جنگ لفظی روسیه و آمریکا بر سر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه
کد خبر: 3742415
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

جنگ لفظی روسیه و آمریکا بر سر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه

گروه بین‌الملل- همزمان با آماده شدن نیروهای دولتی سوریه برای حمله گسترده به ادلب، روسیه حضور ناوگان دریایی خود را در منطقه تقویت کرده و در این بین آمریکا نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی به دولت سوریه هشدار داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره؛ روسیه دهها ناو جنگی را به سوی دریای مدیترانه روانه کرده است. یکی از روزنامه های این کشور، این اقدام را بزرگترین حضور دریایی روسیه از زمان ورود این کشور به مناقشه سوریه در سال 2015 خوانده است.

گفته می شود بشار اسد متحد روسیه در تدارک حمله گسترده‌ای به آخرین پایگاه تروریست‌ها در شمال استان ادلب است.

روسیه آمریکا را متهم کرده که در حال تقویت نیروهای خود در خاورمیانه برای حمله احتمالی به نیروهای دولتی سوریه است.

روز شنبه دو ناوچه روسی گریگوروویچ و اسن فریگیتز از طریق تنگه بسفر ترکیه به سمت دریای مدیترانه رفتند.

روز قبل از آن، ناوچه پیتلیوی و کشتی نفربر نیکولای فیلچنکف در حال حرکت در تنگه بسفر که دریای سیاه را به در یا مدیترانه وصل می کند دیده شدند. پیش از آن هم، ناوچه موشک‌انداز ویشنی ولوچک از این تنگه عبور کرده بود.

به نوشته روزنامه ایزوستیا، روسیه بزرگترین حضور نظامی خود در دریای مدیترانه را از زمان آغاز مداخله در جنگ سوریه در سال 2015 رقم زده است.

این روزنامه همچنین نوشت که 10 کشتی روسی که بیشتر آنها مجهز به موشک های دوربرد کروز هستند به سایر کشتی‌های روسی ملحق می شوند. دو زیر دریایی روسی هم به منطقه اعزام شده‌اند.  

دولت سوریه در حال تدارک حمله گسترده ای به استان ادلب است که سه میلیون جمعیت دارد و نیروهای القاعده و چندین گروه از شورشیان ضد دولتی در آن حضور چشمگیری دارند.

ترکیه که هم مرز این استان است نسبت به عواقب انسانی و امنیتی این حمله ابراز نگرانی کرده است.

ایالات متحده دیروز سه شنبه(ششم شهریور) به روسیه و مقامات دولت سوریه نسبت به استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد. هیثر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده به هر گونه حمله شیمیایی در ادلب یا هر جای دیگری در سوریه به سرعت و به طور مناسب پاسخ می دهد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که روسیه بار دیگر شورشیان سوری مورد حمایت آمریکا را به تدارک برای انجام حمله شیمیایی متهم کرده است. مسکو معتقد است که قرار است چنین حمله‌ای به منظور زمینه‌سازی برای حمله نیروهای غربی به نیروهای سوری انجام شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه گفت که یک گروه وابسته به القاعده در حال تدارک حمله شیمیایی به ادلب است.

گفتنی است از آغاز جنگ داخلی سوریه، کشورهای غربی بارها دولت این کشور را به حملات شیمیایی متهم کرده‌اند. در سال 2017 در پی ادعای منابع غربی در مورد حمله شیمیایی دولت سوریه، آمریکا حملات پراکند‌ه‌ای را علیه نیروهای دولتی سوریه انجام داد. این در حالی است که دولت سوریه همواره استفاده از سلاح های شیمیایی را تکذیب کرده است.

انتهای پیام

captcha