دانش‌آموزان استثنایی را برای تمرین زندگی به مدارس عادی هدایت کنیم
کد خبر: 3742381
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
قدمی:

دانش‌آموزان استثنایی را برای تمرین زندگی به مدارس عادی هدایت کنیم

گروه جامعه - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اولویت این سازمان را توسعه آموزش فراگیر دانست تا دانش‌آموزان را برای زندگی در جامعه و تعامل با سایر همسالان خود آماده کند.

دانش آموزان استثنایی را برای تمرین زندگی به مدارس عادی هدایت کنیم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مجید قدمی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، امروز هفتم شهریورماه، در نشست رسانه‌ای نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش به ارائه گزارش پرداخت و اظهار کرد: فعالیت این سازمان در راستای توجه به تفاوت‌های فردی در نظام آموزشی است.

وی به هفت گروه تحت پوشش این سازمان اشاره و آنان را آسیب دیده ذهنی، اختلالات جسمی حرکتی، بینایی، شنوایی، اختلالات رفتاری و اوتیسم، و چند معلولیتی معرفی و عنوان کرد: ۲۳ هزار نیروی انسانی در ۱۵۲۰ مدرسه در حال خدمت رسانی به دانش‌آموزان استثنایی در کشور هستند.

وی تعداد دانش‌آموزان استثنایی کشور را ۱۵۰ هزار نفر  برشمرد که حدود ۷۵ هزار نفر در مدارس خاص و الباقی در مدارس عادی تحت آموزش فراگیر و تلفیقی هستند و گفت: در سازمان به‌دنبال این هستیم که به سرعت دانش‌آموزان را تشخیص دهیم و سازماندهی کنیم.

قدمی با تاکید بر اینکه طرح سنجش در مدارس امکان اجرایی شدن ندارد، گفت: کودکان ۶ ساله برای ثبت نام به مدارس مراجعه می‌کنند و سنجش می‌شوند؛ اگر سنجش یک سال زودتر صورت گیرد می‌توان دانش‌آموز را آماده‌سازی کرد. در حال حاضر قانونی برای اینکه خانواده‌ها موظف شوند پس از ۵ سالگی بچه‌ها را برای سنجش بیاورند، نداریم.

وی تاکید این سازمان را هدایت بچه‌های استثنایی به سمت مدارس عادی دانست و گفت: اما هر دو ظرفیت را برای انتخاب خانواده ایجاد کردیم. در بسیاری از کشورها با در نظر گرفتن معلم توانمند و تراکم کلاسی دانش‌آموزان استثنایی را در کلاس‌های عادی مورد آموزش قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۵ هزار نفر آسیب دیده ذهنی در مدارس خاص حضور دارند، عنوان کرد: رویکردهای آموزش و پرورش نوین معتقد است مدارس خاص نمی‌تواند کودکان را برای زندگی کردن آماده کند.

 وی اولویت این سازمان را توسعه آموزش فراگیر دانست تا دانش‌آموزان را برای زندگی کردن در جامعه در تعامل با سایر همسن و سالان آماده کند.

قدمی از جمله اقدامات صورت گرفته را تربیت مدرس آموزش فراگیر برای تمام استان‌ها و تولید فیلم‌های آموزشی برای معلمان مدارس عادی برشمرد تا          دانش‌آموزان دچار اختلال را بشناسند.

وی به وضعیت کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استثنایی اشاره و تصریح کرد: تمامی کتاب‌های درسی چاپ شده و بیش از ۹۵ درصد به مدارس ارسال شده است. فقط در حوزه نابینایان کتاب‌ها در مرحله نهایی چاپ است.

وی به خدمات حمایتی ارائه شده برای دانش‌آموزان استثنایی در سطوح آموزشی، فرهنگی، خدماتی و .. اشاره و عنوان کرد: طی سه سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۳۹ خدمت بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان ارائه شده است. امسال پیش‌بینی سه میلیارد تومان حمایت داریم اما بستگی به تخصیص‌های صورت گرفته دارد.

قدمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شدیدا با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم چون در این سازمان امکان جایگزینی معلم وجود ندارد، عنوان کرد: در سیستم طراحی شده محتواهایی برای مدارس عادی  تولید شده تا در اختیار معلمان قرار گیرد، همچنین مدارس پشتیبان معرفی شدند تا معلمان از دانش‌آموزان نیز استفاده کنند. سالانه ۶۰۰ نفر در این سازمان بازنشست و یک سوم این رقم جذب می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۸ هزار دیرآموز شناسایی شدند، گفت: این دانش‌آموزان به مدارس عادی ارجاع داده می‌شوند و نحوه برخورد معلمان با آنان نیز از طریق محتواهای تولید شده به معلمان آموزش داده شده است.

وی یادآور شد: برای ثبت نام سال تحصیلی جدید تاکنون یک میلیون نفر در طرح سنجش شرکت کرده‌اند  که ۳۲۰۰ نفر آنان به سمت مدارس استثنایی هدایت شدند  ۴۰۰ نفر دیگر نیز باقی مانده‌اند که باید طی یک ماه آینده  برای سنجش اقدام کنند.

وی به وضعیت بازماندگان از تحصیل نیز اشاره کرد و افزود: هیچ موردی وجود نداشته است که یک دانش‌آموز برای تحصیل در مدارس استثنایی مراجعه کند اما ثبت نام نشود. با این وجود بسیاری از خانواده‌ها از تحصیل دانش‌آموزان استثنایی خود ممانعت می‌کنند ؛ بدین جهت با مدارس شبانه روزی وارد تعامل شدیم تا اگر در سال‌های آتی تصمیم به تحصیل فرزندانشان گرفتند این اقدام برای آنان میسر باشد.

انتهای پیام

captcha