جشنواره نمایش عروسکی موجب همدلی و همبستگی اقوام مختلف می‌شود
کد خبر: 3742515
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
افسانه زمانی:

جشنواره نمایش عروسکی موجب همدلی و همبستگی اقوام مختلف می‌شود

گروه هنر ــ جشنواره نمایش عروسکی بهانه‌ای را به وجود می‌آورد که در محدوده زمانی و مکانی خاصی اجتماع عظیمی از مردم گردهم آمده که این امر موجب همدلی و همبستگی میان آنها به ویژه اقوام مختلف می‌شود.

 افسانه زمانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: امسال در هفدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی(تهران ـ مبارک) با دو اثر یکی «ترنج» که پیشتر تجربه اجرای عمومی داشت و دیگری نمایش «خواب ربا» که آن را با بازی عده ای کودک و نوجوان مستعد اجرا کردم حضور داشتم.

وی ادامه داد: خوشبختانه حضور در این دوره از جشنواره با توفیق زیادی همراه بود، استقبال خوبی از مردم را در این دوره از جشنواره شاهد بودیم که موجب شد جشنواره با حرارت و شور و شعفی مضاعف برگزار شود و البته بخشی از این توفیقات را باید  مرهون ستاد اجرایی و دبیرخانه قوی این جشنواره باشیم که در شرایط کنونی و با وجود مشکلات فراوان توانستند این جشنواره را همچنان در اوج نگاه دارند.

زمانی تصریح کرد: به دلیل مشغله کاری فرصت چندانی برای حضور در سایر بخش‌ها و اینکه آثار نمایشی را به عنوان یک مخاطب از نزدیک ببینم نداشتم اما  شنیده‌ها حاکی از آن است که به ویژه در جریان اجرای آثار محیطی و خیابانی، جمعیتی پرشوری از مخاطبان طی یک ساعت مشخص در اماکن اجرا گردهم می‌آمدند که البته همواره در جریان تردد به سالن نمایشی محوطه باز تئاتر شهر را در این ساعات مملو از جمعیت می‌دیدم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی گفت: به هر حال برگزاری جشنواره‌های نمایشی فرصتی مقتضی را فراهم می‌آورند که در یک محدود زمانی و مکانی مشخص شاهد گردهمایی گونه‌های مختلف نمایشی از سوی اقوام مختلف ایرانی و بعضاً ملل جهان باشیم، این امر به قرابت و نزدیکی بیشتر مردم کمک می‌کند و همدلی و همبستگی را به ارمغان می‌آورد که به ویژه در جریان این جشنواره مردم شاهد آن بودند.

زمانی تأکید کرد: همراهی خانواده‌ها با کودکان و نوجوانان به تماشای نمایش و رویارویی بی واسطه آنها با عناصر تئاتر و برخی عروسک‌های نمایشی که ریشه در باور بومی و اقلیمی مردم ایران دارند از جمله ویژگی‌های بارز این جشنواره است که باید به اثرات مفید و مثبت آن پرداخته شود تا انگیزه لازم برای تداوم آن به وجود آید.

وی در پایان گفت: امیدوارم که آثار نمایشی که ویژه این جشنواره تولید شده‌اند پس‌ از پایان جشنواره فرصت برای اجرای عموم پیدا کنند تا طیف وسیع‌تری از مردم و مخاطبان قادر به تماشای آنها در سالن‌های نمایشی باشند.

یادآور می‌شود، اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی به دبیری مرضیه برومند، شامگاه امروز چهارشنبه 7 شهریور ساعت 20 در محوطه باز تالار وحدت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha