توجه توأمان به اقتصاد و معنویت در تولید محصولات دینی برای کودکان
کد خبر: 3742392
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
مدیر هسته فناور سدره عنوان کرد:

توجه توأمان به اقتصاد و معنویت در تولید محصولات دینی برای کودکان

گروه اقتصاد ــ فلسفی؛ مدیر هسته فناور سدره که در حوزه تولید محتوا برای ارائه سبک زندگی کودک مسلمان فعالیت می‌کند، با بیان اینکه خوشحالیم که مادران مشتری اصلی ما هستند، اظهار کرد: کار ما تاکنون استارت‌آپی نبوده؛ هرچند که مسئله اقتصاد هم برایمان مهم است و اگر هزینه تأمین نشود، کارمان بزرگ‌تر نمی‎شود.

زهرا فلسفی، مدیرگروه هسته فناور سدره، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان شرحی از فعالیت این گروه که در حوزه تولید محتوا برای ارائه سبک زندگی کودک مسلمان فعالیت می‌کند، پرداخت و اظهار کرد: گروه سدره در ارتباط با سبک زندگی کودکان مسلمان به فعالیت می‌پردازد و حدود دو سال است که این کار را شروع کرده‎ایم. شروع کار ما با اقدامی با عنوان Hussain United Us بود که کمپینی تبلیغاتی در ارتباط با معرفی امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا به کودکان دنیا بود.
وی ادامه داد: کاری که در این کمپین انجام می‎دادیم تولید برخی محتوا و محصولات تبلیغاتی همانند سربند، پیکسل و کیف برای کودکان بود که از سال 1394 در اربعین فعال شد. تقریبا یک سال با همین مدل کار کردیم و عید غدیر سال گذشته اولین محتوا و محصول آموزشی را تولید کردیم.
فلسفی اظهار کرد: چون مخاطبانمان از میان کودکان هستند، علاوه بر تبلیغات، بحث آموزش هم برای ما پررنگ بود و در عید غدیر سال گذشته شروع به تولید محتوا و محصولی کردیم که موضوع آن به صورت مستقیم، خارج از موضوع امام حسین(ع) بود و اسم آن را هم یونا گذاشتیم.
مدیرگروه هسته فناور سدره عنوان کرد: یونا، یک کتاب کاردستی است که داستان عید غدیر را روایت می‌کند؛ راوی داستان، پرنده‎ای است که ماجرای غدیر را برای کودکان تعریف می‌کند. چون هدف ما از تولید یونا فقط تولید یک کتاب نبود بلکه هدف این بود که بتوانیم کودکان را بیشتر درگیر این موضوع کنیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم فعالیتی در کنار این کتاب برای کودکان داشته باشیم که تأثیر آن بر کودکان بیشتر باشد و به همین دلیل به یک ریسه فکر کردیم و این ریسه هم با استفاده از شخصیت‌های داستان درست می‎شود و این ریسه را باید خود کودکان بسازند.
وی ادامه داد: خوشبختانه این محتوا و محصول در سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفت و با اینکه شبکه فروش چندان بزرگی نداشتیم و فقط از طریق اینستاگرام و تلگرام با برخی مشتریان در ارتباط بودیم فروش خوبی داشتیم و امیدوار شدیم که این راه را ادامه بدهیم و به محتوا و محصولات دیگر فکر کنیم. بعد از آن شروع به کار بر روی دیگر محتوا و محصولات کردیم.
فلسفی گفت: با فروش محصولات قبلی، محتوا و محصولات بعدی را تولید می‎کنیم و کمک کننده مالی نداریم. اساسا هدف ما از Hussain United Us انگیزه مالی نبود اما جلوتر که آمدیم، برخی محتوا و محصولات تولید کردیم که خیلی مورد استقبال قرار گرفت و توانستیم فروش خوبی داشته باشیم اما در حال حاضر فروش بزرگی نداریم؛ چراکه با مشکل بازاریابی مواجه هستیم و به دلیل کمبود نیرو، هنوز نتوانسته‌ایم بازاریابی لازم را برای محصولات خود انجام دهیم.
مدیرگروه هسته فناور سدره یادآور شد: الان در شهرستان‌ها مشتریان زیادی پیدا کرده‌ایم چون اعضای ما محدود هستند؛ مثلا برای فروش عید غدیر، بسیاری از مشتریان خود در شهرستان را از دست دادیم؛ چراکه نمی‏‌توانستیم برای آنان پست کنیم. البته دارای مشتریان نهادی هم بوده‌ایم و به عنوان مثال دو سال است که پرچم سربندهای ما به ارگان‎های مختلف فروخته شده یا همین یونا را سال گذشته به بخشی از کارمندهای ریاست‌جمهوری فروختیم.

