اشاعه وحدت ملی و ترسیم فرهنگی بومی پیام اصلی مستند «نیمه زمین ما»
کد خبر: 3742458
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

اشاعه وحدت ملی و ترسیم فرهنگی بومی پیام اصلی مستند «نیمه زمین ما»

گروه هنر ــ «نیمه زمین ما» عنوان مستندی سه اپیزودی به کارگردانی عباس عمرانی است که کارگردان در آن به موضوع وحدت ملی پرداخته است.

عباس عمرانی، کارگردان مجموعه مستند نیمه زمین ما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره کار جدید خود اظهار کرد: پرداختن به موضوعاتی نظیر وحدت ملی یکی از الزامات ویژه این روزهای کشور است، به ویژه که دشمن سعی دارد با تمسک به تفرقه افکنی و تعصبات قومی اهداف خود را در کشور پیاده کند. مقام معظم رهبری هم بارها در سخنانشان به اهمیت وحدت ملی تاکید کرده‌اند. من هم به سهم خود با ساخت فیلمی با محوریت ورزش سعی کردم به این موضوع بپردازم.

وی درباره چرایی انتخاب فوتبال به عنوان نماد وحدت اظهار کرد: ما باید به گونه‌ای پیام را منتقل کنیم که به صورت موثر بر مخاطب تاثیر بگذارد و این نکته موضوعی که در عمده کارها رعایت نمی‌شود. دقیقا به همین دلیل است که کارهایی که معمولا با موضوعات ارزشی تولید می‌شوند کمتر مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد. من سعی کرده‌ام بستری جذاب را برای انتقال پیام به کار گیرم.

این کارگردان ادامه داد: «نیمه زمین ما» در 3 اپیزود ساخته شده است. در بخش اول خراسان شمالی لوکیشن کار است. قومیتی که در این قسمت مد نظر قرار گرفته کردهایی هستند که در آن منطقه ساکن شده‌اند. اپیزود دوم به منطقه سیستان و بلوچستان مربوط می‌شود که در آن اهل تسنن و قوم بلوچ محور این کار قرار گرفته‌اند، اما در اپیزود پایانی به جنوب کشور سفر کرده‌ایم و مردم خونگرم آبادان میزبان کار ما شده‌اند. نکته دیگر اینکه ما در کنار پرداختن به بحث وحدت ملی به نوعی آداب و رسوم مردم سه منطقه یاد شده را هم به تصویر کشیده‌ایم.

عمرانی تصریح کرد: این کار که به سفارش شبکه مستند سیما تولید شده است احتمالا برای مهرماه آماده پخش خواهد شد. این سه اپیزود، فصل اول این کار است، زیرا ما سعی داریم در قالب فصل‌های مختلف جغرافیایی بیشتری از ایران را به تصویر بکشیم. در کارهای بعدی نیز بحث وحدت ملی مد نظر قرار گرفته است با این تفاوت که در فصل‌های بعد سعی خواهیم کرد به موضوعات دیگری بپردازیم.

وی درباره عوامل فیلم گفت: من به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده در این کار فعالیت می‌کنم. حجت شمس نیز مجری طرح است. وحید بیوته و محمد ورزنده (تصویربردار)، احمد اردلان و مجید نجاتی (صدابردار) از دیگر عوامل این کار هستند. در ضمن برای این کار یک گروه پژوهشی در نظر گرفته شده است تا میزان خطا به حداقل‌ترین ممکن رسد.

انتهای پیام

captcha