبكه ماهواره‌ای ولایت دو سئوال را از این افراد مطرح كرده‌ام كه تاكنون هیچكس نتوانسته است پاسخ آنان را بدهد؛ نخست اینكه شما می‌گویید غدیر به خاطر اختلاف با صحابه بوده است، كسی كه می‌خواهد درباره دعوایی صحبت كند، در رابطه با آن دعوا یكی دو سطر صحبت می‌كند آیا حتی یك روایت جعلی از پیامبر(ص) در كتاب‌های خودتان پیدا می‌شود كه پیامبر(ص) اشاره‌ای به اختلاف حضرت علی(ع) با سپاه یمن كرده باشد؟
وی اضافه كرد: یا علی‌بن ابیطالب(ع) در یك روایت گفته باشد قضیه غدیر به خاطر اختلاف بوده است یا از یكی از صحابه سوم یا حتی چهارم یك روایتی بیاورید كه گفته باشند قضیه غدیر به خاطر آشتی دادن امیرالمؤمنین(ع) با سپاه یمن بوده است.
آیت‌الله حسینی قزوینی گفت: تاكنون و در طول این 22 سال این سئوال را كه در رسانه‌ها مطرح كردم و در عربستان نیز در 250 مناظره با شخصیت‌های مختلف داشته‌ام، كوچكترین جوابی به این سئوال نشنیدم و سئوال اینجاست كه این چه افسانه‌ای است كه هیچ اثری از آن در تاریخ نیست.

چرا هیچكس در طول 8 قرن از دعوای حضرت علی(ع) با سپاه یمن خبر نداشت؟!
رئیس شبكه جهانی ولایت بیان كرد: نكته دوم؛ من تمام سابقه یمن را بررسی و مشاهده كردم اولین كسی كه این قضیه افسانه غدیر را مطرح كرده است، ابن كثیر الدمشقی سلفی، شاگرد ابن تیمه متولد 774 هجری در كتاب البدایه و النهایه این قضیه را مطرح كرده است و سئوال اینجاست این اتفاق بزرگی كه در تاریخ رخ داده است و به قول شما دعوای حضرت علی(ع) با سپاه یمن، چطور شد 8 قرن هیچكس از آن خبر نداشت و ابن كثیر از كجا خبر پیدا كرده است كه شما اینطور مفصل مطرح كرده‌اید؟
وی یادآور شد: در قرن‌های اخیر نیز یكی از مفتی‌های مكه كه در دل وهابیت زندگی می‌كرد، می‌نویسد كه این اختلاف حضرت علی(ع) با سپاه یمن درست است اما ربطی به غدیر ندارد و این قضیه در سال هشتم هجری رخ داده در حالی كه غدیر در سال 10 هجری رخ داده است؛ البته لازم به ذكر است كه شیعه اصلاً این مسئله را قبول ندارد و در طول تاریخ چنین چیزی اصلاً رخ نداده است.

روحانیان برای شبهه‌زدایی غدیر حركات علمی دقیقی در فضای مجازی انجام دهند
آیت‌الله حسینی قزوینی از روحانیان درخواست كرد كه در رابطه با موضوع شبهه‌زدایی غدیر حركت‌های خوب علمی مخصوصاً در فضای مجازی انجام دهند و ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند فضای مجازی قتلگاه جوانان شده است لذا در این زمینه لازم است كه روحانیان برنامه‌ریزی كرده و در طول روز ساعاتی را در این فضا به سر كنند و ببینند در این فضا چه غوغایی وجود دارد.
رئیس شبكه جهانی ولایت گفت: به خصوص در مناطقی كه تفكر سلفی بیداد می‌كند باید در فضای مجازی به این مسائل به خوبی بپردازیم زیرا اتفاقات بسیار تلخی در فضای مجازی در حال وقوع است.

اهمیت تشكیل یك تیم برای پاسخگویی به شبهات فضای مجازی
وی گفت: مخصوصاً جامعه روحانیت یك تیم را برای فضای مجازی انتخاب كرده تا به شبهاتی كه بر علیه نظام جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، ولایت، غدیر و غیره مطرح می‌شود، پاسخ دهند؛ اكنون درست است بحث سخنرانی مسجد و حسینیه باید باشد ولی دشمنان ما از این موقعیتی كه پیش آمده است و از ظرفیت فضای مجازی حداكثر استفاده را می‌كنند.
آیت‌الله حسینی قزوینی در پایان با تأكید دوباره بر تبیین غدیر و شبهه‌زدایی از آن گفت: باید خود را در رابطه با غدیر از حالت انفعالی خارج كرده و حالت تهاجمی به خودمان بگیریم و از كسانی كه غدیر را قبول ندارند، سئوال بپرسیم كه مستندات تاریخی آن‌ها كجاست.
انتهای پیام

captcha