عرفی که در بازی چشم و هم چشمی رنگ می‌بازد
کد خبر: 3742317
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶

عرفی که در بازی چشم و هم چشمی رنگ می‌بازد

گروه اجتماعی - گاهی سنت‌های یک ملت، در بازی چشم و هم چشمی رنگ می‌بازد، بازی که عروس و داماد در آن بازنده هستند.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، امروزه عروسی‌های تجملاتی بسیار رواج پیدا کرده است، عروسی‌هایی که علاوه بر گذاشتن قرض بر روی دست عروس و داماد، بسیاری از اصول تربیتی را یک خانواده برای آن سال‌ها زحمت کشیده، یک شبه برباد می‌دهد.
در ازدواج‌های امروزی، رسم و رسوم ساده و بی پیرایه روزگاران پیشین و انجام مراسم به دور از هر گونه ظاهرسازی، تجملات و فخر فروشی، جای خود را به مراسمی پر خرج و پر زرق و برق داده به طوری که چشم و هم چشمی در ازدواج‌های امروزی، سبب به وجود آمدن صحنه‌ی نمایش قدرت و توان مادی خانواده‌ها شده است.
فیلمبرداری‌های خاص، ماشین‌های عروس با قیمت بالا، لباس‌های آن چنانی و دعوت از خواننده‌های میلیونی، ارکان جدانشدنی عروسی‌های امروزی است.
گروهی عقیده دارند که شب عروسی تنها یک شب است و باید در آن خوش گذراند اما با کمی تامل می‌توان پی برد که آن شب تنها یک شب نیست و آثار بعدی تجملات در آن برای عروس و داماد بسیار زیانبار خواهد بود.

عرفی که در بازی چشم و هم چشمی رنگ می‌بازد؛
فراهم کردن تمام امکانات برای عروس و داماد، آسیبی که گریبانگیر جامعه می‌شود
مریم ناصری، یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در شرایط فعلی باتوجه به چشم و هم چشمی‌هایی که جوانان دنبال می‌کنند شرایط ازدواج بسیار سخت شده است.
وی افزود: این چشم و هم چشمی‌ها تا آنجا پیش می‌رود که فرد حاضر است سال‌ها زیر بار قرض برود، اما یک عروسی ثروتمندانه برپا کند.
این مادر بیرجندی با بیان اینکه دختر و پسر در شرف ازدواج دارم، تصریح کرد: هرچقدر پدران و مادران از چشم و هم چشمی‌ها دوری کنند فرزندان از این آسیب، کورکورانه تبعیت می‌کنند.
ناصری ادامه داد: با وضع اشتغال کنونی جوانان، فشار این تجملات بر دوش والدین می‌افتد، والدینی که خود ممکن است در فشار اقتصادی غرق باشند.
وی اظهار کرد: گاهی هزینه‌های گزاف عروسی تا سال‌ها گربانگیر پدران و مادران است و این به معنای دور شدن از تمام آموزه‌های اسلام است.
این شهروند بیرجندی بیان کرد: جدا از هزینه‌های شب عروسی، باید والدین برای عروس و داماد، خانه و اتومبیل نیز تهیه کنند که این امر نیز آثار زیانباری به همراه دارد.
ناصری ادامه داد: زمانی که نسل من ازدواج می‌کرد عروس و داماد با دست خالی وارد زندگی می‌شدند و زندگی خود را با دستان خود می‌ساختند و این امر حقیقتا بسبار لذیذ بود چرا که هرچه با زحمت به دیت آید شیرین‌تر است.
وی خاطرنشان کرد: اما در ازدواج‌های امروزی پدران و مادران تمام وسایل و امکانات زندگی را برای عروس و داماد مهیا می‌کنند اما بعد از چند سال از زندگی مشترک و خرج کردن هزینه‌های گزاف از یکدیگر جدا می‌شوند چرا که چیزی که راحت و بدو به دست آید به راحتی نیز از دست می‌رود.
این شهروند بیرجندی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش طلاق در جامعه ورود تجمل گرایی و چشم و هم چشمی در ابتدای زندگی است، یادآور شد: باید جوانان یاد بگیرند بدون چشم و هم چشمی وارد زندگی مشترک شوند و در این صورت زندگی پایداری خواهند داشت.
تجمل گرایی و تزلزل بنیان خانواده
فرامز سنگری آبیز، کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی در خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نتیجه نهایی تجمل گرایی، تزلزل بنیان خانواده و یا طلاق عاطفی است.
وی افزود: عروسی‌های تجملاتی روز به روز بر اثر چشم و هم چشمی افزایش می‌یابد که یک آسیب است و باید از آن جلوگیری کرد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به رواج تاخیر در ازدواج، تصریح کرد: هزینه‌های زائد مراسم ازدواج یکی از عوامل افزایش سن ازدواج شده است.
سنگری آبیز با اشاره به رشد چشم و هم چشمی در جامعه، افزود: این چشم و هم چشمی در مراسم ازدواج باعث می‌شود هزینه‌های آغاز زندگی مشترک افزایش یابد.
وی ادامه داد: در نتیجه بدهی‌هایی که عروس و داماد با خود به زندگی می‌برند و مضافا نداشتن شغل جوانان، زمینه را برای طلاق فراهم می‌کند.
این کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی بیان کرد: نتیجه نهایی تجمل گرایی، تزلزل بنیان خانواده و یا طلاق عاطفی است.
سنگری آبیز با اشاره به راهکار این آسیب، افزود: مسئولان می‌توانند برای حل این بحران که در جامعه فراگیر نیز شده است، به جوانان مراجعه داشته باشند و پیشنهادات را از خود جوانان بگیرند.
وی با بیان اینکه گاهی نسخه‌ای که برای افراد می‌پیچیم براساس سلایق جوانان و مطابق با زندگی امروز نیست، اظهار کرد: باید ازدواج آسان در حسینیه‌ها و تکایا رواج یابد و این کار باید از مسئولان آغاز شود.

