آمادگی پذیرش ماموریت‌های ایجاد مهارت و اشتغال برای دانشجویان را داریم
کد خبر: 3742068
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
رئیس جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی بیان کرد:

آمادگی پذیرش ماموریت‌های ایجاد مهارت و اشتغال برای دانشجویان را داریم

گروه دانشگاه ــ رئیس جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی عنوان کرد: آمادگی انجام ماموریت‌هایی نظیر تولید دانش فنی و تبدیل آن به فناوری، برگزاری دوره‌های مهارتی کاربردی ویژه دانشجویان که منجر به اشتغال و یا ارتقای شغلی شود را داریم.

سعید میرزایی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تشریح عمده فعالیت‌های جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی اظهار کرد: با توجه به شاخصه‌ها و توانایی‌هایی که در جهاد دانشگاهی وجود دارد، واحد جهاد شهید بهشتی آمادگی انجام ماموریت‌هایی نظیر تولید دانش فنی و تبدیل آن به فناوری، برگزاری دوره‌های مهارتی کاربردی ویژه دانشجویان که منجر به اشتغال و یا ارتقای شغلی شود را دارد.

وی ادامه داد: در دانشگاه شهید بهشتی دو واحد سازمانی مستقل داریم که با مدیریت واحد اداره می‌شود، یکی جهاد دانشگاهی این دانشگاه و دیگری پژوهشکده علوم پایه کاربردی است. به‌طوری که همه فعالیت‌های پژوهشی در پژوهشکده انجام می‌شود و فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در واحد انجام می‌شود. این واحد در حال حاضر دارای ۶ گروه پژوهشی از جمله زمین شناسی نفت، توسعه میادین نفت و گاز، میکروبیولوژی نفت، زمین شناسی محیطی، فیزیک و فیزیولوژی گیاهی است.

میرزایی افزود: بر اساس عملکرد این گروه‌ها، گروه فیزیک عمدتا در زمینه نانوساختار‌ها فعالیت می‌کند. گروه زمین‌شناسی محیطی در زمینه شناسایی، مدل‌سازی و پاکسازی آلودگی آب‌های زیرزمینی فعالیت می‌کند و در حال حاضر چندین پروژه در دست اجرا دارد که یکی از آن‌ها در رابطه با پاکسازی آلودگی‌های نفتی اطراف پالایشگاه تهران است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی گفت: گروه اکولوژی و سیستماتیک گیاهی در خصوص افزایش مقاومت گیاهان به تنش آبی فعالیت و به صورت متمرکز روی افزایش کیفیت و کمیت گیاه چای تحقیق می‌کند.

وی افزود: گروه زمین شناسی نفت ارتباط نزدیکی با بخش تحقیقات شرکت ملی نفت ایران دارد و در زمینه‌های اکتشافات نفتی و شناسایی مخازن نفتی جدید فعالیت می‌کند و تا کنون چندین قرارداد با صنعت نفت داشته است. خوشبختانه قرارداد جدیدی با شرکت نفت فلات قاره ایران منعقد کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی افزود: گروه توسعه میادین نفت و گاز در زمینه تهیه طرح توسعه برای میادین نفت و گاز کشور فعالیت دارد و این گروه نیز تا کنون چندین قرارداد با صنعت نفت داشته است. خوشبختانه قرارداد جدیدی نیز برای مطالعه یکی از میادین نفتی کشور در شرف انعقاد است.

وی ادامه داد: گروه میکروبیولوژی نفت تنها گروه پژوهشی در کشور است که تحت این عنوان فعالیت می‌کند. این گروه در زمینه پاکسازی آلودگی‌های نفتی فعالیت دارد و تا کنون طرح‌های موفق و شاخصی نیز با صنعت نفت داشته است. به‌طوری که یکی از پروژه‌های این گروه در سال ۸۸ با عنوان «طرح مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران» به عنوان طرح برجسته انتخاب شده و پروژه «طراحی و تولید نمونه پودر میکروبی جهت رفع آلودگی‌های نفتی فاز مایع و جامد» نیز در سال ۹۳ از سوی وزیر نفت به عنوان پژوهش فنی برتر در سطح صنعت نفت از سوی وزارت نفت انتخاب شد.

میرزایی با اشاره به آخرین دستاورد‌های شاخص این گروه گفت: ساخت دستگاه پکیج پرتابل زیست پالایی پسماند‌های نفتی عنوان یکی از طرح‌های شاخص جهاد دانشگاهی این واحد بود که در سال جاری در مراسم سالگرد جهاد دانشگاهی رونمایی شد. این سیستم قادر به بازیافت مواد نفتی پاکسازی بیولوژیکی انواع پسماند‌ها و ضایعات مایع جامد نفتی با نرخ عملیاتی بیش از ۵ متر مکعب بر ساعت است.

وی افزود: بر اساس فعالیت‌های پژوهشی به عمل آمده توسط گروه‌های پژوهشی ذکر شده موفق به کسب رتبه‌های برتری همچون کسب عنوان «موسسه پژوهش برتر» در دوازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر سال جهاد اقتصادی (۱۳۹۰)، از سوی وزارت علوم در بین موسسات و مراکز تحقیقاتی کشور شد. همچنین کسب رتبه اول در بین پژوهشکده‌های مورد ارزیابی دفتر بررسی و ارزیابی پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در زمینه علوم پایه در سال ۱۳۹۰ را در کارنامه این واحد داریم.

میرزایی گفت: کسب (سطح A) و رتبه برتر از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و در بین موسسات پژوهشی کشور در زمینه علوم پایه در سال ۱۳۸۹ و نیز انتخاب پروژه پژوهشی «طراحی و تولید نمونه پودر میکروبی جهت رفع آلودگی‌های نفتی فاز مایع و جامد» به عنوان پروژه پژوهشی فنی برتر در سطح صنعت نفت از سوی وزارت نفت در سال ۱۳۹۳، همچنین کسب عنوان قطب فرادانشگاهی در سه زمینه صنعت نرم افزاری، ازدیاد برداشت نفت و گاز، رفع زمینی آلودگی سوخت‌های فسیلی از دیگر موفقیت‌های این مجموعه بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی افزود: جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی است و نیاز به حمایت دارد و متاسفانه حمایت‌ها بیشتر جنبه لفظی دارند و در بسیاری موارد عملی هم نمی‌شوند و با توجه به پتانسیلی که در مجموعه جهاد دانشگاهی وجود دارد اگر حمایت‌های مادی و معنوی از این مجموعه صورت بگیرد قطعا موثر خواهد بود که نمونه بارز آن پژوهشگاه رویان است که با حمایت‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری به این جایگاه رفیع دست یافته است.

وی گفت: ایجاد روحیه جهادی و خودباوری در نسل جوان و دانشگاهی می‌تواند به عنوان ماموریت‌هایی باشد که از سوی نظام به جهاد دانشگاهی واگذار شود.

انتهای پیام
captcha