توجه توأمان به مادیات و معنویات در تولید محصولات دینی برای کودکان
وی با بیان اینکه خوشحاللیم که مادران مشتری اصلی ما هستند، اظهار کرد: کار ما تاکنون استارت‌آپی نبوده است و مدل کاریمان هم اینگونه نیست؛ هرچند که مسئله اقتصاد هم برای ما مهم است و اگر هزینه ما تأمین نشود، کارمان بزرگ‌تر نمی‎شود.
فلسفی درباره نحوه آشنایی با مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی نیز اظهار کرد: سال گذشته در همایشی با عنوان فرصت‎های اربعین با پای پیاده شرکت کردیم و در آنجا ایده‎ای برای کودکانی که سفر اربعین می‎روند ارائه دادیم. همکاران جهاد دانشگاهی و مرکز رشد هم در آنجا حضور داشتند و گفتند که فضای استقرار داریم و می‎توانیم چنین فضایی را در اختیار شما قرار دهیم و این کمک بزرگی به ما بود.
وی تصریح کرد: محصولاتی که تولید می‎کنیم فقط منحصر به گروه خودمان است. برخی از مشتریان ما نیز مدارس و مهدکودک‎ها هستند اما ذهنیتمان اینگونه بود که اگر با مرکز رشد قرآنی همکاری کنیم شاید ارتباطات بیشتری بگیریم و اکنون در حال برنامه‌ریزی در این مورد هستیم که محل رجوع برای بسیاری از جاه‎ها شویم.

توجه توأمان به مادیات و معنویات در تولید محصولات دینی برای کودکان
فلسفی درباره مشکلات و موانع کار نیز گفت: تا قبل از فیلتر شدن تلگرام، بیشترین مشتریان ما از همین طریق جذب می‎شدند اما با فیلتر شدن تلگرام آسیب زیادی دیدیم؛ به عنوان مثال ریسه‎ای برای ولادت امام زمان(عج) تولید کردیم اما فروش بسیار کمی داشتیم و چون حامی مالی نداریم و بقای یک مجموعه هم به محتوا و محصولات آن است؛ بنابراین دیگر نتوانستیم محتوا و محصول بعدی را تولید کنیم و این ضربه بزرگی به ما بود. مشکل دیگر هم در مورد بازاریابی و همچنین عدم تأسیس سایت مجموعه است.
وی افزود: سدره هنوز یک سال نیست که تأسیس شده است. اکنون در حال انجام کارهای پژوهشی در مورد آن هستیم و باید حدود شش ماه، فاز پژوهشی آن طی شود تا بتوانیم یک برنامه پنج‎ساله برای آن داشته باشیم اما افق کلی کار ما تولید همین محتوا و محصولات کودک در حوزه دینی، اخلاقی و در کنار آن برگزاری کارگاه است.
مدیرگروه هسته فناور سدره در پایان اظهار کرد: بسیار علاقه داریم که فضایی مثلا در داخل یک پارک، فرهنگسرا یا مانند آن داشته باشیم تا بتوانیم در کنار تولید محتوا و محصولات، به کودکان آموزش هم بدهیم، چون معتقدیم صِرف تولید محصول، اثربخشی لازم را ندارد و اگر بتوانیم اینگونه فعالیت کنیم و به چنین فضایی دست پیدا کنیم برای ما بسیار ایده‌آل است.
انتهای پیام

 

captcha