عرفی که در بازی چشم و هم چشمی رنگ می‌بازد؛
افراد مورد تائید مردم ازدواج آسان را ترویج کنند
حجت‌الاسلام محمدجواد اکبری‌مطلق، مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در دین اسلام، ازدواج اهمیت زیادی داشته و رسول گرامی اسلام، ازدواج را عاملی برای کسب روزی معرفی می‌کنند.
وی با اشاره به تاکید تمام ادیان بر امر ازدواج،‌ افزود: با اندکی دقت در آیات و تعالیم الهی می‌توان به ضرورت فراهم کردن زمینه برای ازدواج جوانان و آسان گرفتن ازدواج در جامعه پی برد، اما امروزه در جامعه ما متاسفانه خانواده‌هایی وجود دارند که نه تنها ازدواج را آسان نگرفته‌اند، بلکه کاملا برعکس، ازدواج را سخت گرفته و به جای اینکه در راه گسترش ازدواج آسان گام بردارند به جای آن چشم و هم چشمی و مادیات را اولویت قرار داده و ازدواج آسان را به فراموشی سپرده‌اند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی بیان کرد: لازم است افراد مورد تائید مردم در جامعه خود با برگزاری جشن ازدواج ساده به ازدواج آسان عمل کنند تا این امر در جامعه ترویج یابد.
اکبری‌مطلق خاطرنشان کرد: باید این تفکر که در ابتدای زندگی باید تمام وسایل و امکانات برای زوج مهیا باشد را از تفکرات جوانان دور کرده و جوانان سعی کنند با زحمت و تلاش خود زندگی خود را بسازند و سامان دهند.
ازدواج آسان، سدی در برابر تهاجم‌های فرهنگی
حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، دبیر ستاد ازدواج دانشجویی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: با توجه به جنگ دشمن در عرصه فرهنگی باید ازدواج آسان را ترویج و در مقابل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق بایستیم.
وی با تاکید بر ترویج ازدواج آسان در جامعه، افزود: سال گذشته،548 زوج دانشجو برای شرکت در مراسم ازدواج دانشجویی ثبت نام کردند که اکثر این زوج‌ها به مشهد اعزام شدند.
دبیر ستاد ازدواج دانشجویی خراسان‌جنوبی ادامه داد: زوجینی که تاریخ عقد آنان از اول مهرماه 96 تا اول مهرماه امسال باشد، می‌توانند در بیست و دومین دوره طرح ازدواج دانشجویی شرکت کنند.
سیدی بیان کرد: داشتن مهریه پایین و دانشجو بودن یکی از زوجین از ملاک‌های شرکت در این جشن ازدواج دانشجویی است.
وی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی با بهره گیری از بکارگیری مجرب ترین اساتید در حوزه‌های روانشناسی و سبک زندگی اسلامی، برنامه‌های تفریحی و اجتماعی و سه روز اقامت در مشهد مقدس از برنامه‌های ازدواج دانشجویی است.
درست است که زندگی‌های امروزی با گذشته تفاوت بسیاری دارد اما نباید کاری کنیم که سنت‌هایی که پیشنیان ما یک عمر برای آن زحمت کشیده‌اند یک شبه برباد رود.
گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha