جایگاه‌ دو اتحادیه‌ قرآنی کشور در توقف و یا آغاز روند ادغام کجاست
کد خبر: 3742425
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
پرسش کلیدی ایکنا؛

جایگاه‌ دو اتحادیه‌ قرآنی کشور در توقف و یا آغاز روند ادغام کجاست

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ آیا اتحادیه‌های قرآنی کشوری نمی‌خواهند با فراهم کردن شرایطی، روند ادغام را سرعت بخشند؟ آیا می‌خواهند با مانع‌تراشی‌ها مقابل ادغام بایستند و موجبات ناامیدی تشکل‌هایی که به صورت خودجوش در استان‌ها جهت اعتلای فرهنگ قرآنی و ترویج آن تلاش می‌کنند، فراهم کنند؟

به گزارش ایکنا؛ بحث ادغام اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و همچنین اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از جمله مباحث داغ هفته‌های اخیر است.

افرادی که به صورت خودجوش در زمینه گسترش فرهنگ قرآنی ورود پیدا کرده‌اند و با وجود مشکلات متعدد اما از ادامه فعالیت ناامید نمی‌شوند در این میان، مسئله‌ ادغام اتحادیه‌ها خون آنها را در شیشه کرده است و برخی از مسئولان به دلایل نامعلوم ترجیح بر خرید زمان، موانع‌تراشی و بکارگیری نامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که به ناگاه سروکله‌اش پیدا می‌شود، سنگ‌اندازی می‌کنند.
روشن است که جایگاه و مسئولیت‌ها به صورت امانت نزد افراد قرار می‌گیرد برای اینکه به درخواست‌های زیرمجموعه‌هایشان گوش فرا دهند و سعی در برآورده کردن آن نیازها کنند.
مؤسسات در استان‌ها به سختی و پس از مدت‌ها حرف و حدیث و تبادل نظر و چکش‌کاری بحث ادغام اتحادیه‌ها، ادغام شدند این ادغام ظرف مدت سه ماه به طول انجامید و از مرداد سال گذشته آغاز و حدود مهرماه سال 96 با ادغام اتحادیه‌های استان تهران به پایان رسید. هر چند بحث مدیرعاملی اتحادیه تهران، تاکنون حل نشده است و نتوانستند به تصمیم مشخصی برای تعیین مدیرعامل اتحادیه استان تهران پس از «یوسف افراش» برسند.
اما مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها به امید ادغام دو اتحادیه‌ کشوری و به وجود آمدن اتحادیه واحد که پیگیر صفر تا صد مطالبات مؤسسات از دستگا‌ه‌ها و مجامع مختلف باشد، این کار را انجام دادند. اتحادیه واحد کشوری که ظرفیت و پتانسیل مؤسسات قرآنی سراسر کشور را به نهادها و دستگاه‌ها نشان دهد و برای انجام طرح‌های قرآنی آنها از توانمندی مؤسسات قرآنی سراسر کشور استفاده کند و از سوی دیگر پیگیر اعتبارات بخش مردم‌نهاد باشد.
اما مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طی خبری که در پایگاه اطلاع‌رسانی اتقان قرار داده شده بود «از توقف روند ادغام اتحادیه‌ها و فعالیت هیئت رسیدگی تا تعیین تکلیف کارگروه ویژه خبر داد» خبری که نه‌تنها تعجب اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها را در پی داشت، بلکه برخی از مدیران و معاونان نهادهای قرآنی در تماس با ایکنا خواستار حذف این خبر شدند، اما رسالت ایکنا این است که نظرات موافق و مخالف را تؤامان درج دهد. این خبر احساسی جز بهم زدن آرامش و وحدت اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و همچنین مؤسسات و تشکل‌های قرآنی مردم نهاد را به مخاطب منتقل نمی‌کند.
از سوی دیگر وی اذعان داشته است که «در این جلسه مقرر شد، کارگروهی ذیل شورای توسعه متشکل از دستگاها و نهادهای ذی ربط تشکیل شود، بنابر این تا تشکیل کارگروه ویژه، ارائه گزارش از سوی این کارگروه و تعیین تکلیف و تصمیم‌گیری نهایی شورا، روند ادامه فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و نیز ادغام اتحادیه‌ها، متوقف خواهد شد»، چیزی که بنا بر شنیده‌ها و حتی حضور خبرنگار ایکنا در این جلسه خلاف آن مطرح شد.
گزارش چهل و یکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و دیگر اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حالی روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت که در آن بر «ادامه فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات و تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات» تأکید می‌شد.
این جلسه که تمام وقتش به بررسی اساسنامه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت مردمی کشور اختصاص یافت و تعدادی از حاضران در جلسه به بیان نقطه نظرات خود در مورد آخرین وضعیت ادغام اتحادیه‌های قرآنی و همچنین فعالیت هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور موسسات پرداختند و در نهایت مقرر شد تا هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت به کار خود ادامه دهد و کارگروهی نیز تشکیل شود تا برخی مشکلات موجود در آن کارگروه حل و فصل شود.
در ادامه نیز ایکنا مصاحبه‌ای با دبیر اجرایی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی داشت تا قانونی بودن فعالیت این هیئت و نظر شورا را در خصوص نامه‌ای از سوی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیرو نامه مورخ هشتم مردادماه ۱۳۹۷ شورای معاونان وزارت ارشاد که «خواستار برگرداندن آن به حالت گذشته و توقف اجرای آیین‌نامه تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن» شد، جویا شدیم.
طی این گفت‌وگو حسین بهبودی، دبیر اجرایی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی که با عنوان «شکل‌گیری هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی قانونی است» بر روی خروجی رفت، در رابطه با اختلاف نظر موجود در رابطه با ادامه فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات و طرح این موضوع در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار کرد: در این زمینه تقریبا نتیجه مشخص بود هر چند که شاید مقداری جمع‌بندی نهایی با قاطعیت کامل عنوان نشد، ولی همانطور که مشخص شد، طبق اعلام نظر مخبردزفولی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برداشتی که صورت گرفته بود، مربوط به دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در شورای توسعه اعتباری ندارد و اگر نکته‌ای نیز وجود داشته باشد، باید از سوی دفتر حقوقی شورا اعلام شود.
دبیر اجرایی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی افزود: نکته دوم اینکه اصل موضوعی که مطرح شده و برای خود ما نیز در این رابطه شائبه‌ای وجود داشت این است که چرا تشکیل جلسات هیئت رسیدگی، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نگرفته است؟ که در این باره نیز بنابر اعلام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با استناد به نظر رئیس‌جمهور، این‌گونه موارد در کمیته‌های تخصصی شورا بررسی شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را تأیید می‌کند. پس از انجام این مذاکرات و بنا بر اعلام نظر مخبردزفولی، فعالیت هیئت رسیدگی قانونی بوده و ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین، اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه نیز نکته‌ای دارند، کارگروهی در این رابطه تشکیل شود تا به بررسی نکات مور نظر بپردازد.
بهتر است در این روزها به ویژه امروز که مصادف با عید سعید غدیر خم و روز وحدت و یکپارچگی بیشتر است به فکر حفظ انسجام و وحدت اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی باشیم.
ایکنا آماده انعکاس نظرات مسئولان در این زمینه است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha