غدیر معرفی ولایت و پایه گذاری اصل دین است
کد خبر: 3742729
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

غدیر معرفی ولایت و پایه گذاری اصل دین است

گروه معارف- یک مدرس حوزه با بیان اینکه اصل دین در غدیر پایه گذاری شد عنوان کرد: غدیر جریان جانشینی پیامبر اکرم(ص) و شکل گیری امامت و اکمال دین مبین اسلام از طریق معرفی ولایت است.

 غدیر معرفی ولایت و پایه گذاری اصل دین است

حجت‌الاسلام حسین موسوی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا زا همدان اظهار کرد: اسلام بر پنج پایه استوار است، نماز، روزه، حج، جهاد و ولایت که ولایت از همه آنها مهم‌تر است.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه عید غدیر، عید الله اکبر است افزود: غدیر جریان جانشینی پیامبر اکرم(ص) و شکل گیری امامت و اکمال دین مبین اسلام از طریق معرفی ولایت است.

وی با اشاره به اینکه اصل دین در غدیر پایه گذاری شد عنوان کرد: طبق حدیثی از پیامبر اکرم(ص): «عید غدیر، بافضلیت ترین عید است» لذا عید غدیر خم که به محور و موضوع مهم ولایت می‌پردازد بی شک عید بزرگی است.

این مدرس حوزه اضافه کرد: متأسفانه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) با وجود معرفی حضرت علی(ع) به عنوان جانشین رسول خدا از سمت ایشان در روز عید غدیر خم، مشاهده فضائل و کمالات امیر‌المومنین و عدم وجود کوچک ترین نقطه ضعف در پرونده ایشان مردم از او روی گردان شدند که این خود دلایل متفاوتی دارد. 

 وی با بیان اینکه عدم بصیرت و بی تفاوتی مردم آن عصر یکی از دلایل انحراف جریان ولایت از جایگاه حضرت علی(ع) به سوی خلفای دیگر بود گفت: مردم آن عصر با وجود مشاهده تأکیدات پیامبر اکرم(ص) در روز عید غدیر خم مبنی بر همراه بودن مردم با حضرت علی(ع) به عنوان جانشین ایشان، حقایق آن روز را به فراموشی سپرده بی تفاوت از آن گذشتند.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) از همان آغاز رسالت خود با روش‌های مختلف به جریان امامت با محوریت جانشینی حضرت علی(ع) به جای خود اشاره داشتند ادامه داد: سکوت خواص جامعه و جاه طلبی و سیاست زدگی‌های برخی افراد در آن زمان با چاشنی هوس و دنیا زدگی از دیگر عواملی است که باعث کنار زدگی ولایت از مسیر اصلی خود می‌شود.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که نظر و پافشاری اهل سنت در خصوص امر ولایت با تأکید بر واژه «مولا» در «من کنت مولا فهذا علی مولا» به عنوان دوست امری کاملا غلط است گفت: غدیر جریانی است که تنها متعلق به شیعه نبوده بلکه شامل حال شیعه و سنی می‌شود چرا که جریان غدیر در کتب معتبر سنی نیز ذکر شده است.

وی با بیان اینکه وازه «مولا» در صحبت‌های پیامبر پیامبر(ص) در روز غدیر خم، به معنای سرپرست و ولی است نه دوست ابراز کرد: تبریک خلفای اول و دوم به حضرت علی(ع) در روز عید غدیر که نشان از دست یابی حضرت امیر به جایگاه و پست مهمی است از جمله دلایلی است که معنی مولا به معنای دوست را نفی می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه ابتدا و انتها جمله باید با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشد عنوان کرد: در خطبه غدیر، پیامبر اکرم پس از آنکه از مردم پاسخ مثبت، مبنی بر اینکه خود را سرپرست و ولایت بر جان و مال آنان دریافت می‌کند بلافاصله می‌فرماید پس از من حضرت علی(ع) سرپرست شماست که این خود عامل مهم دیگری در موضوع ولایت حضرت علی(ع) است.

این مدرس حوزه عنوان کرد: قرائن و شواهد روز عید غدیر خم مبنی بر حضور جوان و پیر در گرمای آفتاب، دستور رسول خدا مبنی بر بازگشت حجاج به منطقه غدیر خم و ... همگی نشان از انجام امری مهم از سوی رسول خداست نه معرفی حضرت علی(ع) به عنوان دوست.

وی گفت: مهمتر از همه دلایل ذکر شده، آیه شریفه «يَا أَيُّهَا ﭐلرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَﭐللَّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ ﭐلنَّاسِ إِنَّ ﭐللَّهَ لَا يَهْدِي ﭐلْقَوْمَ ﭐلْکَافِرِينَ؛ اي فرستاده ما آنچه را از ناحيه پروردگار به تو نازل شده برسان و اگر نکني ارسالت خود را انجام نداده ای...»(مائده/ آیه 67) است که نتیجه تلاش 23 ساله رسالت پیامبر(ص)وابسته به انجام امر مهم معرفی جانشین است نه اینکه حضرت علی(ع) را در آن محل دوست خود عنوان کند.

انتهای پیام

captcha