ضرورت بررسی مجدد درصد جانبازی ایثارگران
کد خبر: 3742248
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
واکاوی معضلات جانبازان دفاع مقدس/ 5

ضرورت بررسی مجدد درصد جانبازی ایثارگران

گروه جهاد و حماسه ــ یک راوی دفاع مقدس گفت: باید کمیسیون ویژه‌ای ایجاد شود تا مجددا درصد جانبازی ایثارگران را مورد بررسی قرار دهد که به‌طور حتم درصد جانبازی‌شان افزایش خواهد یافت.

ضرورت بررسی درصد جانبازی ایثارگران/ مشکل کشور از عدم ایثارگری مدیران کشور استامان‌الله بادسار، راوی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به وضعیت جانبازان دفاع مقدس اظهار کرد: جانبازان سند افتخار کشور هستند و ما هرچه  داریم از زحمات آنهاست. جانبازان به نوعی روزهای جنگ را برای‌مان تداعی می‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه جامعه برداشت مناسبی از جانباز ندارد و بر این تصور هستند که جانباز یعنی کسی که از ناحیه چشم، پا، دست دچار نواقصی باشد درحالی که جانبازانی به اصطلاح کت و شلواری داریم که از ظاهر سالمی برخوردارند، اما شیمیایی هستند تا جایی که باید هر ساعت تنفس داشته باشند و یا تا پاسی از شب بیدارند و به دلیل تنگی نفس نمی‌توانند بخوابند. این جانبازان در ظاهر آثار جانبازی ندارند و در درون‌شان می‌سوزند و می‌سازند.

این راوی دفاع مقدس تصریح کرد: جامعه باید به این سطح برسد که به جانبازان احترام بگذارند، چه جانبازانی که آثار جانبازی را در ظاهر دارند و چه آنهایی که از درون مشکلاتی هستند. این جانبازان وقتی مراجعات اداری دارند و کارت جانبازی‌شان را نشان می‌دهند، باید جوانان آنها را درک کنند و به آنها احترام بگذارند و برخوردشان محترمانه باشد.

وی بیان کرد: بسیاری از جانبازان که درصد جانبازی‌شان مشخص شده، گاها جانبازی‌شان بیش از آن درصد تعیین شده است. باید با توجه به حال جانباز، کمی مراعات‌شان را داشته باشیم.

بادسار اظهار کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران زحمات بسیاری را برای جانبازان متحمل شده است اما تصورم این است که باید بیش از این خدمات باشد و به گونه‌ای که درمان دارویی‌شان در درب منزل انجام شود و در اختیارشان بگذارند. متأسفانه جانبازان امکانات محدودی در اختیارشان است و ای کاش امکانات بیشتری در اختیار جانبازان گذاشته شود.

وی افزود: موضوع اعزام درمانی جانبازان از دیگر مباحثی است که باید نسبت به آن برنامه‌ریزی شود. برخی از جانبازان برای درمان، نیازمند اعزام به بیمارستان هستند که متأسفانه به دلیل هزینه‌های بالا این امکان وجود ندارد.

این راوی دفاع مقدس تصریح کرد: تعداد جانبازان روز به روز کمتر می‌شود و بسیاری از آنها به مرور به درجه شهادت رسیده‌اند. این امر می‌طلبد که امکانات بیشتری در اختیار جانبازان گذاشته شود.

وی افزود: از دیگر مشکلاتی که جانبازان دارند، مسأله درصد جانبازی آنهاست. پس از جنگ، کمیسیونی ایجاد شد و آن کمیسیون میزان درصد جانباز را مشخص می‌کرد. بسیاری از جانبازان هم پس از آن موقع دیگر به کمیسیون پزشکی مراجعه نکردند. برای مثال جانبازی است که در آن دوره عنوان کرده است که پایش جزئی آسیب دیده و 30 درصد را برایش ثبت‌ کرده‌اند درحالی که اگر به صورت دقیق در کمیسیون پزشکی بررسی شود، 60 درصد می‌شد.

بادسار ادامه داد: برخی از جانبازان را می‌شناسم که به هیچ عنوان به کمیسیونی مراجعه نکردند و از امکانات بنیاد شهید و امور ایثارگران استفاده نکرده‌اند. معتقدم اگر این جانبازان ایثارگری می‌‌کنند و به هیچ عنوان به سراغ بنیاد نرفته‌اند، بنیاد به سراغ این جانبازان بیاید و امکانات لازم را برای‌شان قرار دهند.

وی بیان کرد: ای کاش کمیسیون خاصی ایجاد شود تا مجددا درصد جانبازی ایثارگران را مورد بررسی قرار دهد که مطمئنم درصد جانبازی‌شان افزایش خواهد یافت.

این راوی دفاع مقدس تصریح کرد: در کرمان مستقر هستم و جانبازان بسیاری را در این شهر می‌شناسم. خوشبختانه در کرمان امکانات وجود دارد، اما ای کاش این امکانات بیشتر باشد.

وی با اشاره به فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه گفت: قطعا جوانان‌مان اهل شهادت طلبی و ایثارگری هستند و نمی‌توان گفت که کمتر شده است. اما به هرحال باید باور کنیم که نتوانسته‌ایم این فرهنگ را به مدیران‌مان انتقال دهیم. اگر مدیران‌مان ایثارگر و جهادی بودند، قطعا امروز شاهد نتایج مثبتی از عملکردشان در جامعه بودیم. امروز اگر جامعه ما وضعیت نامناسبی ندارد، به دلیل عملکرد غیرجهادی و دور از ایثارگری برخی از آنهاست.

بادسار اظهار کرد: اگر مدیران کشور ایثارگر و جهادگر باشند، حتی اگر در تخصص‌شان ضعفی وجود داشته باشد، با کار جهادی، اقدامات بزرگی انجام خواهند داد در غیر این صورت حتی اگر بهترین تخصص و امکانات را داشته باشند، اما ایثارگر و جهادگر نباشد، منابع را با بی‌تدبیری حیف و میل کرده و برای مردم زحمت ایجاد خواهند کرد.

وی بیان کرد: برخی از فرزندان جانبازان شگرگزار و قدردان هستند و به آنچه که دارند، راضی‌اند. هرچند در میان این فرزندان، هستند که از وضعیت ناراضی‌اند. همه‌ اینها به طبع آدم‌ها برمی‌گردد اما در مجموع قدردان زحمات شهدا و ایثارگران هستند.

این راوی دفاع مقدس تصریح کرد: توصیه‌ام به مسئولان این است که در خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری، خساست به خرج ندهند و از این موضع نترسند که اضافه، خرج کردند. جانبازان بهترین سرمایه‌شان که جان‌شان بود را در کف اخلاص گذاشتند و برای دفاع از حریم وطن به میدان رفتند. انسان‌ها برای یک زخم به دادگاه شکایت می‌کنند و دیه‌شان را می‌گیرند، چطور این جانبازانی که همه وجودشان را برای مان گذاشتند، نادیده می‌گیریم.

وی ادامه داد: در زمان جنگ کسی به فکر سهمیه و درجه و مسئولیت و مقام نبود، همه آنها برای دفاع از اسلام و وطن جان‌شان را بر کف دست گذاشتند و رفتند. عده‌ای رفتند و شهید شدند، آن گروه که بازگشتند، اجرشان کمتر از شهیدان نیست؛ چراکه آنها سختی‌شان بیشتر از شهید است. آنها در دنیا ماند تا سختی بیشتری بکشند و فرهنگ شهدا را انتقال دهند و سپس شهید شوند.

بادسار در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان باید به مشکلات جانبازان رسیدگی کنند. بسیاری از جانبازان مشکل مسکن دارند. مسئولان نباید از هزینه‌ای که برای جانبازان می‌کنند، ترس داشته باشند که مبادا اضافه خرج کردند. مردم هم باید قدردان زحمات جانبازان باشند و دقایقی با خود فکر کنند که اگر یک پای‌شان را از  دست بدهند، چند میلیارد یک پا ارزش دارد؟

انتهای پیام

captcha